marți, 7 iunie 2016

Foto-abstract vs. Foto-minimalist


M-am întrebat cândva care este deosebirea între fotografia abstractă şi cea minimalistă. Am cãutat, m-am documentat şi iatã la ce concluzii am ajuns:
  • în primul rând, fotografia abstractã nu trebuie sã fie neapărat minimalistã, iar fotografia minimalistã nu trebuie sã fie neapărat abstractã, deşi ambele variante sunt posibile;
Scopul fotografiei abstracte este acela de a trece peste ceea ce este familiar (vezi si fotografia de mai jos) 

 Fotografia abstractã - Încerci sã vezi lucrurile obișnuite într-o manieră diferită.
  •  fotografia abstractã nu conţine elemente reale sau care definesc realitatea;
Cu cât este mai putin realistã fotografia cu atât caracterul abstract este mai puternic.

Surse de luminã difuzã provenind de nu se stie unde încât mã pot gandi la orice (de la becuri de iluminat la nave extraterestre !)

  • fotografia minimalistã reduce totul la esenţe; de multe ori ea foloseşte simboluri ( vezi postarea de AICI )
Microimagini rãsturnate ale imaginii aflate în spatele geamului. Ce o fi acolo în spate !?

În fiecare zi trecem pe lângã subiecte simple cu care putem realiza fotografii minimaliste aparte.

  • atât fotografia abstractã cât şi fotografia minimalistã se bazeazã pe cunoștințe şi sunt destinate în primul rând privitorului "avizat". Nu poţi înţelege, nu poţi simţi, nu poţi vedea fotografia dacă nu ai o informaţie şi o educaţie adecvată.



Desigur toatã această filozofie şi cugetãrile profunde pe care le-am enunţat suportã discuţii la fel de profunde. De altfel, acesta a fost şi scopul pentru care le-am aşternut aici.

Mult mai simplu de explicat este cu ajutorul exemplelor fotografice. Şi profit de asta pentru a prezenta modul în care am "vãzut" eu lucrurile. 

Obtii fotografii minimaliste izolând elemente din ansamblul imaginii pe care îl ai în fatã

Izolez doar partea superioarã a stâlpului ca si în fotografia aflatã putin mai jos

Aceeasi izolare a elementelor de efect în cadrul vederii de ansamblu pe care o ai în fatã - ai în vedere mai ales forma si textura◘î

Teleobiectivele ne permit sã izolãm elementele unei scene pentru a le da o mai mare importanță decât ansamblului din care fac parte.
O imagine simplã cu doar câteva elemente - sugereazã - linistea, goliciunea, nemiscarea, etc.

Aici sunt câtiva nori pe care îi vezi, dar intuiesti o multime de alte lucruri: soarele, lãsarea serii, pãsãrile în copaci, rãcoarea, etc.


Iar dacã te simţi în stare de mai mult și bine-voiești, te rog iubite foto-cetetoriule, aşterne pe hârtie un comentariu şi/sau foloseşte forumul  pe care ţi l-am pus la dispoziţie. Mulțumesc anticipat.

duminică, 5 iunie 2016

Astăzi, doar douã cuvinte: alb şi negru

Există o dilemă fotografică ceva de genul oul sau găină !? Ar putea fi vorba de controversa alb-negru sau color! Părerea mea personală este ca o astfel de dilema este falsă. Sunt două teme care trebuie discutate pornind de la două premize acceptate:
  • "gusturile nu se dicutã";
  • fotograful este "autorul"(creatorul) scenei capturate şi el decide cum va arăta imaginea finală
În mod normal, ochiul vede culorile, recunoaşte nuanţele şi se bucura de asocierea şi varietatea lor, dar el este mai puţin abil când vine vorba de jocul luminilor şi umbrelor.

Imaginea emoticonului "Smiley" mai evidentã în alb/negru

Acelasi "Smiley" în culori
Şi atunci problema se reduce la a decide care din cele două forme de reprezentare (alb/negru sau color) este mai potrivită pentru a pune în valoare subiectul şi a exprima mai corect mesajul autorului !?

