luni, 19 iunie 2017

Avion cu motor...

Nu  vreau să mă refer la proiectele fotografice realizate în cadrul show-urilor aviatice ci la fotografierea avioanelor sau aparatelor de zbor aflate în misiuni de rutină. De multe ori, când vezi pe cer un aparat de zbor (avion, helicopter, planor, etc.) eşti tentat să duci camera la ochi şi să declanşezi.

Avioane - Zbor la mare înãltime - blog FOTO-IDEEA
Zbor la mare înãlţime


Cel mai simplu mod de a realiza a un proiect cu aparate de zbor este să te afli în apropierea unui aeroport. Şi ideal ar fi ca aparatul tău să se afle într-o "relaţie"cu ceva. În perspectivă cu o clădire, cu solul sau  cu alt subiect aflat în zbor (balon, pasăre, etc)

Despre relaţia aparatului de zbor cu solul  (avionul decoleazã)


Câteva cuvinte despre activităţile organizate în relaţie cu Aeroportul Iaşi am amintit în postările de AICI şi AICI . Voi mai reveni la subiecte gen "airshow"

Chiar dacã avionul nu este foarte vizibil , imaginea spune o poveste  


Dar acum aşa vrea să pun în discuţie câteva idei pe care le sugerează cunoscãtorii în ceea ce eu numesc "fotografia de lângă aeroport" sau "aero-fotografia". Pentru asta, ca de obicei, am citit o serie de articole pe net, am studiat indicaţiile şi le-am aplicat personal. Drept urmare, iată la ce concluzii am ajuns.

  • Încearcă să surprinzi "esenţa" - spiritul acţiunii în ceea ce fotografiezi - şi numesc prin asta... zborul. Pentru asta, ai în vedere şi relaţia de care aminteam mai sus..  Norii pot juca un rol important.

Avioane - Un avion "suspendat" în aer nu îti oferã prea multe informatii (în afara detaliilor legate de avion si de numele operatorului de zbor) - blog FOTO-IDEEA
Fotografia unui avion "suspendat" în aer nu îţi oferã alte informaţii decât cele legate de aparat si de numele operatorului de zbor


  • Camera compactă nu este cea mai indicată pentru fotografierea avioanelor în zbor. Ai nevoie de un mirrorless sau un DSRL cu care să poţi face câteva reglaje esenţiale. Vei avea cu tine şi un teleobiectiv cu care vei putea face fotografii frumoase, având în vedere şi posibilitatea pe care ţi-o oferă de a "separa" subiectul-avionul de background (mã refer al bokeh).

Avioane - Prezenţa norilor în astfel de cadre poate sã ofere profunzime fotografiei - blog FOTO-IDEEA
Prezenţa norilor în astfel de cadre poate sã ofere profunzime fotografiei
 

  • În cazul unor astfel de fotografii, spun specialiştii, expunerea nu respectă reguli. Vei descoperi curând că fotografierea avioanelor care zboară pe cer poate duce la expuneri greșite, chiar și la cele mai sofisticate sisteme de evaluare (metering). Nu aş putea spune că am remarcat personal "erori", dar probabil că asta ţine şi de experienţa fiecărui fotograf.

Avioane - Un teleobiectiv este întotdeauna bine-venit - blog FOTO-IDEEA
Un teleobiectiv este întotdeauna bine-venit


  • Nu "îngheţa" mişcarea elicei (unde este cazul). Unii spun că atunci când poţi să vezi clar, într-o fotografie, elicea unui avion în mişcare e semn că fotograful nu a fost prea priceput. Reglează viteza de declanşare pe undeva între 1/125 şi 1/500. S-ar putea să cobori chiar şi mai mult sau să urci, vei obţine efecte diverse dar reţine, o elice care "stã" la un aparat care zboarã nu dă bine în fotografie.

Avioane - Elicea care "stã" a unui avion care pluteste nu "dã" foarte bine - blog FOTO-IDEEA
Elicea care "stã" a unui avion care pluteşte nu "dã" foarte bine


  • Du-te după avion (panning). Vei putea astfel să redai mai bine mişcarea. Pentru a realiza astfel de imagini îţi trebuie experienţă iar aceasta se obţine exersând "panning-ul"  pe maşini în mişcare.

