joi, 13 aprilie 2017

Ce a mai făcut Gustave Eiffel la Iași

"Paralelă cu Uliţa cea Mare, către nord, erau uliţele Sfânta Vineri (actuala Anastasie Panu) şi Podu Vechi (actuala Costache Negri). Printre ele şi înconjurată de un cârd de dughene şi acareturi bătrâneşti, se strecura la dreapta uliţa Medeanului a pieţei Sfânta Vineri, staniştea pestriţă a negustorilor, şufarilor, matrapajilor (precupeţilor) ce-şi atrăgeau muşterii răcnind pe lângă tărăbi. În aceeaşi zonă se găseau şi crâşmele, mai multe decât casele. Deşi există o clădire special amenajată pentru desfăşurarea comerţului, negustorii îşi puneau mărfurile pe rogojini, pe saci sau pe pământ, aşa cum relatează vizitatorul armean. Se puteau găsi, astfel, mărfuri aduse din îndepărtatul Orient, mirodenii şi mătăsuri. Mai la margini, trăgeau carele cu lemne şi fân, iar toamna era acolo staniştea carelor cu struguri. 

Hala metalică și piața de pe locul Esplanadei Halei Centrale
Hala metalică și piața la începutul sec.XX (pe locul Esplanadei Halei Centrale  de astăzi - veche carte poștală)

La sfârşitul secolului al XVIII-lea, la „medeanul Sfintei Vineri“ se puteau găsi cinci gheţării, care vindeau vara gheaţa depozitată de iarnă. Pe seama lor trăiau sumedenie de căruţaşi care, la vreme cu ger, tăiau calupuri de gheaţă şi o vindeau spre depozitare. Toamna erau întâlniţi „negustorii“ de stuf sau „stufării“, care transformau pădurea de trestie în snopi, pentru acoperişurile clădirilor din capitală. “

Esplanada Halei Centrale și clădirea halei - blog FOTO-IDEEA
Esplanada Halei Centrale și clădirea halei în urmă cu 2 ani,


"Din descrierea armeanului Horev Martikian, călător prin Moldova secolului al XVII-lea, înţelegem că centrul oraşului începea din dreptul Bisericii „Sfântul Nicolae“ Domnesc şi se oprea în piaţa unei altei biserici, numită a Sfintei Vineri.

Pe la 1820, vistiernicul Petrache Sturdza a înfiinţat în preajma acesteia din urmã o piaţă pentru „obştescul folos“. Dorindu-se o piaţă civilizată, ca în târgurile apusene, cu mese şi locuri răcoroase pentru păstrarea alimentelor „stricăcioase“, în anul 1871 se construia în coasta bisericii o clădire încăpătoare, cu pereţii legaţi prin bare din fier şi mutelci. Construcţia a fost suportată de guvern, primăria donând terenul bisericii şi al fostului cimitir. Lucrarea a fost proiectată de către inginerul Cazaban şi executată sub conducerea arhitectului Niciman, întreaga fierărie sosind de la Paris. Deschiderea oficială a avut loc la 23 aprilie 1873”

Biserica Sf. Sava reflectată în peretele de sticlă al Halei Centrale - blog FOTO-IDEEA
Biserica Sf. Sava reflectată în peretele de sticlă al Halei Centrale

Imagine din fața Halei - blog FOTO-IDEEA
Imagine din fața Halei


Fragmentul de mai sus l-am extras din broșura "Târguri, iarmaroace și comerț", pe care am realizat-o în cadrul unui proiect mai amplu, în anul 2014.

Pe locul fostei Hale de pește s-a construit sediul ANAF - blog FOTO-IDEEA
Pe locul fostei Hale de pește s-a construit sediul ANAF

Deasupra pieței de astăzi a fost construită o cupolă de metal și sticlă - blog FOTO-IDEEA
Deasupra pieței de astăzi a fost construită o cupolă de metal și sticlă (cunoscută în folclorul urban și ca "țâța lui Simirad")


Hala metalică la care se face referire mai sus a fost realizată la Paris, de către echipa de proiectanți a lui Gustave Eiffel și a rezistat până prin anii '60. Hala metalică mai mică numită și Hala de pește, care a fost construită la începutul secolului a rezistat până în anul 1988.

