luni, 26 septembrie 2016

Simulatoare și jocuri pentru fotografi

Până la urmă, de ce nu s-ar juca și fotografii !? Lucrurile sunt și mai interesante dacă prin joacă înveți lucruri noi în domeniul fotografiei. Și mă gândesc nu doar la tineri ci la fotografii începători în general. Voi începe cu simulatoarele iar la sfârșit voi oferi câteva exemple de jocuri care dezvoltă o serie de abilități și sunt destinate mai ales copiilor. Viitorilor artiști fotografi...

Simulatoarele de mai jos sunt aplicații online.

1. CameraSim (online - gratuit)

Te joci cu ISO, cu diafragma și cu timpul de expunere într-o versiunea ce simulează o camerã DSLR reală. Există și o versiune PRO  (pentru Desktop - Window și Mac) și care costă 29$. CameraSim Pro este un simulator de cameră  foto DSRL construit cu tehnologia jocurilor 3D. Aceasta aplicație permite instructorilor și profesorilor foto-video să demonstreze compoziția și expunerea într-un mediu 3D în mod distractiv.




 
2. Take Creative Control of your photos (online - gratuit)
Acest site este oferit de către Canon și simulează un aparet de tip EOS. Există un mic manual cu explicații de bază pentru fotografii începători. Exiztă două posibilități de a învăța cu acet simulator (Play și Challnge). În varianta <Play>, simulatorul îți permite să faci ce setări vrei și să fotografiezi cât de repede dorești. În varianta <Challenge> ești supus unui test contratimp. Într-un minut trebuie să rezolvi toate problemele pe care ți le pune simulatorul, iar apoi ești evaluat.







3. Cadrez-moi
Un joc/simulator în limba francezã cu care se pot învãta câteva reguli de bazã ale compozitiei, inclusiv regula treimilor (!).  Jocul a fost realizat de  doi studenti ai UTC (University of Technology of Compiègne).




 La final câteva "joculețe" simpatice pe aceeasi temã, pentru desktop si dispozitive mobile:


a. Studioul de fotografii a lui Barbie
Îți  pregătești studioul - inviți la casting un model Barbie - faci fotografiile și îți deschizi un mic magazin unde vei putea tipări fotografiile pe care le faci







b. Paparazzi
Ești un paparazzi și trebuie să faci fotografia cerută.





c. Celebrity Snapshot

 Îți cumperi echipament de la magazine de profil, faci și vinzi fotografii pentru a câștiga bani. Te ferești de tipii de la securitate.



Existã multe jocuri pentru fãcut "poze"  pe care le puteti gãsi AICI(1) sau AICI(2) 

Distracție plăcută, dar mai ales învățare ușoară. S-auzim de bine !



sâmbătă, 24 septembrie 2016

Toamna la Cimișlia - Republica Moldova

Am cãlãtorit la Cimișlia cu ocazia Festivalului Vinului eveniment ce are loc în fiecare toamnã în diverse oraşe ale Republicii Moldova. Am ajuns acolo pe o ploaie “mocãneascã”, care îti tãia orice elan. Piața centrală a orașului era împodobită de sărbătoare cu ocazia evenimentului, mai ales cã urma și o vizită a Primului-ministru al Republicii.


Ploaia ne-a tăiat orice urmă de elan


Oraşul este situat în stepa Bugeacului şi a fost menționat pentru prima datã în 1620 când aici s-a aşezat un trib de tãtari din nordul Caucazului.