Avioane - Panning - blog FOTO-IDEEA
Panning (avionul se vede bine, backgound-ul apare blurat)

  • Experimentează puncte de staţie neobişnuite sau unghiuri diferite. Desigur poţi să "umpli" imaginea cu aparatul de zbor, să fotografiezi chiar nasul pilotului,  dar asta nu este indicat. Cel mai bine este să laşi spaţiu de manevră pentru aparat. Vei sugera astfel esenţa zborului. Poţi obţine lucruri deosebite profitând de spaţiul negativ. Dar pentru asta fii curajos  şi experimentează.
Avioane - Spatiul negativ sub avion si planor - este mai bine sugerat zborul (înãltarea) - blog FOTO-IDEEA
Foto(a) - spaţiul negativ sub avion şi planor - este mai bine sugerat zborul (înãlţarea)

Spatiul negativ (deasupra avionului si planorului) - blog FOTO-IDEEA
Foto(b) - spaţiul negativ deasupra avionului şi planorului



Mult succes la fotografiat şi să auzim numai de bine.



sâmbătă, 17 iunie 2017

Fotografiazã emoţia / atitudinea / starea

Conform definiţiei, comunicarea nonverbală se realizează prin intermediul unor mijloace cum sunt corpul uman, spaţiul sau teritoriul şi imaginea. Informaţiile sunt codificate şi transmise printr-o diversitate de semne legate direct de postură, mişcare, gesturi, mimică, înfăţişare. Comunicarea nonverbalã se bazează în mare măsură pe elemente înnăscute: diverse comportamente expresive primare, datorate atât emoţiilor dar şi unui proces de învăţare, la început imitativã.


Palas Iaşi  - Cei doi muzicieni "trãiesc" melodia pe care o cântã - blog FOTO-IDEEA
Palas Iaşi  - Cei doi muzicieni "trãiesc" melodia pe care o interpreteazã


Comunicarea nonverbalã însoţeşte comunicarea verbală şi este mai uşor de decodificat decât aceasta. Unele gesturi pur-şi-simplu, le intuim/le simţim. Limbajul corpului contribuie la comunicarea nonverbalã prin expresia feţei, mişcarea corpului (forma, poziţia lui), comunicarea tactilă şi prin îmbrăcăminte. Comunicarea prin expresia feţei include mimica, zâmbetul şi privirea. 


Parcul Copou - Iaşi - când nepoţica vrea... altceva - blog FOTO-IDEEA
Grãdina Copou - Iaşi - când nepoţica vrea... altceva

Mai multe detalii despre <comunicarea nonverbalã> puteţi afla cu o simplă căutare pe Internet (de ex. AICI). În general, când fotografiezi persoane în afara studioului vrei ca:

  • subiectul respectiv să se afle în poziţii cât mai naturale;
  • să introduci mişcare în imagine;
  • să surprinzi emoţia / mesajul/starea;
  • să transmiţi un mesaj/un sentiment/o stare.

Câteva sugestii privitoare la fotografierea persoanelor şi "pozele" ce trebuie evitate în fotografie puteţi găsi în filmuleţul următor (doar 4 minunte).








Emoţiile, prin natura lor, nu respecta nişte reguli. Ele se întâmplă doar pe baza a ceea ce simte o persoană într-un moment dat. Ceea ce poţi face este să intri "în rezonanţă" cu subiectul tău şi să îi induci încredere astfel încât el să se comporte normal atunci când te afli în apropierea lui. Ar fi indicat chiar că subiectul să nu ia în seama existenta camerei foto din mâna ta. 




Cunoscãtorii, ca de obicei, dau indicaţii "importante":
  • renunţă la clasicul "smile" sau "cheese" sau "păsărica";
  • încearcă să anticipezi momentul;
  • fotografiază între "momente";
  • concentrează-te pe faţă;
  • din când în când lasă camera jos şi ... observă;
  • revino la scenă şi la personaj în alt moment, dacă este necesar.

Piaţa Unirii - Iaşi -contemplare - blog FOTO-IDEEA
Piaţa Unirii - Iaşi -contemplare


Am exemplificat ideea acestei postări cu câteva fotografii personale. Desigur abilităţile despre care vorbeam mai sus le capeţi în timp prin mult exerciţiu.