Aranjamentul corpurilor de iluminat pus in evidenta de contrast

Iar în ceea ce priveşte asocierea cu dilema oul sau găină, vin şi eu şi întreb: albul şi negrul sunt culori sau nu!?

Dacă în trecut alegerea alb/negru sau color era o problemă de costuri, astăzi decizia nu mai este influenţată de bani ci de scopul urmărit. Sunt lucruri pe care privitorii nu le pot accepta prea uşor altfel decât în culori (verdele ierbii şi al copacilor, focul, răsăritul/apusul, etc). Dacă, însă, vorbim de forme, umbre. lumini, dramatism, atunci albul şi negrul devin foarte importante în compoziţia fotografiei.

Contrastul pune in evidenta legatura autoare -personaje


Există diverse posibilităţi de a realiza fotografii alb-negru. Unii setează camera şi fotografiază direct în alb şi negru. Alţii realizează mai întâi imaginile color și mai apoi prin postprocesare (cu un soft specializat) realizează convertirea.

Iată câteva elemente ce trebuie luate în calcul atunci când dorim să concepem şi să realizăm o fotografie alb/negru:
  • contrastul (anumite lucruri sunt mult mai vizibile în alb şi negru decât color. Desigur contrastul poate fi accentuat mai puternic în alb/negru. De asemenea unele nuanțe şi culori (de exemplu roz şi verde deschis) pot da prin convertire aceeaşi nuanţă de gri;
Un joc de umbre si reflexii care evidentiaza singuratatea subiectului


Siluete puse in evidenta de conversia la alb/negru si accentuarea contrastului
  •  formele şi modelele pot fi puse, deseori, mult mai bine în evidenţă în alb şi negru;

Forma "conurilor" de luminã
  • texturile pot da o altă dimensiune fotografiei, un alt sens, reliefate prin trecerea la alb/negru;
Textura datã de umbreluțe pe nisip

Textură rezultată din aranjamentul scaunelor
  •  în ceea ce priveşte compoziţia trebuie avută în vedere posibilitatea de a pune în valoare subiectul, de a conduce privirea sau de a reda mult mai bine dramatismul scenei. 
Exemple în acest sens puteti vedea mai jos - a se remarca aportul norilor "activi" (evidentiati în alb/negru) la dramatismul scenei.

Dramatismul fotografiei este dat de norii "activi"

Din nou, nori "activi"






















































vineri, 3 iunie 2016

Editoare grafice online. Gratuite.

Aşa cum am promis într-o postare anterioarã revin cu prezentarea unei serii de editoare pentru fotografii. Aceste editoare pot fi accesate online şi sunt gratuite.


1. Photoshop.com  - o versiune gratuită a clasicului editor şi care lucrează bine pe Desktop, iOS şi Android. Versiunea online se constituie ca parte a unui proiect mai vast numit Adobe Creative Cloud pentru fotografie, care necesitã înregistrare. Versiunea free trial poate fi accesată urmând calea oferită şi din meniul Tools se alege Photoshop Express Editor. Are facilităţi mai scăzute ca versiuunea offline şi acceptă doar fotografii în format .jpeg

Photoshop.com





2. Pixlr.com - acest editor are o interfaţă prietenoasă clasică, destul de complexă, dar care se dovedeşte foarte uşor de accesat. Dacă te înregistrezi şi îţi faci cont pe site beneficiezi şi de alte facilităţi precum un newsletter, precum şi de tot felul de "tips"-uri şi "tricks"-uri legate de editarea cu aceasta aplicaţie. De asemenea aplicaţia permite realizarea de colaje diverse. Disponibil pentru: Windows, Mac, Mobile 

Pixlr.com





3. Online-Image-Editor - este un editor simplu, care realizează inclusiv ajustări şi animaţii rapide fiind foarte util web design-erilor.

Online-Image-Editor





4. Pixanate.com - un editor simplu cu operaţiuni de bază şi o serie de efecte "funny"

Pixanate.com







5. Foto Flexer - un editor complet cu foarte multe instrumente utile

Foto Flexer




6. LunaPic  - un editor destul de rudimentar, dar util şi simplu de utilizat. Deşi unele instrumente par banale sunt deosebite şi frumos realizate, cu rezultate uneori surprinzătoare.

