joi, 9 iunie 2016

România la "diverse". Hai România!



Am planificat încă de luni ceea ce voi scrie pe FOTO-IDEEA în cursul  acestei săptămâni şi m-am gândit că vineri 10 iunie 2016 începe Campionatul European de Fotbal 2016 cu meciul Franţa - România. Am zis că ar fi potrivit să finalizez un text mai vechi legat de fotografie şi competiţiile sportive. Un video clip al celor de la World Wide Fund (WWF) România şi un mesaj mobilizator al aceloraşi pe email m-au făcut să-mi schimb intenţiile.

Întotdeauna am fost de părere că fotografia este o formă foarte potrivitã de transmitere a mesajelor şi de manifestare a protestelor. E drept că în ultimii ani, în era digitală, numărul formelor de informare/mesagerie sau înmulţit considerabil. Dar fotografia digitală pe diferite medii de stocare sau chiar tipărită este si va rãmâne şi peste ani, fiind mult mai uşor accesibilă.

Un lucru esenţial în acest proces este să realizezi fotografia, să surprinzi momentul, evenimentul, fenomenul, etc. Unii se vor întreba, poate, ce mi-a venit !?

Se întâmplă multe lucruri în România, în ultimii ani, cu care nu reuşesc să rezonez şi cu care nu mă pot împăca. Pe deasupra, reacţiile celor abilităţi să reacţioneze faţă de aceste fenomene sunt aproape inexistente. Încerc să iniţiez în cadrul Clubului Fotografilor Iaşi o serie de proiecte care să surprindă informaţia defecta sau cursul eronat al evenimentelor şi să transmită un mesaj de atenţionare sau chiar de protest.Sper că în cele din urmă voi reusi.

Circulă pe Youtube câteva filmuleţe scurte pe care le vedeţi mai jos

  • România jefuită - Carmen Avram, 


  • Clip Microhidrocentrale - GreenReportNews


Sunt lucruri pe care le trăim astăzi şi vor face parte din istoria noastră "glorioasã".
Te cutremuri când vezi toate acestea şi am îndoieli că există oameni (români sau strãini) care agreează ceea ce se întâmplă în România de astăzi. 

Mărturisesc sincer că m-am liniştit oarecum când am citit un articol într-o revistă al cărui nume nu-l mai reţin, cum că 50 de arbori într-un parc reuşesc în 50 de ani să se înmulţească şi să macine aleile betonate şi asfaltul străzilor din jur pe o suprafaţă de 50 de hectare.


În cartea ei, Lecţii de magie (Editura Humanitas,2015), Elizabeth Gilbert povesteşte cum, prin anii '60,  guvernul brazilian a hotărât să construiască o autostradă prin pădurea amazoniana, într-o zonă foarte ploioasă. Atât tara gazda dar şi comunitatea internaţională au investit multe milioane de dolari în proiect. Totul a mers bine câteva luni. Apoi a început să plouă. Se pare că proiectantul nu a luat în calcul ce înseamnă anotimpul ploios în pădurea amazoniană.
Şantierul a fost inundat imediat şi echipa a plecat, lăsând în urma utilajele scufundate în apă. "După mai multe luni, când ploile se mai potoliseră, au revenit şi au constatat cu groază că jungla le devorase proiectul de autostradă. Natura nimicise totul, de parcă muncitorii şi drumul nu ar fi existat vreodată. Nici măcar nu şi-au dat seama unde fusese şantierul. Toate utilajele grele dispăruseră. Nu fuseseră furate; pur şi simplu fuseseră înghiţite. Buldozerele cu cauciucurile înalţe cât un stat de om fuseseră înghiţite de pământ şi dispăruseră pentru totdeauna. Totul pierise fără urmă." Natura îşi făcuse singura dreptate.

În România, nici Iaşul nu a scăpat de astfel de coşmaruri. Si sunt foto-cronicari care au înregistrat asta. Îl dau exemplu pe George Vintila, care a fost unul din fotografii-protestatari ai oraşului în cazul teilor de pe Bulevardul Ştefan cel Mare. (vezi site-ul AICI ). Oamenii şi natura-mamã vor face si de data asta dreptate.

