marți, 12 aprilie 2016

Treime "sfântã" și nu prea, în fotografie

Un fotograf american - Cole Thompson - emitea acum ceva timp "regula 1/3" sau regula fotografiei "bune" "O fotografie reusita este compusa din 1/3 viziune, 1/3 momentul declansarii si 1/3 prelucrare." spune el.

Însã nu la regula sa  vreau sã mã refer ci la arhi-cunoscuta "Regulã a treimilor" (RT) în fotografie. Regula treimilor (RT) isi are originea intr-un studiu realizat in 1850 de catre un profesor de statistică. Povestea acestei reguli este controversată și o gãsiti AICI 

Regula este simplã. Îti imaginezi cã împarti cadrul fotografiei în 3 zone egale prin linii orizonatale și verticale (vezi fotografia). S-a constatat cã o foto-compozitie este mai echilibratã dacã subiectul principal este plasat pe una dintre liniile imaginate (verticale sau orizontale) sau la punctul de intersectie al acestora. 
 
Subiect central si linia orizontului respectã RT
  
Liniile imaginare se mai numesc si "linii de fortã", iar punctele sunt considerate puncte de maxim interes
.
Subiectul si umbra sa respectã RT

Existã o serie de "variațiuni" în jurul acestei reguli, care trebuie judecate pentru fiecare fotografie în parte :

- subiectul în centru înseamnã monotonie cu referire la peisaje
- douã subiecte "importante" pe aceeasi linie se anuleazã reciproc
- plasezi subiectul - portret în centrul fotografiei dar ochii pe liniile de fortã
- existã si o "regulã a simetriei" care se combinã cu regula treimilor
- în cazul fotografiei pãtrate regula nu e valabilã
- este important sã plasezi subiectul la intersectie si nu pe liniile de fortã
- unii considerã încãlcarea regulii ca fiind o gresealã de începãtor

Portret - ochii pe linia de fortã

Zonare a cadrului, bazatã pe RT

Care este (conform RT) persoana care se contituie ca subiect al fotografiei

Dar asa cum spuneam într-o postare anterioarã regulile trebuie bine cunoscute pentru a putea fi încãlcate.
Desigur, dacã faci o fotografie cu rezolutie mare (dimensiuni mari), poti "sã recompui" la post-procesare fotografia, schimbând poziționarea subiectului.

Subiect central, nu se respectã RT


RT cu subiectul pe linia de forta dreapta

RT cu subiectul pe linia de forta stânga

Pãrerea mea este urmãtoarea: regula e foarte bună pentru a te "orienta" în procesul de compunere a cadrului si este un ajutor important pentru a directiona fotografii începãtori de la imaginile banale cu subiecte centrate cãtre  fotografii reusite. Dar, dacã imaginea ta respectã aceastã regulã nu înseamnã, obligatoriu, cã ai fãcut o fotografie bunã ! Din pãcate !


luni, 11 aprilie 2016

Invitație în alb și negru la o expoziție AN 2015 !

Poate v-ați întrebat de multe ori de ce preferă unii fotografiile în alb și negru. Argumentele sunt numeroase și mărturisesc, la rândul meu, că iubesc fotografia de acest tip. Cred că două treimi din fotografiile pe care le-am realizat, le-am gândit și mai apoi convertit în alb-negru. Consider că fotografia AN nu minte, reduce mesajul la esențe și impresionează. În același timp, cred că această comparație, alb-negru sau color, nu își are rostul și până la urmă, decizia este la latitudinea autorului fotografiei. Există o vorbă. Plăcerile nu se discută

La început de altfel, în vremurile fotografiei pe film, AN era cea mai simplă și uneori singura opțiune. Astãzi existã alternativa color, ba mai mult, color-digitală, iar pãrerile sunt împãrțite. Iatã câteva opinii ale unor fotografi români care au realizat proiecte fotografice  în AN.
  • "reduce fotografia la elementele sale vizuale esențiale, pune accent pe formă, textură și subiect" (Mirela Bichigeanu)
  • "o consider mai subtilă, mai fină și mai provocatoare" (Emilian Chirilă)
  • "îmi amintește de clasici... precum Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, de perfecţiunea artistică atinsă de aceştia" (Eli Driu)
  • "aduce mister, atmosferă, poveste și mult impact" (Mirela Momanu)
  • "fascinația pentru alb-negru vine din perioda clasicilor gen Ansel Adams și Henry Cartier-Bresson" (Dragoș Ioneanu)
  • "alb-negrul îl aleg când se întrunesc simultan două condiții: nevoia de simplificare...când culorile distrag atenția de la subiect" (Dorin Bofan) 
Sunt multe de spus, dar voi reveni la subiect într-o postare viitoare pe blogul FOTO-IDEEA.  

Pânã atunci, vă invit la expoziţia de fotografie  "AN 2015" a membrilor Clubului Fotografilor din Iași.
Detalii mai jos.
   






Expun:  Florin Aioanei, Marius Balan, Mihaela Burlacu, Constantin Ciobanu, Raluca Damian, Romică Horhotă, Larisa Maxim, Paul Păduariu, Ionuţ Rebegea, Adriana Tofănescu, Cristian Vidraşcu, Nicu Apostu, Claudiu Bîrliba, Dorian Butnaru, Constantin Ciofu, Vasile Iacob, Doru Nastas, Alexandru Pohaţă, Petronela Şerbănescu, Sorin Untu, Oana Zobu 

Clubul Fotografilor Iași, cu susținerea Casei de Cultură „Mihai Ursachi” din Parcul Copou, organizează o nouă expoziție colectivă a membrilor clubului.

Ca în fiecare an, se păstrează tradiția și se organizează expoziția anuală retrospectivă, ce adună cele mai bune lucrări alb-negru ale membrilor clubului realizate în anul precedent. De această dată, fiecare dintre cei 21 de participanți a contribuit cu câte trei fotografii

Vernisaj: marţi, 12 aprilie 2016, ora 18:30, Sala “Diotima”

Perioadă: luni, 11 aprilie 2016 – sâmbătă, 30 aprilie 2016

Expoziţie organizată de Ionuţ Rebegea.
In continuare sunt câteva fotografii personale din propunerile mele pentru expozitiile colective organizate în cadrul CF Iasi, la care am participat.