În 1830, actriţa britanică
Fanny Kemble a descris călătoria într-un tren ca fiind "o chestie ciudatã greu de explicat". Cãlãtoria cu trenul, un nou mod de transport la acea vreme apărea aproape în acelaşi timp cu o nouã invenţie: fotografia. Cele douã "noutăţi" - în anii '30 ai sec. 19 aveau sã schimbe radical percepțiile despre timp, spațiu și loc în lume. Fie că au fost comandate de companii de cale ferată, fie că au fost realizate ca opere de artã independente, fotografiile vechi ilustrează legătura puternică dintre cele două mari invenții care au schimbat percepții pentru totdeauna.
|
Cãlãtoria cu trenul îţi oferã priveliști greu de vãzut altfel |
Pentru persoanele care nu cunoscuseră decât călătoria pe jos sau în trãsuri/căruțe cu cai, reacțiile inițiale variau de la curiozitate la suspiciune și frică. Ca răspuns, au început să se răspândească fotografii comandate, concepute pentru a liniști și a tenta o audiență tot mai mare de potenţiali pasageri.
Dacã la început fotografia a însemnat un mijloc de atragere a oamenilor cãtre acest nou mijloc de transport, mai apoi a devenit un mijloc de promovare a turismului prin intermediul cãlãtoriei cu trenul.
Şi în ţara noastrã evoluţia a fost asemănătoare. De exemplu
calea ferată Oraviţa - Anina a fost prima cale ferată (1848) construită pe teritoriul de astãzi al României. O carte poştală din secolul 19 ne arată tuneluri săpate pe traseul căii ferate. Alte detalii mai pot fi gãsite
AICI.
|
Tuneluri pe traseul cãii ferate Oraviţa - Anina (carte postalã-sursa;cartofilia.ro) |
Şi astăzi cãlãtoria cu trenul reprezintã o experienţă interesantă pentru un fotograf. Poţi să vezi lucruri frumoase pe care nu le poţi vedea dacă circuli cu maşina. Poţi vedea şi fotografia peisaje inedite cu gãri, construcţii feroviare, lucrători la calea ferată şi altele. Desigur nu mai trăim vremurile trecute când unii îşi reglau ceasurile după orarul trenurilor, dar avem la îndemâna realizările tehnice actuale, trasee aflate în locuri altă dată mai puţin accesibile şi desigur istoria cu muzeele tehnice feroviare şi amintirile sale.
|
Locomotivã electricã - gara Vama |
Existã numeroase subiecte fotografice care pot fi avute în vedere dacă te gândeşti la un proiect cu nume precum "La calea feratã" sau "Pe drumul de fier". Poţi aborda orice gen, de la fotografia de peisaj şi arhitecturã la cea de portret şi industrialã.
Iată o listă scurtã cu câteva foto-subiecte ce pot fi urmărite în decursul unei anumite perioade pe care ţi-o propui pentru proiectul/proiectele tale:
- Locomotive şi vagoane în mers sau care staţionează
- alte vehicule specifice căii ferate (macarale, drezine, etc.)
- gări şi construcţii auxiliare la calea ferată,
- personal lucrător (impiegaţi, acari, şefi de gara, manipulanţi, etc.)
- construcţii feroviare (poduri, viaducte, tuneluri, etc)
- altele
|
O locomotivã pleacã din gara Iaşi |
|
Manevre în garã |
Am ales o serie de fotografii personale cu şi despre locomotive şi vagoane. Sunt câteva muzee în tarã unde pot fi admirate diverse modele de locomotive, mai vechi sau mai noi (machete sau reale). Sunt, de asemenea, locomotive vechi în diverse staţii de cale ferată aflate pe întreg teritoriul României.
Existã desigur mai multe locuri unde se aflã conservate locomotive, iar câteva din ele (Sinaia, Sighişoara,) pe care le-am identificat eu, sunt prezentate în fotografiile de mai jos.
|
Locomotivã cu aburi conservatã în gara din Sighişoara |
|
Drezina blindatã a Anei Pauker - gara din Sinaia |
Alte imagini cu Huțulca:
RăspundețiȘtergerehttps://fotovtcris.wordpress.com/2017/01/02/ce-mai-putem-privi-sau-citi-lxiii/
Iată și imagini cu mocănițele din Maramureș:
https://fotovtcris.wordpress.com/2017/01/25/ce-mai-putem-privi-sau-citi-lxv/