Piaţa Palatului - Iaşi - E veselie, toatã lumea învaţã un dans medieval - blog FOTO-IDEEA
Piaţa Palatului - Iaşi - E veselie, toatã lumea învaţã un dans medieval

Parcul Expoziţiei - Iaşi - Bucuria baloanelor - blog FOTO-IDEEA
Parcul Expoziţiei - Iaşi - Bucuria baloanelor


Sã auzim numai de bine. 




joi, 15 iunie 2017

Iaşi Underground

Ca în orice altã metropolã care se respectã, lumea bârfeşte că şi în subteranele Iaşului existã o reţea de tuneluri la intersecţia cãrora se aflã pivniţe trainice din piatrã. O legendă mai veche spune cã existã un tunel care trece pe sub Bahlui şi leagã zona fostei curţi domneşti (azi Palatul Culturii) de curtea mãnãstirii de la Cetăţuia.
De-a lungul timpului, în ultimii 50 de ani am avut ocazia sã vãd în diverse cartiere ale oraşului urmele a diverse construcţii subterane din piatrã.

Iaşi Underground - "Turnul străjerilor" - lângã Palatul Culturii (foto: an 2001)
Iaşi Underground - "Turnul străjerilor" - lângã Palatul Culturii (foto: an 2001)


Voi încerca sã le trec în revistã şi voi prezenta câteva fotografii pe care le-am putut realiza la "locul faptei." Îmi amintesc cã prin 1997-1998 am citit pe o paginã de web a fostului furnizor de Internet Dynamic Network Tehnology (DNT) o informaţie legată de aceste construcţii subterane. Se spunea acolo ca pe la începutul sec XX, în urma unui inventar, armata a reuşit să descopere tuneluri subterane pe teritoriul oraşului, care însumate atingeau mai bine de 100 km lungime.  

Primele informaţii pe care le-am aflat încă din copilărie erau legate de "Turnul străjerilor" aflat în apropierea Palatului  Culturii  (în curtea fostului gimnaziu "Alexandru cel Bun" din str. Palat). Se  spune că de aici pleacă tunelul care se îndrepta spre Cetăţuia.


Iaşi Underground - santier la intersectia str. Colonel Langa, sf. Andrei, Uzinei (foto:an 2014)
Iaşi Underground - santier la intersectia str. Colonel Langa, sf. Andrei, Uzinei (foto:an 2014)


În timpul lucrărilor de modernizare a orașului, în vremea comunismului şi în anii de după, s-au descoperit multe ruine ale fostelor tuneluri şi pivnițe adânc săpate în pământ. Unele dintre ele, cele mai multe, au fost distruse sau "plombate" cu zeci de metri cubi de beton iar unele, destul de puţine, au fost păstrate și conservate.

Iaşi Underground - Pasaj Hala Centralã
Iaşi Underground - Pasaj Hala Centralã


Dari cercetătorii de azi nu susţin teoria existenţei unei reţele subterane pe teritoriul oraşului Iaşi. Şi asta atât din cauza lipsei dovezilor care au dispărut dar şi datorită inexistentei, spun unii, a unei "abordări arhitectonice" reale în studiul istoric al "dulcelui târg".


Se pare că pe Bulevardul Ștefan cel Mare şi Sfânt, în zona Cubului, există intrarea într-o galerie de catacombe, dar ea este închisă astăzi.

Iaşi Underground - Bulevardul Ștefan cel Mare şi Sfânt, în zona Cub
Iaşi Underground - Bulevardul Ștefan cel Mare şi Sfânt, în zona Cub


În ceea ce priveşte beciurile din piatrã, sunt bine cunoscute pivniţele de la "Bolta Rece", cele de la "Casa Pogor", dar şi din zona altor construcţii vechi.
Majoritatea caselor erau ridicate din lemn, paie și șindrilă, dar tunelurile şi pivniţele erau zidite din piatră. Există o ipotezà care spune că în zona satului Pietrărie, comuna Bârnova, lângă Iaşi, trăiau meşteri renumiţi pentru construcţia de tuneluri şi beciuri trainice din piatrã.

Iaşi Underground - sunt cunoscute cramele de la "Bolta Rece" si "Casa Pogor"
Iaşi Underground - sunt cunoscute cramele de la "Bolta Rece" si "Casa Pogor"


S-au mai descoperit şi alte intrări în tuneluri subterane pe teritoriul Iaşului şi enumăr doar câteva:
  • la teatrul de varã, încã nefinalizat din zona Palas;
  • deasupra benzinăriei de la intersecţia străzilor Colonel Langa, Sf. Andrei şi Uzinei;
  • în zona Pasajului "Mihai Eminescu", lângã Biblioteca Centralã Universitarã ("plombate");
  • pe teritoriul complexului Palas ("plombate");
  • în zona pasajului Sf. Vineri de lângă Hala Centrală (reabilitate partial);
  • pe strada Lapuşneanu în apropierea cinematografului Republica;
  • la mănăstirea Cetăţuia; etc.

