luni, 30 mai 2016

Fotografii "mișcate"

Zoom blur




























Vreau să spun două vorbe despre o tehnică foto, destul de uşor de învăţat prin care poţi realiza 
fotografii de efect. (Din seria Funny Foto). Este vorba de aşa numitele fotografii "mișcate". Eu personal am experimentat si realizat fotografii prin două din ele:
  • Mişcare cu zoom
  • Mişcare cu deplasare liniarã
Mişcarea cu zoom (zoom blur effect, în englezã)
De la început trebuie să spun că lucrurile sunt simple, dar necesită antrenament şi încercări numeroase. Asta am făcut eu. Indicat ar fi să folosiţi un trepied, dar se poate învăţa şi "din mână".































Setări intiale (modul manual)

  • Viteza de declanşare 1-2 sec, la început, funcţie de aparat;
  • Diafragma mai mare ca f22 (dacă te afli la exterior cu lumina naturală), mai mică de f22 dacă te afli la interior;
  • ISO constant - mai mic sau egal cu 100;
  • Lumina nu trebuie să fie prea puternică (ex: când e soarele sus şi nu sunt nori operaţiunile sunt mai complicate şi efectul nu este foarte spectaculos).
















Şi acum încep încercările:
  • Declanşez şi în acelaşi timp rotesc obiectivul pentru zoom (mai mare sau mai mic). Ideal ar fi ca mişcarea de rotaţie să se încheie înainte de închiderea fantei;
  • Dacă am prea multă lumină, micşorez viteza şi cresc valoarea diafragmei <f> (de fapt micşorez fanta obiectivului);
  • Şi tot aşa, până am o imagine echilibrat luminată;
  • După ce am reuşit "echilibrarea" şi capăt ceva experienţă, lucrurile încep să fie din ce în ce mai simple.

Efectul final este mai pronuntat si mai surprinzator dacã axa miscãrii coincide cu axa cadrului surprins.

Am încercat ceva de genul "tunelul timpului". Axa miscãrii si zoom-ul sunt apropiate de axa galeriei

Iar cu ajutorul unui editor poti obtine fotografii si mai interesante.

Fotografie editatã cu Adobe Elements


Mişcarea cu deplasare liniarã
O a doua tehnică pe care am experimentat-o, o prezintã fotograful Dan Dinu într-un episod (Mestecănişul de la Reci) al proiectului România sălbatică. 

Efectul obţinut este mai impresioonant dacă fotografiez copaci la care coaja contrastează cu fundalul. (ex: o pădurice de mesteceni). Setările iniţiale sunt asemănătoare cu cele de la <mişcarea cu zoom> poate viteza de declanşare un pic mai mică, în acest caz, deplasarea fiind mai scurtă şi mai simplă decât rotirea.

Miscare liniarã de sus în jos

După o serie scurtă de experimente rezultatele nu se lasa aşteptate.
Metoda este asemanãtoare cu fotografierea panning, despre care am mai vorbit, numai cã în acest din urmã caz, urmãresc cu camera un corp aflat în miscare. 

Panning
În primul caz camera se deplaseazã de-a lungul unor corpuri (ex: copacii) care stationeazã ( vezi un tutorial AICI ). Un efect asemãnãtor se poate obtine cãnd fotografiez dintr-o masinã ce se deplaseazã liniar cu vitezã foarte mare. (Desigur, nu vã sfãtuiesc sã circulati cu viteze mari în masini, chiar dacã se deplaseazã liniar !)

Mai jos găsiţi o serie de filme de pe youtube care vă prezintă tutoriale pentru metoda <zoom blur effect>

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-ți părerea. Comentariul tău îmi este foarte util.