Primul spectator după ploaie

Legenda oraşului pare o adaptare "moldovineascã" a poveştii de dragoste cu Romeo şi Julieta. Cei doi se numesc însã Cimiș și Lia iar sfârșitul este vesel. Cândva demult, spune legenda, cei doi locuiau în două sate vecine. Într-o zi băiatul a ieșit în câmp cu plugul, iar fata cu o desagă de boabe aurii. Flăcăul trăgea brazdă adâncă, iar fata arunca boabele în pământul roditor. A fost ziua în care a încolțit iubirea celor doi. Dar părinții s-au opus dragostei lor. Atunci cei tineri au plecat de-acasă, luând cu ei un plug și o desagă cu grâu. Și acolo unde "...dealurile greoaie până-n cer urcară... luni, ei au tras brazde noi, au arăt și semănat până a înserat. Marți un izvor din inima pământului au desfăcut. Miercuri o roată de lut au călcat. Joi ei casă au înălțat. Vineri tot la ea au lucrat. Sâmbăta s-au cununat și la nuntă au jucat și au avut: "...nuntași brazi și păltinași, preoți munții mari, păsări - lăutari...". și abia Duminică s-au odihnit în voie. Auzind de traiul lor fericit, tinerii din satele vecine au prins a se așeza pe această vatră binecuvântată, spunându-le părinților și neamurilor, că se duc la Cimiș şi Lia : Cimișlia.

Din piața centrală nu putea să lipsească Măria Sa Ștefan


Oraşul Cimișlia este situat la 155 km de Iași și la 68 de km de capitala Chişinău, iar populaţia este formatã majoritar (86%) din moldoveni/români.

Soiuri diverse de struguri moldovenești

"Pâinea noastră cea de toate zilele".

Am ajuns la Cimișlia de dimineață și am participat la un fel de simpozion pe teme viticole.  Pe la amiază s-a oprit ploaia și s-a animat zona pieței. Mai multe detalii puteti afla si vedea în câteva din fotografiile realizate atunci și pe care le-am inclus în postare.

Tradiția meșteșugurilor e la ea acasă

Zâna viței-de-vie deschide Festivalul

Urmează și un spectacol folcloric
La evenimnt au participat si geto-dacii
 
Un maestru flueraș ne-a însoțit prin piață la plecare

Notã: La Cimișlia se desfãșoarã anual, în perioada verii, o așa numitã "cursã fotograficã" (vezi AICI) susținutã de autoritãtile locale





vineri, 23 septembrie 2016

Ionel, Mărioara și bekgraundu'

Ionel și Mărioara

Lucrurile par destul de simple în fotografie. Odatã subiectul şi/sau mesajul fotografiei ales, te străduiești sã încadrezi cât mai bine şi folosind diverse elemente de compoziţie încerci sã trimiţi privirea observatorului cãtre "locul faptei". În mod logic, faci tot posibilul pentru a elimina elementele ce pot distrage atenţia de la subiect / mesaj.

Una din metodele de a elimina "sursele de deranj" este alegerea unui fundal cât mai simplu, dar care sã punã în evidențã elementele principale ale cadrului. O altã posibilitate este de a blura fundalul (de a-l face cât mai puţin clar - to blur(eng.)=estompa, neclar, confuz). Câteva lucruri legate de setări le-am discutat în postarea dedicatã de AICI.

Iatã acum douã trucuri care au acelaşi scop. Unul ține de fundalul folosit și este mai ușor de realizat în studio. Al doilea reprezintă o operațiune de post-procesare simplă. I-am folosit ca exemple pe prietenii noștri Ionel și Mărioara.

Se boțește folia de aluminiu

 Un truc de studio
Se foloseşte ca fundal o folie de aluminiu subţire din acelea utilizate la bucãtãrie. Folia este "boţita" iar mai apoi "întinsã". Iluminarea acestui fundal va da un efect de difuzie a luminii şi neclaritate (blur). Fatã de un fundal alb simplu, diferenţa este evidentã.

Se vede diferența față de fundalul simplu de mai jos

Fundal simplu
Un alt exemplu - fundalul este așezat mai departe de subiect

Un truc de editare.
Se foloseşte un editor grafic obişnuit. (Photoshop, Gimp, Paint, Paint Shop Pro, Lightroom, etc). Se folosesc layer-ele.
1. Din meniul <Layer> se alege opţiunea "Duplicate" pentru a dubla background-ul


2. Din meniul <Adjust> se alege opţiunea Blur>Gaussian Blur (o valoare de 8-10%), care se aplicã copiei fundalului. Fundalul original rãmâne "în spate" nealterat.