Un fragment din structura metalică a Halei vechi este expus în fața Facultății de Construcții din Iași.

Cupola de sticlă și sediul ANAF - blog FOTO-IDEEA
Cupola de sticlă și sediul ANAF

Este destul de complicat să redai atmosfera unei pieţe comerciale de acum o sută şi ceva de ani, mai ales în condiţiile în care nu mai ai nici o clădire veche în picioare. Dar, pe baza unei cărţi poştale de la începutul secolului 20 şi retrăindu-ţi amintirile din anii '70-'80 poţi fotografia acum zona. Poți să faci o comparație cu atmosfera de astăzi în zona actualei Esplanade a Halei Centrale din Iaşi. Şi uneori în zile liniştite de vară poţi să auzi "zumzetul" precupeţelor şi al negustorilor de altă dată. Astăzi vorbim doar... de pasaj subteran, de scări rulante şi apă curentă. .


Scări rulante care duc spre și pleacă din piață - blog FOTO-IDEEA
Scări rulante care duc spre și pleacă din piață

Piața agro-alimentară se află în subsol - blog FOTO-IDEEA
Piața agro-alimentară se află în subsol

Imagine din piața agro-alimentară - blog FOTO-IDEEA
Imagine din piața agro-alimentară


Să auzim numai de bine.




marți, 11 aprilie 2017

Bârfa coloratã a lumii

Citesc zilele trecute câteva comentarii legate de disputa fotografia color vs. fotografia alb/negru. Cineva lanseazã bârfa : "într-un tutorial pe f64.ro se zice cã numai în România ce se mai caută fotografia alb/negru. În rest culoarea e la putere." 

Henri Cartier Bresson (sursa: henricartierbresson.org)
Henri Cartier Bresson (sursa: henricartierbresson.org)

Și discuția continuă cu argumente destul de palide, care țin de plăcerea de a fotografia, altul zice ceva de alb/negru pentru cimitire și tot așa, mai mult pe... arătură!
Aşa-zisul conflict alb/negru vs color are o istorie lungã şi controversatã. Dacă e sã luãm de bunã afirmaţia de mai sus am putea spune cã după moartea lui Henri Cartier Bresson (2004), "restul lumii" cu excepţia României a renunţat la principiile de bază ale artei fotografice stabilite în perioada "de aur" a imaginii pe film alb/negru. Henri Cartier Bresson a devenit o legendă şi este studiat la toate școlile de fotografie din lume. I se mai spune tatăl fotojurnalismului şi unii îl considerã cel mai important fotograf care-a trăit vreodată. A fotografiat toatã viaţa doar în alb-negru (cu excepţia unei serii de fotografii - China, 1958), cu un aparat Leica pe film.

Personal îmi place fotografia alb/negru dar nu mă dau în lãturi, dacã ideea/scopul o cere, să editez fotografiile în culori. Cum motivez aceastã preferinţă !? Pãi sã vedem ! Întotdeauna sunt preocupat de mesajul fotografiei mele şi acord importanţă mai mare compoziţiei şi mai puţin calităţii tehnice. O fi bine, o fi rãu !? După cum spuneam şi cu alte ocazii consider cã este important sã gãsesc sau sã stabilesc, dacã se poate, o relaţie între subiect şi un alt element din cadru. (ex: fundal-subiect sau o persoană cu o statuie sau cu un afiş, cu un mesaj scris, etc). 

Conform principiilor compoziţionale, încerc să atrag atenţia asupra acestei relaţii şi a mesajului. Culoarea poate distrage atenţia privitorului. Conversia la alb/negru reduce totul la esenţe, atrage atenţia spre forme, texturi sau tonuri. Trecerea la alb/negru simplifica procesul de înţelegere a mesajului şi măreşte dramatismul scenei. Şi "face impresie", nu !?.