LunaPic



7. Phixr  - oferă instrumentele pentru editare de bază, converteşte în formate diferite şi salvează în diverse medii (Picasa, Facebook, flickr, Tumblr, Dropbox, etc)

Phixr


miercuri, 1 iunie 2016

Copiii și fotografia



De peste 60 de ani în România, la începutul lunii iunie se sărbătoreşte Ziua Internaţională a copilului. Ideea sărbătoririi copiilor de pretudindeni nu a venit cum s-ar putea crede de la Naţiunile Unite şi nu are nicio legãturã cu UNICEF-ul. În anul 1949, Federaţia Internaţionalã a Femeilor Democrate a avut o reuniune la Moscova la care s-a luat aceastã hotãrâre. Decizia din capitala URSS a fot rapid adoptatã în România. În martie 1950, Partidului Muncitoresc Român hotărăşte organizarea Zilei Internaţionale a Copilului pentru prima datã în acel an la începutul lunii iunie. Aceastã datã a fost aleasã pentru sãrbãtorirea copiilor şi este marcată astfel doar pe teritoriul fostelor republici sovietice şi în statele din Europa de Est.
Iar acum, sã lãsãm istoria, sã le urãm "la mulţi ani" copiilor şi sã trecem la fotografie.





La aspectele legale legate de fotografiatul copiilor voi reveni într-o altã postare şi aş vrea sã "descoasem" doar aspectele pur tehnice ale operaţiunii.

La prima vedere pare destul de uşor sã faci fotografii sincere copiilor mici, sub 5-6 ani, mai ales instantanee. Cei mici îşi vãd de treaba lor şi nu se uitã în direcţia fotografului. Ei se joacã, te ignorã în totalitate şi poţi poţi să-ţi puui la lucru imaginaţia şi să-ţi dovedeşti astfel mãestria. Imaginile ar trebui să arate minunat pentru cã e dificil să faci fotografii urâte unui copil simpatic, care se joacã liniştit! 

În momentul în care apar copii mai mari sau chiar adulţi, fotografiile pot sã aparã uneori ca "nenaturale". Micii actori au personalitate pe care încearcã sã o punã în valoare în relaţia cu ceilalţi. 






Dacă vrei să faci fotografii cât mai naturale, atunci trebuie sã te afli în afara razei vizuale a subiectului şi nu trebuie sã-i distragi atenţia nicicum (prin zgomote sau flash-uri).
Iatã câteva idei pe care cred eu cã trebuie sã le ai în vedere când fotografiezi copii:

1. Intrã în relaţie cu viitorul subiect ca o persoanã neutrã ce nu vrea sã deranjeze şi sã fie deranjat
(deşi prezenta camerei foto poate reprezenta un motiv important de "deranj");
2. Încearcã sã faci instantanee, mai ales la copii mici;
3. La copii mai mari, ideea de apoza poate fi simplu adoptatã de subiect şi micul actor îşi va da toatã silinţa sã adopte cel mai frumos zâmbet al sãu;
4. Fotografiazã de la înălţimea lor, de la nivelul ochilor sdau chiar mai jos; vei obţine astfel imagini mult mai "intime";
5. Fotografiazã de aproape, "umple" cadrul, foloseşte zoom-ul dacã e nevoie
6. Focus-eazã pe ochii subiectului;
7. Atenţie la fundalul scenei, deplaseazã-te şi alege un fundal care sã nu distragã atenţia;
8. Dacã ai posibilitatea sã alegi, solicitã ca subiectul sã fie îmbrãcat în haine cât mai confortabile.
9. Uneori, la copii mici introducerea în cadru a unei alte persoane mature (de obicei părinţi sau bunici) poate duce la "liniştirea" subiectului principal.
10. Dacã este posibil, încearcã sã fii distractiv şi sã oferi motive şi subiecte pentru "a antrena" micul actor.  

Mai jos vedeti o serie de fotografii personale cu si despre copii.




