Expoziţia colectivã "SubExpus" - blog FOTO-IDEEA
Expoziţia colectivã "SubExpus" -Piata Unirii



Există diverse ipoteze în ceea ce priveşte utilizarea unor astfel de construcţii trainice. Iată câteva
  • adăposturi în cazul atacării localităţii de către armatele străine. Se spune că erau folosite de populație pentru a se retrage din calea cotropitorilor, cunoscând frica popoarelor migratoare faţă de întuneric şi  zona subterană;
  • căi de deplasare în caz de pericol;
  • foste conducte de canalizare;
  • locuri de tortură;
  • crame / locuri de adăpostire a vinului (având în vedere tradiţia viticolă a localnicilor).

Folosesc prilejul pe care mi-l oferă această postare pentru a insera  câteva fotografii personale, propuse pentru o expoziţie colectivă în luna mai, anul 2013. Expoziţia s-a numit "SubExpus" şi a avut ca tema pasajele terane şi subterane ale oraşului Iaşi.
Expoziţia colectivã "SubExpus" - blog FOTO-IDEEA
Expoziţia colectivã "SubExpus" - Piata Unirii

Expoziţia colectivã "SubExpus" - blog FOTO-IDEEA
Expoziţia colectivã "SubExpus" -pasaj Hala Centralã

Expoziţia colectivã "SubExpus" - blog FOTO-IDEEA
Expoziţia colectivã "SubExpus" - str. Cuza Vodã



Expoziţia colectivã "SubExpus" - blog FOTO-IDEEA
Expoziţia colectivã "SubExpus" - zona Casa Modei



Să auzim numai de bine.



 


luni, 12 iunie 2017

Fotografii cu soare


Movileni - Rãsãrit la Larga Jijia - blog FOTO-IDEEA
Movileni - Rãsãrit la Larga Jijia (linia orizontului este la 1/3 de bazã)

Aminteam într-o postare de anul trecut despre proiectele ce au ca subiect soarele în diverse ipostaze (răsărit. apus, time-lapse, etc.). Vorbeam acolo despre SunCalc, o aplicaţie online pentru PC. Desigur există multe aplicaţii şi pentru dispozitive mobile, care calculează şi oferă poziţia soarelui de-a lungul zilei.


Am testat câteva din ele şi m-am oprit la următoarele două (ambele gratuite).
În continuare vreau să mă refer la câteva recomandãri pe care ni le pun la dispoziţie cunoscătorii în acest gen de fotografie, recomandãri pe care le-am verificat şi eu. Unii vorbesc de echipamente diverse pentru orientare, de filtre sofisticate şi scumpe, de softuri, dar eu aş vrea să punctez doar câteva elemente care au în vedere reguli simple ce pot să te ajute să realizezi fotografii deosebite.


Larga Jijia - două lebede matinale (priveşte împrejur) blog FOTO-IDEEA
Larga Jijia - două lebede matinale (priveşte împrejur; de remarcat elementul din prim-plan)

  • În primul rând cred că fotografiile realizate la răsăritul sau apusul soarelui trebuie foarte bine planificate. Când începi sã fotografiezi, cât timp ai la dispoziţie, când vei putea trage ultimele cadre? Pentru asta studiază poziţia soarelui cu ajutorul aplicaţiilor pomenite mai sus. Din start ai în vedere utilizarea unui trepied, precum şi curăţarea prealabilă a obiectivului/obiectivelor. Dacă vrei ca soarele să aibă un contur mare în imagine foloseşte teleobiectivul iar dacă nu, un obiectiv wide-angle.
Iaşi Catedrala Metropolitanã - rasarit-Apus- blog FOTO-IDEEA
Iaşi Catedrala Metropolitanã - uneori soarele la apus/rãsãrit lumineazã doar anumite locuri

  • Încearcă să ajungi la "locul faptei" cu câteva minute mai devreme de "ora H", la care răsare sau apune soarele. Vei avea timpul să găseşti punctul de staţie potrivit şi să analizezi împrejurimile. De multe ori şi acestea îţi pot oferi subiecte interesante, inclusiv pe perioada zorilor (înainte de răsărit) sau crepusculului (după apusul soarelui).
  • Ai în vedere pe perioada foto-turei/evenimentului (zori - răsărit şi după răsărit) sau (înainte de apus-apus-crepuscul) linia orizontului (LO). Aceasta reprezintă un element foarte important şi recomandările cunoscătorilor sunt:
    • niciodată nu poziţiona linia orizontului (LO) pe mijloc;
    • dacă ai un apus frumos poziţionează  LO în treimea de jos a imaginii;
    • dacă apusul nu este prea spectaculos LO trebuie să se afle la 1/3 de partea de sus a cadrului.      