Când vine vorba sã fotografiezi un curcubeu nu poţi sã-l defineşti în alb şi negru. La fel un apus, un rãsãrit. sau un fluture. În acest caz, culoarea este una dintre cele mai însemnate însuşiri ale subiectului. Nu poţi sã-l defineşti pe deplin fãrã culoare. dar acolo unde culoarea nu este importantã, conversia la alb-negru este cea mai bunã soluţie, din punctul meu de vedere. 

Ted Grant (sursa: youtube.com)
Ted Grant (sursa: youtube.com)

“Când fotografiezi oamenii în culori, de fapt le fotografiezi hainele. Dar când fotografiezi oamenii în alb şi negru, atunci le fotografiezi sufletul!” spunea Ted Grant. 

Să vedem câteva variante alb/negru vs. color ale aceleiaşi fotografii. A se analiza starea / mesajul / feelingul / moodul (spuneţi-i cum vreţi!) pe care îl transmite imaginea în fiecare din cele două cazuri.

Răsărit (varianta color) - aici simti racoarea diminetii - blog FOTO-IDEEA
Răsărit (varianta color) - aici "simt" răcoarea dimineții

 Răsărit (varianta alb/negru) - momentul zilei nu este foarte bine definit
Răsărit (varianta alb/negru) - momentul zilei nu este foarte bine definit

Un fluture pe o floare de scai (armurariu) - varianta color - blog FOTO-IDEEA
Un fluture pe o floare de scai (armurariu) - varianta color - ies în evidență culorile fluturelui și a florii

Un fluture pe o floare de scai - varianta a/n - ies in evidență texturile - blog FOTO-IDEEA
Un fluture pe o floare de scai - varianta a/n - iese in evidență textura scaieților și modelul de pe aripile fluturelui


Oricum observația de la început cum că doar în România mai este căutată fotografia alb-negru este gratuită și face referire strict la "pozari",. Iar persoanele care au lansat ideea fac parte din cei care cred că "orice scremut al dumnealor, poate fi de valoare cândva, undeva, cumva." (L-am citat pe Dan Mititelu într-unul din eseurile sale de acum câţiva ani.)

O pânză de paianjen care reflectă culorile celor două bare - blog FOTO-IDEEA
O pânză de paianjen care reflectă culorile celor două bare

Pânza de paianjen atrage atenția prin țesătura "defectă" - blog FOTO-IDEEA
Pânza de paianjen atrage atenția prin țesătura "defectă"

E mult de povestit, dar să mai lăsăm și pe altă dată... 
Să auzim numai de bine !




duminică, 9 aprilie 2017

Printre flori, floricele, florari și florărese

Postarea aceasta este foarte scurtã. Este dedicatã tuturor celor ce iubesc fotografia şi îşi sãrbãtoresc sau au rude, cunoştinţe, prieteni ce îşi sãrbãtoresc astãzi ziua numelui.



Şi pentru a fi mai convingãtor am chemat în sprijinul meu pe cei care ne aduc bucuria florilor. Florari şi florărese, oameni care îşi câştigă existenţa vânzând frumuseţe. Desigur este şi un subiect generos pentru o expoziţie de fotografie.  





Prin urmare, un buchet de flori şi urãri de viaţă lungã şi fericitã tuturor celor care poartã nume precum: Anemona, Brânduşa, Camelia, Codrin, Codrina, Codruţ, Codruţa, Crăiţa, Crenguţa, Crina, Crizantema, Dalia, Delia, Floarea, Flora, Florentin, Florentina, Florica, Florin, Florina, Garofiţa, Genţiana, Gherghina, Iasmin, Iasmina, Iris, Lăcrimioara, Laur, Laura, Laurenţiu, Laurian, Lauriana, Malina, Margareta, Mugurel, Narcis, Narcisa, Panseluţa, Romaniţa, Roza, Rozalia, Violeta, Viorel, Viorela, Viorica, Zambila, etc. Pe cei care i-am uitat îi includ în rândul celor pe care nu i-am uitat şi îi rog sã mã ierte.