Încã o datã, "La multi ani" tuturor copiilor, oriunde s-ar afla.





luni, 30 mai 2016

Fotografii "mișcate"

Zoom blur




























Vreau să spun două vorbe despre o tehnică foto, destul de uşor de învăţat prin care poţi realiza 
fotografii de efect. (Din seria Funny Foto). Este vorba de aşa numitele fotografii "mișcate". Eu personal am experimentat si realizat fotografii prin două din ele:
  • Mişcare cu zoom
  • Mişcare cu deplasare liniarã
Mişcarea cu zoom (zoom blur effect, în englezã)
De la început trebuie să spun că lucrurile sunt simple, dar necesită antrenament şi încercări numeroase. Asta am făcut eu. Indicat ar fi să folosiţi un trepied, dar se poate învăţa şi "din mână".































Setări intiale (modul manual)

  • Viteza de declanşare 1-2 sec, la început, funcţie de aparat;
  • Diafragma mai mare ca f22 (dacă te afli la exterior cu lumina naturală), mai mică de f22 dacă te afli la interior;
  • ISO constant - mai mic sau egal cu 100;
  • Lumina nu trebuie să fie prea puternică (ex: când e soarele sus şi nu sunt nori operaţiunile sunt mai complicate şi efectul nu este foarte spectaculos).
















Şi acum încep încercările:
  • Declanşez şi în acelaşi timp rotesc obiectivul pentru zoom (mai mare sau mai mic). Ideal ar fi ca mişcarea de rotaţie să se încheie înainte de închiderea fantei;
  • Dacă am prea multă lumină, micşorez viteza şi cresc valoarea diafragmei <f> (de fapt micşorez fanta obiectivului);
  • Şi tot aşa, până am o imagine echilibrat luminată;
  • După ce am reuşit "echilibrarea" şi capăt ceva experienţă, lucrurile încep să fie din ce în ce mai simple.

Efectul final este mai pronuntat si mai surprinzator dacã axa miscãrii coincide cu axa cadrului surprins.

Am încercat ceva de genul "tunelul timpului". Axa miscãrii si zoom-ul sunt apropiate de axa galeriei

Iar cu ajutorul unui editor poti obtine fotografii si mai interesante.

Fotografie editatã cu Adobe Elements


Mişcarea cu deplasare liniarã
O a doua tehnică pe care am experimentat-o, o prezintã fotograful Dan Dinu într-un episod (Mestecănişul de la Reci) al proiectului România sălbatică. 

Efectul obţinut este mai impresioonant dacă fotografiez copaci la care coaja contrastează cu fundalul. (ex: o pădurice de mesteceni). Setările iniţiale sunt asemănătoare cu cele de la <mişcarea cu zoom> poate viteza de declanşare un pic mai mică, în acest caz, deplasarea fiind mai scurtă şi mai simplă decât rotirea.

Miscare liniarã de sus în jos

După o serie scurtă de experimente rezultatele nu se lasa aşteptate.
Metoda este asemanãtoare cu fotografierea panning, despre care am mai vorbit, numai cã în acest din urmã caz, urmãresc cu camera un corp aflat în miscare. 

Panning
În primul caz camera se deplaseazã de-a lungul unor corpuri (ex: copacii) care stationeazã ( vezi un tutorial AICI ). Un efect asemãnãtor se poate obtine cãnd fotografiez dintr-o masinã ce se deplaseazã liniar cu vitezã foarte mare. (Desigur, nu vã sfãtuiesc sã circulati cu viteze mari în masini, chiar dacã se deplaseazã liniar !)

Mai jos găsiţi o serie de filme de pe youtube care vă prezintă tutoriale pentru metoda <zoom blur effect>

joi, 26 mai 2016

Panorama ca proiect fotografic



Am prezentat într-o postare anterioară unele din cele mai mari panorame 360 de grade realizate până acum în lume
In perioada când fotografierea se făcea doar pe film, realizarea unei panorame era un proces foarte complex şi costisitor care presupunea suprapunerea şi potrivirea fotografiilor "cap-la-cap" în laborator, re-fotografierea şi reluarea procesului. Fotografierea şi "însăilarea" fotografiilor era o treabă destinată doar profesioniştilor.