Larga Jijia (soarele intrase în nori - linia orizontului în treimea superioarã)

  • Încearcã sã te raportezi la un element din prim-plan. Asta va da profunzime imaginii tale şi va ajuta compoziţia. Setează camera şi foloseşte formatul RAW. Pot spune că am pierdut multe cadre faine pentru că m-am "zgârcit" cu aceastã setare. Cele mai frumoase imagini de acest fel sunt cele in care ai şi nori în peisaj. De exemplu, se spune că cele mai reuşite cadre la apus le faci în zilele în care a plouat înainte.

Rãzboieni - Iaşi (în acest caz apusul este element auxiliar, dar afecteazã toatã compoziţia şi dã profunzime cadrului)
Rãzboieni - Iaşi (în acest caz apusul este element auxiliar, dar afecteazã toatã compoziţia şi dã profunzime cadrului)
  • atenţie la păsări, la umbre, siluete, reflexii, etc. Nici nu bănuieşti ce "minuni" poţi surprinde. Nu uita să priveşti şi în spate. Nu folosi ochelari de soare că s-ar putea să pierzi detalii şi atenţie când priveşti soarele prin obiectiv, poate fi periculos.
Rãzboieni - Iaşi - Eram la plecare, dincolo de gard dar am vãzut şi "vânat" silueta DJ-ului

Mult succes la fotografiat şi să auzim numai de bine.



vineri, 9 iunie 2017

Vrei o fotografie à la Van Gogh?

În ultimii ani, softurile pe care le utilizează camerele foto sunt din ce în ce mai sofisticate şi aparatele noastre s-au transformat în adevărate computere mobile. Există posibilităţi multiple de ajunge la acelaşi rezultat sau la rezultate asemănătoare încât trebuie să fii foarte atent pe ce cale o iei. 

Fotografia de bazã - blog FOTO-IDEEA
Fotografia de bazã


Nu mai vorbesc de faptul că  tot mai multe camere foto au anumite operaţiuni presetate şi nu trebuie decât să învârteşti o rotiţă pentru a avea la dispoziţie cele mai impresionante efecte. 

Vintage

Pop Art - blog FOTO-IDEEA
Pop Art


Tot mai multe operaţiuni de editare pot fi realizate direct în cameră şi singurul lucru pe care trebuie să-l mai faci după ce ţi-ai ales varianta dorită  este să apeşi pe declanşator. 

Pastel - blog FOTo-IDEEA
Pastel

Sepia - blog FOTO-IDEEA
Sepia

Monocrom - blog FOTO-IDEEA
Monocrom



Mai sus sunt câteva exemple pe care le-am putut testa eu pe un aparat mirrorless Olympus OM-D E-M10 Mark II. La utilizarea selectorului de mod setez pictograma corespunzătoare modului "ART"(vezi mai jos). Am la dispoziţie un menu foarte bogat care, printre altele, include: PopArt, Pastel, Monocrom, Sepia, Acuarelã, etc. Iar fotografiile de mai înainte sunt rezultatele "cercetărilor" mele.




Există o serie de aplicaţii pentru computere dar şi pentru dispozitive mobile, care sunt de luat în seamă.

Unul din editoarele interesante pentru PC este Dynamic Autopainter (DAP) al celor de la Mediachance. Soft-ul nu este doar o aplicaţie banală care realizează conversia pixelilor în puncte pe "tablou". În loc să lucreze cu pixelii, DAP foloseşte un algoritm special care utilizeazã forme de pensule reale, identificate pe baza lucrărilor unor pictori celebri clasici, cum ar fi Van Gogh, Monet, Sargent sau Cezanne. 

Fotografia originalã - blog FOTO-IDEEA
Fotografia originalã


Este recreat astfel stilul faimoşilor pictori şi se realizează transformarea fotografiei în lucrări de pictură cu acelaşi stil. Puteţi vedea la lucru DAP urmărind link-ul de AICI

Stilul Cezanne - blog FOTo-IDEEA
Stilul Cezanne


Am testat şi puteţi vedea câteva exemple în care o fotografie personală este convertită în "picturi" cu diverse stiluri : Van Gogh, Cezanne, Monet. 

