sâmbătă, 4 august 2018

Anticele tehnologii moderne

Situl arheologic Kourion (Cipru) - blog FOTO-IDEEA
Situl arheologic Kourion (Cipru) aflat la câteva zeci de metri înãltime, pe malul Mãrii Mediterane



Mărturiseam într-o postare mai veche crezul meu cum că oamenii antichităţii erau mult mai inteligenţi decât majoritatea celor ce trăiesc astăzi pe Planeta Pãmânt. "Inteligenţa lumii este o constantă, doar populaţia este în creştere" spunea Socrate. Eram tânăr adolescent şi râdeam ca la o glumă bună când citeam fraza asta prin vreun almanah umoristic. Dar iată că astăzi este demonstrat ştiinţific acest adevăr enunţat de cunoscutul filozof antic.

Socrate (470 î.Hr. – 399 î.Hr )


"Creierul uman poate avea un potențial limitat, care a fost acum atins datorită progreselor tehnologice și medicale" spune printre altele studiul. Toate bune şi frumoase dar din câte am citit şi tehnologia era "la unghia degetului mic" pentru specialiştii antichităţii. Am auzit cu toţii despre invenţiile lui Arhimede, despre "calculatorul din Antikythera" sau despre vestitul oţel al săbiilor de Damasc. Exemplele sunt numeroase şi poate fi o idee interesantă să realizezi un proiect fotografic, care să documenteze invenţiile, uneori incredibil de actuale ale antichităţii. Călătoreşti prin Europa şi afli peste tot despre lucruri miraculoase realizate acum câteva mii de ani. Iar unele sunt valabile sau de actualitate şi în zilele noastre. (vezi AICI)

Primăvara trecută am făcut o scurtă excursie la Kourion (Cipru), unde am vizitat printre altele şi situl arheologic, aflat pe locul unde a existat vechea cetate antică. 



Se spune că este cel mai fotografiat sit antic din Cipru. Oraşul Kourion a beneficiat de o aşezare deosebită, fiind localizat pe malul mării, pe stânci, aflate la câteva zeci de metri înălţime faţă de nivelul apei.

Amfiteatrul Kourion (Cipru) - blog FOTO-IDEEA
Amfiteatrul Kourion (Cipru)


Cel mai important obiectiv de aici este Amfiteatrul roman (3500 locuri), aflat în stare de funcţionare şi unde se desfăşoară periodic spectacole de teatru, concerte de muzică clasică, festivaluri.


Kourion - Bãile romane - blog FOTO-IDEEA
Kourion - Bãile romane

Dar despre altceva vreau să vă povestesc. Despre  băile romane şi vestită casă a lui Eustolius. Obiectivele datează din perioada romană târzie. A fost "descoperit" aici un adevărat <spa> modern ce constă în băi reci (frigidarium), medii (tepidarium) şi fierbinţi (caldarium). Pardoselile din marmură sunt decorate cu mozaicuri cu peşti, păsări şi flori.

Kourion - Bãile romane(II) - blog FOTO-IDEEA
Kourion - Bãile romane (se vãd conductele ceramice în pardosealã)


 Şi ce este mai surprinzător, încă se poate vedea sistemul de încălzire subterană (hypocaust), cu aer fierbinte împins prin “tuburi”de teracotă. Vorbim aici de încălzire prin pardoseală, o soluţie actuală si astãzi, în domeniul instalaţiilor de încălzire. Impresionant! Nu!?

Şi pentru că tot aminteam de romani, trebuie să pomenesc aici o altă invenţie în domeniul construcţiilor vizibilă, de această dată, la Roma. Am numit <betonul roman>.

Roma - Clãdirea Panteonului - blog FOTO-IDEEA
Roma - Clãdirea Panteonului

... Pe măsură ce ne apropiam de clădirea Panteonului au început să se zărească pe ziduri, în exterior, schele. Am bănuit că sunt lucrări de reparaţii la clădirea străveche. 

Roma - Clãdirea Panteonului (lateral) - blog FOTO-IDEEA
Roma - Clãdirea Panteonului (schelele care ne-au indus în eroare)


Şi nu a fost nimic surprinzător să constatăm, când am intrat în interior, că imensa cupola are un aer "fresh". Am zis că a fost curăţată şi reparată proaspăt în cadrul lucrărilor periodice programate. De fapt aveam, să constatăm puţin mai târziu că nu se făcuseră intervenţii şi că acesta era aspectul real al cupolei realizate din "beton roman". Da, poate nu ştiaţi!? Tehnologia de realizare a acestui tip de beton este una dintre cele mai incredibile tehnologii antice. 