Astăzi, în perioada fotografiei digitale realizare unei panorame cu unghi mare de deschidere este o problemă mult simplificată, pentru că operaţiunea cea mai grea ("coaserea"atentă a fotografiilor componente - stitch-engleza) depinde de aplicaţia folosită.

Aplicaţiile de acest gen (stitch software) sunt din ce în ce mai sofisticate şi realizează imaginea finală în timpi record, de pana la câteva sute de ori mai rapid decât în cazul fotografiei pe film.

Panorama 180 grade - Vatra Moldovitei


Mai mult de atât, o serie de camere foto au inserate în softul propriu tot felul de subrutine care facilitează realizarea fotografiilor componente ale panoramei, ba chiar panorama în versiune aproape-finala, ce necesită doar operaţiuni simple de post-procesare.

Iată câteva amănunte care vă pot ajuta să învăţaţi repede şi să realizaţi fotografii panoramice cu deschidere mare de până la 360 de grade:

1. Păstrează nivelul înălţimii aparatului (eventual foloseşte un trepied)
Este una din operaţiunile cele mai impostante. Dacă faci un număr de 3-4 imagini păstrarea nivelului cu exactitate nu este foarte importantă dar, dacă faci 30-40 de imagini, nivelul devine foarte important pentru suprapunerea corectă a detaliilor în procesarea realizată de apilcatiile corepunzatoare.

2. Înainte de a demara acţiunea de fotografiere alege foarte bine nivelul. Priveşte cu atenţie în toate direcţiile: sus, jos, de jur împrejur;

3.În cazul în care camera ta are modul <panorama> foloseşte-l

Primele panorame 360 de grade le-am realizat în urmă cu 15 ani cu un aparat compact Canon Powershot 320A, care avea acest mod de fotografiere presetat. Panorama de 360 de grade o realizam din 6 fotografii, iar cea mai dificilă operaţiune s-a dovedit a fi suprapunerea fotografiilor care făceau trecerea de la cerul puternic luminat de soare (contralumină) la zona opusă soarelui. Dar camera foto rezolva destul de elegant acest aspect. Manual lucrurile pot fi uneori mai dificile.

4. În cazul în care camera nu are mod <panorama> fii foarte atent la zonele de separaţie ale fotografiilor. 
De asemenea, atenţie la poziţia colţurilor imaginii care sunt în general distorsionate, funcţie de selecţia pe care o alegi. În general, se recomandă ca suprapunerea imaginilor să fie de cel puţin 30%.

5. Atenţie la mişcările care îţi apar în cadru. Dacă ai multe zone blurate, softul poate să-ţi rateze suprapunerea corectă şi atunci toată munca de fotografiere este ratată şi trebuie să o iei de la capăt. Dacă mai ai cum!

Iată mai jos câteva exemple personale de panorame (180 grade şi 360 de grade) realizate la interior şi exterior.

Marea Neagra la Constanta (180 grade)



  • Panorama cu povesti - Bojdeuca lui Ion Creanga din Iasi (panorama este realizata prin suprapunerea imaginilor individuale a fiecarei  povesti in parte.

  • Panorama oale 360 grade - Sala Olarului (an 2001) - Complexul Muzeal National Moldova Palatul Culturii din Iasi poate fi vizualizata AICI. Desfasurata o puteti vedea mai jos. Se poate intui dificultatea la suprapunerea imaginilor in zona foarte luminata a imaginii


FOTO-IDEEA - Cateva idei de proiecte cu panorame:
  • panoramele pietelor dintr-o localitate
  • panorame interioare ale sălilor mari din oras
  • panorame ale parcurilor
In final iata cateva aplicatii gratuite (stitch application) destinate procesarii panoramelor. Fiecare din aplicatii are tutoriale si ghiduri specifice destul de detaliate.
In general, camerele foto care au in softul propriu facilitati pentru panorame vin insotite si de programe stitch corespunzatoare.