Stilul Monet - blog FOTO-IDEEA
Stilul Monet

 Stilul Van Gogh - blog FOTO-IDEEA
Stilul Van Gogh


Pe Internet există site-uri care realizează operaţiuni de convertire online a fotografiilor în "picturi" ce folosesc materiale uzuale (acuarelã, ulei, etc.). 

Iatã câteva pagini cu astfel de servicii, pe care le  poţi testa urmărind link-urile de mai jos:
Accesul facil la instrumente (camere foto de tot felul şi mai nou camerele de pe dispozitivele mobile), modul aparent simplu prin care "faci" o fotografie şi acum softurile despre care am povestit, dau impresia oricui cã poate realiza "opere de artã". O fi bine, o fi rãu!?... Pe Facebook sunt postate peste 250 de milioane de fotografii zilnic (!!!)

Prin urmare, dacă îţi doreşti ca o fotografie personală să poarte "amprenta" stilului van Gogh sau Cézanne, situaţia este relativ simplã. Lucrul cel mai important este să vrei. La o adicã, e un lucru atât de... banal sã faci fotografii !☺

Succes şi să auzim numai de bine.



miercuri, 7 iunie 2017

O lecţie cu Ansel Adams

Ansel Adams, s-a născut în februarie 1902 în San Francisco, statul California unde strămoşii sãi imigraseră din Irlanda, în primii ani ai secolului XVIII. 

În aprilie 1906, în zona San Francisco a avut loc un cutremur foarte puternic. Chiar dacã iniţial nu a păţit nimic, în timpul unei replici ce a avut loc la 3 ore dupã cutremur Ansel Adams şi-a rupt nasul şi şi-a zgâriat fata. La un control doctorul i-a recomandat ca atunci când va avea 18 ani să se opereze, dar Ansel a neglijat recomandarea şi a rămas cu nasul strâmb toată viaţa. Acest lucru l-a marcat şi a influenţat modul în care se comporta în relaţie cu ceilalţi. 

În perioada copilãriei Ansel, care iubea natura, colinda zilnic împrejurimile, colecţionând insecte şi explorând stâncile din viitoarea zona verde protejatã Golden Gate, aflatã în vestul oraşului San Francisco. Primele sale fotografii au fost publicate în anul 1921. În 1927  Ansel Adams îşi produce primul portofoliu, care include cunoscuta sa imagine “Monolith, the Face of Half Dome”. 

Ansel Adams - Monolith, the Face of Half Dome
Ansel Adams - Monolith, the Face of Half Dome

Date bibliografice în detaliu despre Ansel Adams se gãsesc AICI - Blog f64.

Ceea ce îmi place foarte mult la Ansel Adams este fotografia sa de peisaj alb - negru. De altfel în perioada în care a trãit, fotografia pe film alb-negru devenise metoda uzualã în tehnica fotograficã.

AICI se aflã un film interesant în care Ansel Adams povesteşte câte ceva din experienţa devenirii sale ca fotograf.

Pe internet specialiştii în fotografie se întrec în a descifra secretele uimitoare ale lui Ansel, care a reuşit să realizeze fotografii faine în perioada despre care am povestit câteva rânduri mai sus. Am "studiat" câteva articole şi am făcut o mică selecţie de idei, care îi sunt atribuite fotografului american, născut la începutul secolului XX. Nu l-am scăpat din vedere pentru această analiză pe prietenul Eric Kim, care aşa cum spuneam, de când s-a mutat în Asia pare a studia mai mult filozofia asiatică a fotografiei şi mai puţin tehnica şi compoziţia în sine.

Prin urmare, ce putem afla de la Ansel Adams?
  • Trebuie să înveţi să te poziţionezi şi să îţi stabileşti punctul de staţie (PdS).

În fotografia de peisaj acest PdS este foarte important, pentru că el îţi poate schimba perspectivă şi elementele compoziţionale. De altfel, cred că locul unde declanşezi este important în multe alte genuri de fotografie. Să nu-ţi fie lene să te deplasezi 1 metru mai la stânga sau la dreapta. Poţi avea surpriza să descoperi un cu totul alt cadru. 