Roma - Clãdirea Panteonului (interior) - se vede arhitectura cupolei - blog FOTO-IDEEA
Roma - Clãdirea Panteonului (interior) - se vede arhitectura cupolei


Betonul romanilor era creat din cenușă vulcanică, calcar și apă de mare. Alături de cenușa se amesteca şi piatră vulcanică, ceea ce ducea la apariția unor reacții chimice cu apa de mare şi care făceau betonul mai durabil. Betonul arată impecabil, deși au trecut milenii de la fabricarea lui.

Roma - Clãdirea Panteonului (cupola) - cel mai vechi beton din lume - blog FOTO-IDEEA
Roma - Clãdirea Panteonului (cupola) - cel mai vechi beton din lume, aratã impecabil
 
Partea cea mai interesantă, dacă vrei să abordezi un proiect fotografic pe o astfel de tema, a vechilor invenţii, este să le fotografiezi acolo unde sunt puse în operă şi nu în muzee sau colecţii. Pentru asta trebuie să cauţi, să te documentezi, să-ţi programezi deplasarea, etc, etc, etc., cu alte cuvinte, îţi  trebuie un proiect.

Mult succes şi să auzim numai de bine.




duminică, 29 iulie 2018

Principii negru pe alb

"Mi-au trebuit 40 de ani ca sã-mi dau seama cã negrul este regina celorlalte culori." spunea Henri Mattise. "Culoarea este totul, alb şi negru înseamnã mai mult de atât.”(Dominic Rouse). “În fotografia alb/negru sunt mai multe culori decât în cea color. Nu eşti blocat sau deturnat de culoare şi poţi să-ţi foloseşti experienţă, cunoştinţele, fantezia pentru a colora nuanţele de negru şi alb" (Anders Petersen).

Fotografia alb negru are impact asupra privitorului - blog FOTO-IDEEA
"În fotografia alb/negru sunt mai multe culori decât în cea color" (Anders Petersen)

 
Au trecut peste 170 de ani de la inventarea ei şi fotografia alb-negru continuã sã fie regina fotografiei. Şi chiar dacă există o sumedenie de mărci de camere foto digitale, exista soft-uri performante şi posibilităţi de editare fără număr, fotografiile alb-negru sunt de actualitate. Ba chiar mai mult de atât. Fotografiile alb-negru realizate pe film sunt de actualitate. Toatã lumea iubeşte imaginile alb-negru. Şi ca să parafrazez pe cineva "fotografia color iubeşte fotografia alb-negru".

"Cred că asta este o problemã care ţine de emoţii, iar emoţiile devin mai puternice în alb şi negru. Culoarea distrage într-un fel, place ochiului, dar nu ajunge neapărat la inimă." spune fotografa americanã - Kim Hunter .
Pot spune cã sunt de aceeaşi pãrere. Şi poate de aceea consider cã unele fotografii, aşa-zis "frumoase", nu sunt neapãrat valoroase. Amintesc de fotografiile pe care eu le consider uşor de fãcut ca de exemplu rãsãritul/apusul. Cu instrumente banale, la îndemânã, cu  minime cunoştinţe tehnice, nu trebuie nici măcar să ştii ceva compoziţie, cã ai declanşat şi ...pac, fotografia-i gata. Cadrul îţi furã ochiul, dar nu-ţi spune neapãrat ceva.

Uneori poti pierde din vedere esentialul.- blog FOTO-IDEEA
Uneori poti pierde din vedere esentialul.


