In cadrul întâlnirii publice din luna februarie a Clubului Fotografilor din Iasi am participat la o dezbatere ce "l-a avut în obiectiv" pe Andreas Feininger (1906-1999) fotograf american de origine germanã, autor a numeroase cãrti – peste 20- în domeniul fotografiei. Amintesc doar câteva dintre ele : “Principles of Composition in Photography”, “Photographic seeing”, “The perfect photograph”, “Light and Lighting in Photography”, “The Complete Colour Photographer”, “Successful Photography”, etc.
O listã cu unele din cãrtile lui Feiniger poate fi gãsită aici.
Am vizionat un scurt film realizat în 1983 de cãtre BBC, în
ciclul de documentare Master Photographers. Apoi a avut loc un schimb de opinii
pe tema continutului cãrtii “Fotograful creator”, apãrute la Editura Polirom
din Iasi în anul 2015. La sfârsitul întâlnirii, cei care au dorit, au putut sã
achizitioneze exemplare ale cãrtii aflate în dezbatere, dar si alte titluri din
colectia de artã a editurii.
Vã prezint câteva idei ce mi-au atras atentia pe
perioada vizionãrii filmului BBC, precum si în cadrul dezbaterii ce a urmat:
- A. Feininger îsi sintetizeaza experienta in domeniul fotografiei, pornind de la cunostintele si experienta sa în domeniul arhitecturii, profesiunea sa de bazã;
- în acest context, el subliniazã importanta tele-obiectivului pentru redarea cât mai fidelã a raportului între dimensiunile subiectelor într-o fotografie
- aparatul de fotografiat reprezintã o “extensie” a ochiului omenesc;
- oricine poate sã facã o fotografie dar, pentru ca aceasta sa fie bunã, fotograful trebuie sa stãpâneascã bine tehnica fotograficã si principiile compozitiei;
- pentru a crea o “operã” fotograficã e nevoie de mult mai mult: talent nativ, simt estetic si creativitate;
- nici asta nu este suficient, mai trebuie disponibilitate pentru efort prelungit si capacitate de observare a mediului inconjurator;
- privind lucrurile în ansamblu pot spune cã “evolutia fotograficã aratã cam asa :
- Feininger spune cã fotografia alb-negru este cea optimã pentru a transmite un mesaj, este mai expresivã si are un impact mai mare decât cea color.Luminile si umbrele îti transmit o stare de spirit.
- Tendinta fotografiei moderne si a fotografilor de astãzi este mai mult de "interpretare" si mai putin de "reprezentare" a mediului;
- Feininger îndeamnã "fotograful creator" sã ofere "ceva" privitorului, sã-i transmitã "ceva", sã-l "loveascã" cu ceva nou.
- Spre deosebire de picturã în care poti schimba ceea ce ai pictat, oricum si în orice moment, fotografia este mult mai pretentioasã, pentru cã fotograful trebuie sã surprindã "momentul" (timing-ul !),
Adresa la care poate fi accesat interviul BBC cu Andreas Feininger o puteti gãsi aici
Concluzia serii : pentru a fi un fotograf bun nu e suficient să stai la televizor si să privesti emisiuni despre fotografie, sa citesti reviste gen Foto-magazin (nici acelea nu mai exista in România de azi !) si să astepti primăvara cu camera închisă în dulap. E nevoie sa-ti pui imaginatia la treabă, să iesi din starea de "foto-hibernare", să fii creativ si sã treci la actiune cu camera-n mână ! Mult succes si "lumină bună" !