La mulţi ani tuturor celor care purtați nume de floare, oriunde vã aflați !



!

vineri, 7 aprilie 2017

Sus în deal la Kahlemberg

Kahlemberg-ul este o aşezare situată în marginea Vienei, pe dealurile de unde  poate fi admiratã şi renumită "pãdure vienezã", pe care o cântã atât de  frumos Johann Strauss în "Povestirile..." sale.

Vedere din Kahlemberg - "Dunãrea albastrã" strãbate Viena - blog FOTO-IDEEA
Vedere din Kahlemberg - "Dunãrea albastrã" strãbate Viena


Deşi este situată cu doar 500 de metri deasupra nivelului mãrii zona este uneori denumitã <munte>. I s-a mai spus - muntele scroafei (Sauberg - sow mountain)  sau - muntele porcului (Schweinsberg) după numeroşii porci mistreţi, care vieţuiau cândva pe aici.

Mistrețul - Simbolul localității Kahlemberg - blog FOTO-IDEEA
Mistrețul - Simbolul localității Kahlemberg


La începutul secolului 17 <muntele> aparţinea Mănăstirii Klosterneuburg. Împãratul Leopold al II-lea  a cumpãrat pãmânturile şi le-a fãcut cadou cãlugãrilor catolici din ordinul Camaldolese (1628). În acea perioadã a fost construitã Biserica Sf. Iosif şi au apãrut primele clădiri locuite în zonã.

Kahlemberg - Biserica Sf. Iosif  - blog FOTO-IDEEA
Kahlemberg - Biserica Sf. Iosif 


 Cu toate acestea, localitatea a devenit faimoasã doar în timpul lui Jan Sobieski, "prietenul moldovenilor" de la Cetatea Neamţului (Sobieski şi românii - Costache Negruzzi).
Regele polonez Jan Sobiesky a mărşăluit prin Kahlemberg şi a atacat de aici cu armata sa în 1683 eliberând Viena de ocupanţii turci.

Placi comemorative - Regele Jan Sobieski și Papa Ioan Paul al-II-lea - blog FOTO-IDEEA
Plăci care comemorează trecerea prin Kahlemberg a două personalități poloneze - Regele Jan Sobieski și Papa Ioan Paul al-II-lea


Biserica Sf Iosif este foarte cunoscutã în Polonia, iar polonezii o viziteazã când se aflã în zona Vienei. Se spune cã în anul 1906 cãlugãrii polonezi ai Ordinului Resurecționist au preluat controlul bisericii şi de atunci au grijã de ea. Aceasta a fost renovatã din nou și a devenit un mic loc de pelerinaj care comemoreazã victoria lui Jan Sobieski, regele Poloniei în bătălia de Kahlemberg. Unul din cei mai cunoscuţi polonezi care a vizitat biserica a fost Papa Ioan Paul al II-lea, în anul 1983.


Terasa cu telescoape cu care se poate observa panorama Vienei  - blog FOTO-IDEEA
Terasa cu telescoape cu care se poate observa panorama Vienei 


Localitatea mai este renumitã şi ca locul în care Albert Einstein, Otto Neurath, și alți matematicieni și fizicieni renumiţi ai vremii au iniţiat, în jurul anului 1920, proiectul a ceea ce avea sã devinã ulterior "Internaţional Encyclopedia of Science Unified".

Viena - vedere spre canalul Dunării - blog FOTO-IDEEA
Viena - vedere spre canalul Dunării


Astăzi Kahlemberg-ul este o localitate vizitatã de foarte mulţi turişti, care pot admira de aici o panoramã încântătoare a oraşului Viena, dar şi alte localităţi din apropiere. Şi nu în ultimul rând pot fi admirate pãdurile virgine atât de renumite, neatinse de furia tãietorilor austrieci. cã doar majoritatea taie pãdurile din România. Ce nevoie ar avea de cele vieneze !?