3. Se alege pensula <Erase> şi se şterge zona bluratã care se doreşte a fi pusã în evidentã (aflatã mai "în fațã".
4. La final cele douã layer-e sunt "contopite" utilizând opţiunea <Merge> din meniul <Layers>.


Am obținut ce am dorit. S-auzim numai de bine !




miercuri, 21 septembrie 2016

De la Brâncuși și Andy Garcia la Tomești - Iași

Ideea acestei postări mi-a venit zilele trecute dupã ce am auzit o ştire ce anunța cã Andy Garcia va juca rolul lui Constantin Brâncuşi într-un film ce se va numi "Sculptorul", va fi regizat de Mick Davis şi v-a fi turnat în România. Se cunoaște faptul că fotografia a reprezentat un "instrument" util pentru Marele Sculptor.

Sculptorul Constantin Brâncuși și actorul Andy Garcia
Una din întrebările pe care ţi le pui când îţi propui să fotografiezi sculpturi este dacă vei putea să surprinzi mesajul autorului aşa cum l-a explicat el sau să creezi şi să transmiţi mesajul pe care ţi-l induce ţie lucrarea  artisticã în trei dimensiuni, realizatã prin cioplire sau modelare. Încerci să eviți fundalurile plictisitoare și să-ți pui "amprenta" pe compoziția cadrului.

Am în minte două exemple de sculptori ale căror lucrări am avut ocazia să le fotografiez în ultima perioadă. Primul este Gheza Vida ale cărui lucrări le-am văzut în muzeu la el acasă, la Baia Mare. Ştiam o serie de lucruri despre Vida Gheza încă înainte de a muri în 1980. 

Gheza Vida - Monumentul de la Moisei
Ştiam "Monumentul de la Moisei" şi fascinaţia sa fatã de folclorul local, cu sculpturile sale masive ce sugerează sãnãtatea taranului maramureşean. Privindu-le, am încercat sã vãd sculpturile aşa cum mi s-a transmis printr-un ghid local. Iluminarea şi fotografierea de jos în sus a chipurilor a urmărit evitarea unui fundal mai puţin inspirat şi sublinierea stabilităţii şi fermităţii personajelor sculptate.




Al doilea sculptor ale cãrui lucrãri am avut ocazia sã le fotografiez în ultima perioadã se numeşte Vladlen Babcinețchi şi a terminat în primãvara trecutã un ansamblu sculptural intitulat "Spirit şi memorie" la Tomeşti lângã Iaşi. 

Vladlen Babcinețchi - Ansamblul sculptural "Spirit şi memorie"
 Am fotografiat lucrările sale la o expoziţie pe care a realizat-o la Muzeul Unirii, în strada Lăpuşneanu. Este interesant de surprins fotografic modul în care sculptorul accentuează trăsăturile lucrărilor sale folosind jocul de umbre creat prin cioplirea interioarã a materialului (un basorelief interior!).








duminică, 18 septembrie 2016

Invitație la un vernisaj "meseriaș"

Am pornit acum ceva timp, împreunã cu colegii mei de la Clubul Fotografilor Iaşi, un foto-proiect având ca subiect "meseriile" timpului nostru. Am început desigur cu o perioadã de documentare şi iatã mai jos câteva idei şi faze oarecum "picante" din activitatea anterioarã organizãrii expoziţiei de fotografie pe care vã invit sã o vizitaţi în Galeria "La Gard".


Karl Marx spunea cã în capitalism muncitorul nu face altceva decât să îşi vândă forţa de muncă deţinătorului de capital pentru a obţine mijloacele de supravieţuire pentru el şi familia sa. Filozoful spunea că şi păianjenul sau albina construiesc, însă doar muncitorul îşi închipuie sau îşi construieşte anterior în mod ideal ceea ce vrea să facă conform scopurilor sale. Însă, prin vânzarea forţei sale de muncă deţinătorului de capital, muncitorul rămâne liber doar în activităţile sale animalice – să mănânce, să bea şi să procreeze.