Punctul de staţie- imaginea iniţialã - blog FOTO-IDEEA
Punctul de staţie- imaginea iniţialã

Punctul de staţie - mã deplasez 20 m lateral şi apare un element frontal, care schimbã perspectiva şi compoziţia - blog FOTO-IDEEA
Punctul de staţie - mã deplasez 20 m lateral şi apare un element în prim-plan, care schimbã perspectiva şi compoziţia

  • Învaţă să previzualizezi fotografia pe care o vei face. 
Analizează ceea ce ai în faţa ta, ce este interesant şi ce este mai puţin interesant. Care este subiectul principal. Cu ce îl susţii? Mai apoi începi încadrarea, realizezi compoziţia şi declanşezi.

Am pre-vizualizat şi am vrut sa "prind" silueta unui pescaruş cu soarele în cioc. Din pãcate nu m-am poziţionat bine şi nu am avut noroc


  • Ignoră critica

"Criticii nu s-au simţit niciodată confortabil cu nimic din ceea ce captează atenţia. Unii oameni au spus că sunt doar un fotograf de cărți poștale. Nici nu m-am deranjat să le răspund. Alții au sărit calul și au dat tot felul de interpretări mistice la munca mea. Sunt foarte puțini critici care mi-au înțeles lucrările sau le-au apreciat corect. "Pe acest subiect am mai discutat AICI şi AICI.

Indiferent ce şi cum fotografiezi, niciodată nu poți să îţi mulțumești 100% audiența. De fapt, spune Eric Kim, cred că a deveni cu adevărat un artist mare nu înseamnă să-ţi compromiţi singur viziunea. Cu cât eşti mai inovator în fotografia ta, cu atât mai multe persoane care te urmăresc se vor simţi confuze, frustrate şi se vor îndepãrta de ceea ce faci.

  • Fotografiază ceea ce simţi nu ceea ce priveşti

Ca fotografi uităm că arta este mai mult despre emoția pe care o transmite privitorului și mai puţin despre ce imortalizează ea. În fotografie, uitãm ușor acest aspect. De ce? Camera este cunoscută ca fiind cea mai descriptivă formă de realizare a unei imagini.

Ansel Adams povesteşte de ce a decis să realizeze faimoasa imagine "Moonrise, Hernandez, New Mexico" cu un cer extrem de întunecat: eram atunci foarte emoționat și am avut sentimentul că luna reală luminează în interiorul meu. Oamenii m-au întrebat de ce cerul este atât de întunecat, gândindu-se exact la luna plină care luminează cerul real. Dar cerul întunecat reprezintă modul în care am simțit eu atmosfera în acel moment".

Ansel Adams - "Moonrise, Hernandez, New Mexico"
Ansel Adams - "Moonrise, Hernandez, New Mexico"

Sã auzim numai de bine.



luni, 5 iunie 2017

Petru cel Mare la Iaşi

Iaşi - Biserica Mãnãstirii "Trei Ierarhi"
Iaşi - Biserica Mãnãstirii "Trei Ierarhi"

În dimineaţa zilei de duminică 25 iunie 1711, pe când "împăratul venea de la feredeu şi în curte la scări, s-au adunat Dimitrie Vodă cu împăratul, de i-au sărutat mâna şi împăratul l-a sărutat pe cap, luându-l în braţe şi ridicându-l sus cu o mână, fiind Vodă om scund şi împăratul om deafirea întru tot înalt..."


Iaşi - Baia turceascã (feredeul tucesc) - blog FOTO-IDEEA
Iaşi - Baia turceascã (feredeul tucesc)

În ziua aceea, "au îmblat pren toate mănăstirile… De le-au vădzut, şi din toate i-au plăcut mănăstirea Golia  şi mult lăuda împăratul lucrurile, chipul şi toate obiciele moldovenilor"

Iaşi - Mãnãstirea Golia - blog FOTO-IDEEA
Iaşi - Mãnãstirea Golia

Seara spune cronicarul Ion Neculce, "au făcut Vodă împărăţiei masă frumoasă în curţile domneşti, în casa ce mare… iar când au fost să şadză împăratul la masă, n-au vrut să şadză în capul mesei, ce-au şedzut în scaon lângă masă, iar în capul mesei au pus pe Vodă" "Să ospătă şi să veseli pre frumos cu vin de Cotnar şi lăuda vinul foarte. Şi încă mai bine le plăce vinul cel cu pelin, şi mult să miră cum spre partea lor nu să face vin cu pelin aşe bun".