În cuprinsul postãrii puteţi vedea o serie de fotografii personale realizate cu ocazia vizitei pe care am fãcut-o la Kahlemberg cu ceva timp în urmã. Desigur un teleobiectiv este binevenit într-o astfel de vizitã.

Kahlemberg - vedere spre pădurile vieneze - blog FOTO-IDEEA
Kahlemberg - vedere spre pădurile vieneze


Am asistat pe perioada vizitei la Kahlemberg la o cursă ciclistă de amatori și am aflat că astfel de evenimente sunt organizate frecvent în zona metropolitană a Vienei.

Kahlemberg - cursa ciclistă pentru amatori - blog FOTO-IDEEA
Kahlemberg - cursa ciclistă pentru amatori


Pentru a ajunge la stația de autobuz (în Grinzig) ce ne-a adus la Kahlemberg am beneficiat de amabilitatea doamnei Greta în vărstă de 84 de ani, care cu alura ei "sportivă" și cu multă bunăvoință ne-a arătat drumul. 

Doamna Greta - o persoană activă - blog FOTO-IDEEA
Doamna Greta - o persoană activă, care la peste 80 de ani face zilnic plimbări la Dunăre
pentru "ca să nu-i înțepenească oasele"


Tot atunci ne-a povestit despre vizita pe care o făcuse în anii '60 în România, ocazie cu care a vizitat insula Ada-Kaleh, înainte de scufundarea acesteia în apele lacului de acumulare de la Porțile de Fier.




miercuri, 5 aprilie 2017

Semne de primãvarã

Semne de primãvarã - mugurii ca un simbol al reînvierii naturii - blog FOTO-IDEEA
Semne de primãvarã - mugurii ca un simbol al reînvierii naturii


Ştiaţi că există profesionişti specializaţi în fotografia cu flori!? Nu, nu glumesc. Să surprinzi frumuseţea în cazul florilor pare un lucru simplu, dar iată că nu este chiar aşa. Specializările au apărut şi în aceast domeniu de interes pentru pictorii cu luminã. Au apărut desigur şi cărţi pe această temă şi vedeţi mai jos două din ele, care pot fi comandate pe amazon.com.


În cazul florilor, cunoscãtorii spun cã, înainte de a apãsa pe declanşator, trebuie să stai şi să analizezi atent subiectul. Trebuie să ai în vedere câteva elemente, relativ simple:

Semne de primãvarã - o albinuță la cules în florile de măr - blog FOTO-IDEEA
Semne de primãvarã - o albinuță la cules în florile de măr

  • ce anume vrei sã surprinzi: culoarea, textura, forma, tulpina, inflorescenţa, insecta de pe floare, etc,  
  • cum încadrezi: cuprinzi mai multe flori sau te apropii pentru detalii?
  • ai luminã bunã ?
  • ce unghi, ce perspectivã alegi?
  • ai în fundal ceva care te-ar putea deranja?
Sunt şi alte asemenea detalii care vor oferi fotografiilor tale claritate şi frumuseţe, aşa cum merită subiectul abordat.

Semne de primãvarã - se pregătesc să înflorească toți copacii - blog FOTO-IDEEA
Semne de primãvarã - se pregătesc să înflorească toți copacii


Dar nu la fotografiatul florilor aş vrea să mă refer acum ci la un alt subiect, aflat în legătură cu acesta.

A trecut lună martie, am intrat în aprilie şi primãvara pare să-şi intre cãtinel în drepturi. Unii mai cârcotaşi spun cã nu ! Mai avem! Vremea rece se întoarce. Toatã lumea cu ochii "geanã" pe buletinele meteo. Vin sãrbãtorile de Paşte, vin vacanţele, zilele libere, Vama veche, 1 Mai... trai neneacã şi veselie.

Semne de primãvarã - se face auzită și mierla - blog FOTO-IDEEA
Semne de primãvarã - se face auzită și mierla


Într-o lucrare a sa poetul George Coșbuc spunea că scopul purtării unui simbol al primăverii (în cazul său - mărțișorul) este "să-ţi apropii soarele, purtându-i cu tine chipul. Printr-asta te faci prieten cu soarele, ţi-l faci binevoitor să-ţi dea ce-i stă în putere..."