Aceastã frazã m-a dus cu gândul la câteva secvenţe dintr-un film al lui Charlie Chaplin numit Modern Times (Timpuri noi) din care puteţi vedea mai jos secventele cu pricina (3 min).


Înainte de 1989 ni se spunea frecvent că "meseria e brăţara de aur" şi toatã lumea zâmbea cu subînţeles chicotind "în surdinã". Mai apoi a venit perioada de tranziţie interminabilã în care meseriile aşa-zis "comuniste" au devenim mai puţin importante. Fabricile au dispãrut una câte una, iar altele au fost vândute pentru 1 leu, fãcând loc hypermarket-urilor imense. Nimeni nu mai produce ceva, toatã lumea cumpãrã cât mai mult. Și totuși meseriile așa-zis "tradiționale" există și sunt necesare.

De curând am văzut on mini-clip (1 min.) al celor de la Ziarul Financiar cu un mesaj interesant. Clipul îl puteţi vedea mai jos :


A urmat, acum câteva zile, selecţia pentru expoziţia cu "meserii" despre care povestesc.

Am propus câteva fotografii realizate în fabrici din Republica Moldova şi Ucraina, pe care le-am vizitat în cadrul unor proiecte la care am participat în ultimii ani. Nu puţini au fost cei care au sãrit curioşi: "Dar mai există aşa ceva!?" "Câţi ani are fotografia asta!?". Şi nu ştiu de ce mi-a venit în minte  o strofã din <Glossa> "poetului nepereche".

Vreme trece, vreme vine,
Toate-s vechi şi nouă toate;
Ce e rău şi ce e bine
Tu te-ntreabă şi socoate;
Nu spera şi nu ai teamă,
Ce e val ca valul trece;
De te-ndeamnă, de te cheamă,
Tu rămâi la toate rece.

--------------------------
Iar la final vã invit din nou la vernisajul expoziţiei noastre ce va avea loc marţi, 20 septembrie, la Galeria de Artă “La Gard” - Casa de Culturã "Mihai Ursachi" din Parcul Copou. Iatã si alte detalii:

Expoziţie de fotografie “Timpu‘ trece, leafa merge”
Perioada: 12 septembrie 2016 – 1 octombrie 2016

Vernisaj: marți, 20 septembrie 2016, ora 18:30, Sala “Diotima”

Expun: Florin Aioanei, Mihaela Ajităriţi, Nicu Apostu, Claudiu Bîrliba, Constantin Ciobanu, Constantin Ciofu, Raluca Damian, Mirela Grosu, Romică Horhotă, Khaled Matar, Gheorghiţă Nemţanu, Alexandru Pohaţă, Adrian Purice, Cristian Vidraşcu.

" Despre muncă, un dicționar spune că este o activitate a omului îndreptată spre un scop, în procesul căreia omul modifică și adaptează lucrurile din natură pentru satisfacerea trebuințelor lui. Unii au spus că l-ar fi creat pe om. Alții ar fi spus că ar putea să-l elibereze. Indiferent ce spun unii sau alţii, cei care muncesc cu adevărat nu au timp de definiții. Pentru ei, munca presupune acțiune și pasiune. Fiecare obiectiv atins în cursul acestei acțiuni reprezintă încă un pas spre împlinirea personală. Prin acțiune și pasiune, o parte din membrii Clubului Fotografilor Iași au adunat imagini care să povestească despre diversitatea mijloacelor prin care oamenii își caută împlinirea. Tot acest mozaic este menit să întregească imaginea personajului principal, şi anume muncă făcută cu dăruire." (Text: Nicu Apostu)

Afiș: Florin Aioanei (vezi la începutul postãrii)
Expoziţie organizată de Mirela Grosu

Pagina  evenimentului pe Facebook




vineri, 16 septembrie 2016

Fotografia "spațialã"

O pereche simplă de ochelari 3D  primiţi cadou la o revistă sau la proiecţia unui film fac posibilă vizualizarea fotografiilor 3D pe laptop, pe tableta sau chiar pe telefonul mobil. Preţul unor astfel de ochelari variază între 3 şi 30 de lei.

