vineri, 23 septembrie 2016

Ionel, Mărioara și bekgraundu'

Ionel și Mărioara

Lucrurile par destul de simple în fotografie. Odatã subiectul şi/sau mesajul fotografiei ales, te străduiești sã încadrezi cât mai bine şi folosind diverse elemente de compoziţie încerci sã trimiţi privirea observatorului cãtre "locul faptei". În mod logic, faci tot posibilul pentru a elimina elementele ce pot distrage atenţia de la subiect / mesaj.

Una din metodele de a elimina "sursele de deranj" este alegerea unui fundal cât mai simplu, dar care sã punã în evidențã elementele principale ale cadrului. O altã posibilitate este de a blura fundalul (de a-l face cât mai puţin clar - to blur(eng.)=estompa, neclar, confuz). Câteva lucruri legate de setări le-am discutat în postarea dedicatã de AICI.

Iatã acum douã trucuri care au acelaşi scop. Unul ține de fundalul folosit și este mai ușor de realizat în studio. Al doilea reprezintă o operațiune de post-procesare simplă. I-am folosit ca exemple pe prietenii noștri Ionel și Mărioara.

Se boțește folia de aluminiu

 Un truc de studio
Se foloseşte ca fundal o folie de aluminiu subţire din acelea utilizate la bucãtãrie. Folia este "boţita" iar mai apoi "întinsã". Iluminarea acestui fundal va da un efect de difuzie a luminii şi neclaritate (blur). Fatã de un fundal alb simplu, diferenţa este evidentã.

Se vede diferența față de fundalul simplu de mai jos

Fundal simplu
Un alt exemplu - fundalul este așezat mai departe de subiect

Un truc de editare.
Se foloseşte un editor grafic obişnuit. (Photoshop, Gimp, Paint, Paint Shop Pro, Lightroom, etc). Se folosesc layer-ele.
1. Din meniul <Layer> se alege opţiunea "Duplicate" pentru a dubla background-ul


2. Din meniul <Adjust> se alege opţiunea Blur>Gaussian Blur (o valoare de 8-10%), care se aplicã copiei fundalului. Fundalul original rãmâne "în spate" nealterat.


3. Se alege pensula <Erase> şi se şterge zona bluratã care se doreşte a fi pusã în evidentã (aflatã mai "în fațã".
4. La final cele douã layer-e sunt "contopite" utilizând opţiunea <Merge> din meniul <Layers>.


Am obținut ce am dorit. S-auzim numai de bine !




miercuri, 21 septembrie 2016

De la Brâncuși și Andy Garcia la Tomești - Iași

Ideea acestei postări mi-a venit zilele trecute dupã ce am auzit o ştire ce anunța cã Andy Garcia va juca rolul lui Constantin Brâncuşi într-un film ce se va numi "Sculptorul", va fi regizat de Mick Davis şi v-a fi turnat în România. Se cunoaște faptul că fotografia a reprezentat un "instrument" util pentru Marele Sculptor.

Sculptorul Constantin Brâncuși și actorul Andy Garcia
Una din întrebările pe care ţi le pui când îţi propui să fotografiezi sculpturi este dacă vei putea să surprinzi mesajul autorului aşa cum l-a explicat el sau să creezi şi să transmiţi mesajul pe care ţi-l induce ţie lucrarea  artisticã în trei dimensiuni, realizatã prin cioplire sau modelare. Încerci să eviți fundalurile plictisitoare și să-ți pui "amprenta" pe compoziția cadrului.

Am în minte două exemple de sculptori ale căror lucrări am avut ocazia să le fotografiez în ultima perioadă. Primul este Gheza Vida ale cărui lucrări le-am văzut în muzeu la el acasă, la Baia Mare. Ştiam o serie de lucruri despre Vida Gheza încă înainte de a muri în 1980. 

Gheza Vida - Monumentul de la Moisei
Ştiam "Monumentul de la Moisei" şi fascinaţia sa fatã de folclorul local, cu sculpturile sale masive ce sugerează sãnãtatea taranului maramureşean. Privindu-le, am încercat sã vãd sculpturile aşa cum mi s-a transmis printr-un ghid local. Iluminarea şi fotografierea de jos în sus a chipurilor a urmărit evitarea unui fundal mai puţin inspirat şi sublinierea stabilităţii şi fermităţii personajelor sculptate.




Al doilea sculptor ale cãrui lucrãri am avut ocazia sã le fotografiez în ultima perioadã se numeşte Vladlen Babcinețchi şi a terminat în primãvara trecutã un ansamblu sculptural intitulat "Spirit şi memorie" la Tomeşti lângã Iaşi. 

Vladlen Babcinețchi - Ansamblul sculptural "Spirit şi memorie"
 Am fotografiat lucrările sale la o expoziţie pe care a realizat-o la Muzeul Unirii, în strada Lăpuşneanu. Este interesant de surprins fotografic modul în care sculptorul accentuează trăsăturile lucrărilor sale folosind jocul de umbre creat prin cioplirea interioarã a materialului (un basorelief interior!).