Și soarele înseamnă lumină și cum fotografii "scriu cu lumină", am zis cã ar fi interesant sã vedem împreunã câteva simboluri prin care sã transmiţi în fotografia ta mesajul: "vine primãvara!"

Semne de primavara - o familie de berze - blog FOTO-IDEEA
După un drum obositor o familie de berze s-a întors la vechiul cuib și încearcă să-l refacă

În general aceste simboluri poartã sentimente, trãiri, mesaje pe care autorul imaginii vrea sã le transmitã privitorului.

Am mai avut câteva postãri pe tema simbolurilor în fotografie şi subiectul este de interes. A fost vorba despre culoare ca simbol. Spuneam cã simbolurile sunt folosite pentru a simplifica un mesaj si a transmite informatii. Interesantã este fotografia minimalistã cu subiect unic, care poate fi şi el un simbol ! Şi mai sunt desigur şi alte idei care meritã "povestite" şi experimentate. Am ilustrat postarea cu o serie de fotografii personale pe seama cărora am să fac o serie de comentarii la fel de... personale.  

  Semne de primavara - o veveriță ut și o nucă - blog FOTO-IDEEA
Semne de primavara - o veveriță se chinuie cu o nucă uitată de anul trevut

Flori de de primãvarã - înflorește dalia - blog FOTO-IDEEA
Flori de de primãvarã - înflorește dalia

Flori de de primãvarã - zambile - blog FOTO-IDEEA
Flori de de primãvarã - zambile

Și cum dintr-o asemenea postare nu puteau să lipsească versurile mi-a venit în minte poezia "Primăvară" de Lucian Blaga.

A cunoaşte. A iubi.
Care-i drumul? Ce te-ndeamnă?
A cunoaşte - ce înseamnă?
A iubi - de ce ţi-e teamă?
printre flori şi-n mare iarbă?
Printre flori şi-n mare iarbă,
patimă fără păcate
ne răstoarnă-n infinit,
cu rumoare şi ardoare
de albine re-ncarnate.
Înc-odată, iar şi iară,
a iubi e primavară.


O primãvarã frumoasã și sã auzim numai de bine !




luni, 3 aprilie 2017

Aratã ce ai fotografiat! Poți fi câștigător.

Una din "obligaţiile" fotografilor pasionați și mai ales a celor ce lucrează pe bazã de proiecte este aceea de a-şi expune "capodoperele". Pare un lucru de la sine înţeles pentru toţi cei îndrăgostiţi de camera foto. Pãi altfel de ce mai faci fotografii !? Nu pentru ca sã le arăţi altora!? Nu mă refer la postãrile pe reţelele de socializare, fără număr-fără număr, care nu prea te ajută cu nimic în evoluţia ta ca fotograf.

Mă refer, aşa cum spuneam şi cu alte ocazii, la finalizarea proiectului tău printr-o expoziţie personală sau de grup. Sau la realizarea unui album foto sau a unei colecţii. Dar şi pentru expunerea în saloane specializate sau pentru participarea la concursuri de fotografie.

Am foiletat (browsing) puţin publicaţiile offline şi mai ales online ce fac anunţuri referitoare la concursuri foto şi iată ce am gãsit:

Marele premiu: cameră foto Canon 5D MK III






Marele premiu: Obiective Tamron






Marele premiu: $700 cash





Marele premiu: cameră foto Canon 5D MK III sau cameră foto Sony A7S




* Wildlife Portraits Photo Contest ("Portrete wildlife")

Marele premiu: cameră foto Canon EOS 70D sau cameră foto Nikon D5300




Notă: Participarea la cele 5 concursuri prezentate mai sus este gratuitã.
În afară de studierea detaliilor specifice, consultarea paginilor acestor concursuri poate fi o ocazie bună de a mai vedea ce fotografiază  alții.