Nu de puţine ori auzim comentariile unor "cunoscători" pe seama unora din fotografiile noastre: "e prea platã" sau "nu are profunzime". Desigur se face referire la senzaţia de spaţialitate (spaţiu 3d) pe care ţi-l poate sugera o simplă fotografie planã (de fapt o suprafaţă 2d).

Încã de la începuturile ei invenţia numită "fotografie" a dezvoltat posibilitatea redării senzaţiei de spaţialitate mai întâi pe banalele placi fotografice şi mai apoi pe film.

Animație 3d realizată cu Stereo Photo Maker prin modificarea iluminãrii aceluiași cadru simplu 3d

Metodele de creare a senzaţiei de spaţiu într-o fotografie 2d sunt relativ simple şi au fost simplificate şi mai mult prin apariţia unor softuri specializate. Un exemplu pe care l-am încercat este Stereo Photo Maker (fotografia de mai sus)


Existã o serie de trucuri care creeazã senzaţia de spaţialitate ca de exemplu
  •  asemănătoare cinemagraph-elor
Senzație de spațialitate este creată prin introducerea unor linii verticale (foto:gandul.info)


sau 
  • acesta pe care l-am realizat cu ajutorul Adobe Photoshop Elements

Efectul 3d este realizat prin eliminarea parțială a fundalului si introducerea unei "rame" albe


De asemenea, au fost concepute și sunt comercializate camere foto care pot realiza direct fotografii 3d. AICI găsiţi o listă cu producătorii de camere foto stereo începând cu anul 1950.

Camerele stereoscopice şi imprimantele 3d oferă noi oportunităţi cum ar fi aceea de a merge la studioul foto şi de a pleca acasă cu o "păpuşică miniatură 3d" având propriul tãu chip (așa-numita 3d shapie). Vei fi "reprodus", iertați cuvântul, în 3d.

Cameră foto stereo
În final am ataşat o listã de link-uri spre site-uri care fac referire la tehnica fotografiei stereoscopice:



miercuri, 14 septembrie 2016

Parcurile Iașului, istoria și fotografia (II). Parcul Expoziției

Fântâna artezianã din Parcul Expoziției - Iași (1851)


O fotografie fãcutã "la momentul potrivit" este întotdeauna o fotografie reuşită dar, mai ales, este utilã. Ce te faci însã dacã istoria nu-şi găseşte loc pentru "momente potrivite" şi urmele documentare ale vremurilor dispar în "negura uitãrii". Din aceastã cauzã sunt alãturi de cei cãrora le place istoria și... fotografiazã. Trebuie să ne documentãm şi să încercãm "să reconstituim fotografic" locuri, momente şi monumente. Și asta acum pentru cã "altã datã" sau "cândva" pot însemna de fapt "prea târziu".

În mai 1936, deci acum 80 de ani, Primãria Iaşi, în frunte cu primarul Osvald Racoviţa amenajeazã un parc (iniţial parcul Regele Carol al II-lea) aflat puţin mai sus de Grãdina Copou şi care va fi botezat Parcul Expoziţiei. Amenajarea a constat în realizarea de spaţii verzi, construirea unor pavilioane noi şi a unui Arc de Triumf.

Zona din parc în care a fost construitã copia dupã Hanul Ancutei

Hanul Ancutei - constructia veche (imagine scanata dupa o veche carte postalã)


A fost re-construit Hanul Ancuţei (de pe drumul Romanului) dupã planurile originale şi în mãrime naturalã. Astãzi încãperile rãmase ale clădirii au fost transformate în magazii ale Institutului de Chimie "Petru Poni". A fost clãditã în mãrime naturalã o copie a vestitei "Bolta Rece" inclusiv a vestitei crame. Astãzi aceasta a devenit şi ea magazie a restaurantului aflat pe aceeași locaţie.