Mãnãstirea "Trei Ierarhi" - Sala Goticã - blog FOTO-IDEEA
Mãnãstirea "Trei Ierarhi" - Sala Goticã (locul unde a fost ospãtat Petru I)


A doua zi dimineaţa, împăratul a ieşit pe neaşteptate pe poartã singur şi a mers la Trei Sfetitele (Biserica "Sf. Trei Ierarhi") şi s-a închinat, sărutând sfintele icoane şi moaştele Preacuvioasei Paraschevei. Sunt informaţii pe care le-am preluat din ziarul Lumina.

Petru I si Dimitrie Cantemir la Iasi - gravurã de Gh. Asachi


Întâlnirea între împãratul Petru I şi domnitorul moldovean Dimitrie Cantemir s-a dovedit un eveniment de mare însemnãtate pentru acea perioadã a istoriei. În jurnalul sãu campanie, Petru I spune despre Dimitrie Cantemir: "Acest domn este un om foarte deştept şi în stare să povăţuiască… o persoană foarte isteaţă, inteligentă şi abilă". Mai multe despre "viaţa aproape secretã a lui Dimitrie Cantemir" puteţi gãsi AICI.

Legăturile lui Petru cel Mare cu familia Cantemir par să fi continuat şi mai apoi. Bârfa lumii spune cã Maria Cantemir, fiica domnitorului exilat al Moldovei, o tânără extrem de frumoasă, educată şi inteligentă, ar fi devenit amanta împãratului rus. Mai multe amãnunte puteţi găsi AICI.

Maria Cantemir - Ivan Nikitin
Maria Cantemir - Ivan Nikitin - galeriile Tretiakov (sursa: museum.ru)

Vizita lui Petru I în Moldova şi la Iaşi este un subiect de luat în seamã pentru fotografii pasionaţi de istorie. O documentare bunã cu fotografii care sã urmãreascã traseul vizitei împãratului, totul încheiat cu o expoziţie la Mãnãstirea Golia sau la Sala Goticã de la "Trei Ierarhi" mi se pare un proiect frumos şi nu foarte dificil. De altfel, în rolul  oaspetelui strãin se poate afla orice altã personalitate care a vizitat Moldova sau Iaşul de-a lungul istoriei. 

Şi dacã tot vorbim de Petru I am ocazia sã postez câteva fotografii şi să spun câteva cuvinte  despre oraşul pe care Petru l-a fondat  în golful Finic al Mării Baltice.

Sankt Petersburg - Fortareaţa Sfinţii Petru şi Pavel - blog FOTO-IDEEA
Sankt Petersburg - Fortareaţa Sfinţii Petru şi Pavel - detalii AICI (sursa foto: arhiva personalã)

Sankt Petersburg - Fortareaţa Sfinţii Petru şi Pavel - blog FOTO-IDEEA
Sankt Petersburg - Fortareaţa Sfinţii Petru şi Pavel (sursa foto: arhiva personalã)


Este oraşul care o perioadã lungã de timp a purtat numele de Petrograd, a fost capitala imperiului rus pânã în 1918 şi care se numeşte astãzi Sankt Petersburg. Este cel de-al patrulea oraș ca mărime al Europei şi este recunoscut ca un important centru european de cultură.

Sankt Petersburg - Palatul Peterhof -fost Petrodvorets
Sankt Petersburg - Palatul Peterhof -fost Petrodvorets (sursa foto: arhiva personalã)


Am avut ocazia sã vizitez oraşul, care în perioada comunistã s-a numit Leningrad şi sunt convins cã multe s-au schimbat în metropola pe care mulţi o numesc şi în zilele noastre "Capitala Nordului".

Sankt Petersburg - Muzeul Ermitaj - blog FOTO-IDEEA
Sankt Petersburg - Muzeul Ermitaj - picturã italianã (sursa foto: arhiva personalã)


Sankt Petersburg - Muzeul Ermitaj - blog FOTO-IDEEA
Sankt Petersburg - Muzeul Ermitaj - sala Jupiter (sursa foto: arhiva personalã)


Aş dori sã-l vizitez din nou, dar nu mi se pare la fel de simplu. Vizã, documente... şi nu numai. În anul când cãlãtoream la... Leningrad circula o vorbã care spunea "bucuraţi-vă de vizită azi, mâine veţi vedea oraşul pe.. valutã grea". O fi adevãrat!?


Sã auzim numai de bine!