Există în lumea virtuală numeroase website-uri şi bloguri dar şi conturi pe reţelele de socializare, care aduc în faţa lumii întregi mărturii despre frumuseţea locurilor în care trăim.

Aş vrea să remarc acum doar unul din ele. România frumoasã.  


 "România... O iubim pentru că este a noastră, cu bune şi cu rele... Ne-am născut aici, am respirat şi am învăţat cuvintele aici, oriunde am pleca, luăm cu noi prima respiraţie, primul surâs al mamei, primul cuvânt!" - spun cei de la România frumoasã . Am găsit şi adresa unui blog  <Beautiful România> - care este administrat de aceiasi oameni inimoși.

România e frumoasã. Hai s o păstrăm aşa cum este. Hai România !


marți, 7 iunie 2016

Foto-abstract vs. Foto-minimalist


M-am întrebat cândva care este deosebirea între fotografia abstractă şi cea minimalistă. Am cãutat, m-am documentat şi iatã la ce concluzii am ajuns:
  • în primul rând, fotografia abstractã nu trebuie sã fie neapărat minimalistã, iar fotografia minimalistã nu trebuie sã fie neapărat abstractã, deşi ambele variante sunt posibile;
Scopul fotografiei abstracte este acela de a trece peste ceea ce este familiar (vezi si fotografia de mai jos) 

 Fotografia abstractã - Încerci sã vezi lucrurile obișnuite într-o manieră diferită.
  •  fotografia abstractã nu conţine elemente reale sau care definesc realitatea;
Cu cât este mai putin realistã fotografia cu atât caracterul abstract este mai puternic.

Surse de luminã difuzã provenind de nu se stie unde încât mã pot gandi la orice (de la becuri de iluminat la nave extraterestre !)

  • fotografia minimalistã reduce totul la esenţe; de multe ori ea foloseşte simboluri ( vezi postarea de AICI )
Microimagini rãsturnate ale imaginii aflate în spatele geamului. Ce o fi acolo în spate !?

În fiecare zi trecem pe lângã subiecte simple cu care putem realiza fotografii minimaliste aparte.

  • atât fotografia abstractã cât şi fotografia minimalistã se bazeazã pe cunoștințe şi sunt destinate în primul rând privitorului "avizat". Nu poţi înţelege, nu poţi simţi, nu poţi vedea fotografia dacă nu ai o informaţie şi o educaţie adecvată.



Desigur toatã această filozofie şi cugetãrile profunde pe care le-am enunţat suportã discuţii la fel de profunde. De altfel, acesta a fost şi scopul pentru care le-am aşternut aici.

Mult mai simplu de explicat este cu ajutorul exemplelor fotografice. Şi profit de asta pentru a prezenta modul în care am "vãzut" eu lucrurile. 

Obtii fotografii minimaliste izolând elemente din ansamblul imaginii pe care îl ai în fatã

Izolez doar partea superioarã a stâlpului ca si în fotografia aflatã putin mai jos

Aceeasi izolare a elementelor de efect în cadrul vederii de ansamblu pe care o ai în fatã - ai în vedere mai ales forma si textura◘î

Teleobiectivele ne permit sã izolãm elementele unei scene pentru a le da o mai mare importanță decât ansamblului din care fac parte.
O imagine simplã cu doar câteva elemente - sugereazã - linistea, goliciunea, nemiscarea, etc.

Aici sunt câtiva nori pe care îi vezi, dar intuiesti o multime de alte lucruri: soarele, lãsarea serii, pãsãrile în copaci, rãcoarea, etc.


Iar dacã te simţi în stare de mai mult și bine-voiești, te rog iubite foto-cetetoriule, aşterne pe hârtie un comentariu şi/sau foloseşte forumul  pe care ţi l-am pus la dispoziţie. Mulțumesc anticipat.