"Bolta Rece" a fost reprodusã în 1938 în Parcul Expozitiei (astãzi crama si clãdirea sunt utilizate ca depozite)


A fost reprodus în mãrime naturalã Arcul vechii Academii Mihãilene aşa cum era la înfiinţare. Arcul Academiei, de pe strada Arcu, a fost demolat în 1890. "Realizarea în 1936 a unei "copii" în Parcul Expoziţiei a fost un act de culturã, fiind vorba de o construcţie iniţiată de Gh. Asachi, conceputã ca un monument al Iaşului acelor vremuri." Am citat din cartea "Cu Iaşii mânã-n mânã... "(vol.II) a cunoscuţilor Constantin Ostap şi Ion Mitican, renumiți cronicari ai orașului.

Arcul Academiei (copie) - se vãd coloanele dorice

Arcul Academiei (copie) vedere de la intrarea în parc
De altfel capitolul corespunzător din carte m-a inspirat să scriu această postare, la care am căutat să-mi aduc aportul şi prin câteva prelucrări și fotografii personale.

Mai există în  parc și o fântână arteziană cu o vechime de peste 150 de ani. Domnitorul Grigore Al. Ghica a adus-o în 1851 pentru a o instala în fața Palatului Ocârmuirii (aflat pe locul Palatului Culturii de astazi). Interesant este că fântâna este ornată cu... delfini despre care se spune (Sorin Iftimi - "Simbolurile unui oras simbol") că existau pe stema orașului Iași încă de la începutul secolului XIX (vezi prima fotografie din aceastã postare).

Primele proiecte de stemã pentru orașul Iași (Gh.Asachi și Gh. Sãulescu)



Există ceva istorie de povestit și de fotografiat în Parcul Expoziției din Iași, nu-i asa !?. Și să nu uităm: în mai 2016 s-au împlinit 80 de ani de la construirea Arcului din Copou (copie a Arcului Academiei).





luni, 12 septembrie 2016

"Semințe" de editare grafică

 

































În martie 2016 anunţăm pe blog faptul că Google oferã gratuit doritorilor seria de instrumente pentru editare grafică, cunoscută sub numele Nik Collection.
În aceastã postare vreau să spun câteva vorbe despre alt instrument fain de editare a fotografiilor furnizat de către aceeaşi filială a Google (Nik) sub numele de Snapseed.

Snapseed este un editor grafic ce se adresează în primul rând dispozitivelor mobile (iOS şi Android), dar care existã şi într-o versiune pentru desktop.

Interfaţa aplicaţiei este intuitivă şi este organizată în două secţiuni - Basic şi Creative.

Prima dintre ele permite editarea imaginii manual (prin setarea nivelurilor de luminozitate, contrast, saturație, umbră, atmosfera şi căldură). Se poate face şi o ajustare automată (nu este posibilă în varianta pentru desktop).
Tot în secţiunea Basic se poate decupa și îndrepta imaginea şi se poate modifica "centrul de atenţie" al fotografiei pentru a face reglaje în zona respectivă.


Așa arată "tabloul de bord" pentrureglaje clasice (contrast, luminã,etc)

În secţiunea Creative exista alte filtre utile: dramã şi rame, grunge, vintage (de epocă) şi efectul de miniaturã (tilt shift). Există o modalitate simplă de a converti imaginea în alb-negru şi de a accentua zona de focus a fotografiei prin diverse "tipuri de focusare" (portret, blur, ceţos, vinietã, lentilã veche)- vezi penultima fotografie.


Așa arată "tabloul de bord" pentru Drama
Pot fi puse în evidență doar anumite zone ale imaginii precum în exemplele de mai jos.



Am inserat în postare imagini în care "m-am jucat" cu editorul Snapseed pentru PC. La unele fotografii am exagerat puţin efectele pentru a fi mai evidente posibilităţile oferite de acest editor simplu, eficient şi "la îndemânã".

Așa arată "tabloul de bord" pentru conversia alb/negru

M-am "jucat" puțin cu Tilt-Shift