Citeam acum ceva timp un articol cu titlul "Principiile fãrã vârstã  ale fotografiei alb-negru". Sunt câteva idei care te pun pe gânduri, te fac sã vezi valoarea acestui tip de imagine şi cunoscându-le poţi sã înţelegi de ce este încã atât de iubitã fotografia alb-negru. În acelaşi timp, poţi să înţelegi şi să înveţi ce trebuie să faci (când fotografiezi/procesezi) pentru a obţine fotografii alb/negru cât mai reuşite. Sã le luãm pe rând:

Fotografia alb-negru nu reprezintã realitatea - blog FOTO-IDEEA
Fotografia alb-negru nu reprezintã realitatea


Principiul nr. 1: * fotografia alb-negru nu reprezintã realitatea. Este un principiu cât se poate de evident pentru cei care nu au probleme cu sãnãtatea ochilor. Noi vedem lumea în culori şi desigur suntem de acord cu acest principiu. Şi poate de aceea unii nu pot concepe altceva. De ce să convertesc în alb/negru dacă lumea este color şi eu o văd în culori. Unii nu pot nici măcar să abordeze astfel problema. Conversia în alb/negru îi scoate din realitatea apropiatã.

Contrastul are impact asupra privitorului - blog FOTO-IDEEA
Contrastul, mai ales, are impact asupra privitorului


Principiul nr. 2: * contrastul are cel mai mare impact asupra privitorului în fotografia alb/negru. Contrastul este definit că diferenţa dintre cea mai întunecatã (neagrã) şi cea mai luminatã (albã) parte a unei fotografii. De remarcat că această caracteristică a unei fotografii este uşor de modificat în postprocesarea digitală.

Uneori neuronul iti este mai mult solicitat - blog FOTO-IDEEA
Creierul nostru este instruit să vadă lumea în culori. Diverse culori pot da aceeasi nuantã de gri

Principiul nr.3: * tonalitatea poate manipula/creşte agresivitatea/impactul/reacţia  celui care priveşte fotografia. Tonalitatea este dată de numărul nuanţelor de gri prezente în fotografia ta. Cu cât numărul nuanţelor de gri este mai ridicat cu atât trecerea intre zone ale cadrului se face mai lin. Dacă sunt mai puţine, trecerea este mai ... brutalã. Încã de la naştere, creierul nostru este instruit să vadă lumea în culori. Din acest motiv, fotografii începãtori trebuie să se educe pentru a vedea şi tonalităţile de gri şi nu doar culorile. De asemenea trebuie reţinut (am mai spus-o şi altă dată) ca nuanţe ale unor culori diferite convertite în alb/negru pot da tonuri asemãnãtoare de gri.

Formele sunt puse în evidentã mai usor - blog FOTO-IDEEA
Formele pot fi puse în evidentã prin fotiografia alb-negru


Principiul nr. 4: * formele geometrice (regulate sau nu) te "implorã" sã le fotografiezi în alb şi negru. Un exemplu în acest sens este Cartier-Bresson. El povesteşte că atunci când întâlnea în diverse locaţii forme geometrice care se puteau constitui ca fundaluri pentru viitoarele sale fotografii stătea perioade lungi de timp aşteptând să apară în cadru oameni. De altfel, acesta este una din temele caracteristice pentru fotografiile lui H.C-B.

Texturile sunt puse în evudentã mai usor - blog FOTO-IDEEA
Texturile sunt puse în evudentã mai usor. Uneori trebuie sã astepti sã apară în cadru oameni.


Principiul nr. 5: * texturile reprezintã elemente care sunt bine puse în evidentã prin fotografia alb-negru şi dau valoare acesteia. Ansel Adams spunea că recunoaşterea texturilor înainte de a compune cadrul este una abilităţile pe care trebuie să le capete şi să le exerseze fotograful începãtor


Dispare culoarea si privitorul încearcã sã desluşească mesajul. - bloig FOTO-IDEEA
Cautã simplitatea. Dacã dispare culoarea, privitorul încearcã sã desluşească mesajul.


Principiul nr.6: * cautã simplitatea când îţi compui cadrul. Când eşti la început de drum ai tendinţa de a cuprinde cât mai mult în fotografia ta. Dacă aplici regulile de bază ale compoziţiei ochiul privitorului va fi condus spre subiect şi acest lucru poate fi complicat într-o fotografie "aglomeratã". Îţi trebuie mult exerciţiu pentru a reuşi. Este mult mai simplu să alegi subiectul, să-l separi şi apoi să te concentrezi asupra mesajului transmis. Cel mai simplu este să alegi un subiect pe fundal alb sau negru. Odatã dispãrutã "tentaţia culorilor" ochiul şi mintea privitorului încearcã sã desluşească mesajul. Iar fotografia ta devine interesantã

Fotografiile din postare sunt realizate în ultimile 10 luni şi încearcã sã ilustreze principiile de mai sus.

Sã auzim numai de bine..