Mi-au mai atras atenţia

si desigur, binecunoscutul



Mai multe informaţii despre concursuri de fotografie (gratuite sau nu) poţi afla AICI - Photo Contest  Insider  și AICI - Viewbug



vineri, 31 martie 2017

Impresionism și fotografie

Citesc zilele trecute pe <Art yourself!> un articol despre impresionism. Termenul de “Impresionism” a fost folosit prima dată de către Louis Leroy un critic de artă francez.în articolul sãu, “Expoziţia  impresioniştilor”, publicat în aprilie 1874. El improvizeazã o discuţie contradictorie între doi privitori ai lucrărilor expuse în respectiva expoziție. Totul porneşte de la comentariul asupra lucrării lui Claude Monet, “Impression, soleil levant“. Pentru Leroy tabloul lui Monet este "mai degrabă o lucrare neterminată decât o lucrare finalizată"..

Claude Monet, - “Impression, soleil levant“ (sursa Wikimedia Commons)


Și uite așa am început sã studiez relaţia fotografie-pictură impresionistă şi am mai găsit câteva articole interesante. Și mai apoi am început să exersez...!

Mi-a atras atenţia  articolul Ralucãi Antuca apãrut pe blogul Cristinei Bazavan pe care puteţi să-l citiţi AICI. Este vorba de un proiect inedit al foto-pictorului Stev’nn Hall care folosește fotografiile ca bază, iar peste ele realizează picturi în propriul  stil.

Am găsit o referire la impresionism-pictorialism pe un forum dedicat artei fotografice în care se spune printre altele.
"... Răspândirea tot mai mare a fotografiilor realizate de amatori a fost întâmpinată cu dispreţ de fotografii care vedeau în această o formă de artă.

Un grup de fotografi, cunoscuţi sub denumirea de pictorialiști a căutat să-şi separe eforturile artistice de numeroasele instantanee făcute de aşa-numiţii “Kodakers” (utilizatori de aparate Kodak). Aceşti pictorialişti preferau tehnici speciale (şi dificile) care implicau camera obscură şi care le permiteau un control mai bun asupra rezultatelor fotografiei. Unii dintre aceştia manipulau imaginile şi în afara camerei obscure, cum ar fi Gertrude Kasebier, care distorsiona sau atenua luminozitatea unor părţi ale fotografiilor sale în timpul procesului de imprimare. Pictorul american Frank Eugene a adoptat o metodă mai deosebită de a prelucra fotografiile, utilizând un ac direct pe negativ pentru a zgâria şi a contura umbre în jurul obiectelor fotografiate. ... compoziţiile pictorialiștilor favorizau simplitatea, remarcându-se prin suprafeţe largi foarte închise sau luminoase. Mulţi pictorialişti au adoptat aceleaşi subiecte ca ale pictorilor impresionişti: peisaje în ceaţă, nuduri, grupuri de copii jucându-se în natură.

Alfred Stieglitz - Winter on Fifth Avenue (sursa SFMOMA)

Au fost deasemenea şi excepţii. Americanul Fred Holland Day a devenit renumit datorită faptului că se îmbrăca asemenea lui Iisus Hristos şi interpreta scene biblice pe care le fotografia. Alfred Stieglitz, un lider al mişcării pictorialiste şi-a folosit camera pentru a surprinde energia oraşului său natal, New York. Lucrările sale combinau subiectele moderne, care includeau ferryboat-uri şi avioane, cu stilul naturalist. În 1902 Stieglitz părăseşte mişcarea pictorialistã şi creează the Photo-Secession

În articolul 5 Impressionist Photo Techniques (5 Tehnici foto impresioniste) ne sunt prezentate cinci modalităţi prin care putem realiza fotografii "impresioniste". (Am încercat să ilustrez cele 5 procedee prin câteva fotografii personale):


  • mişcarea intenţionată a camerei foto - panning imperfect- subiectul este în mișcare sau stă, dar este în mișcare de translație, la momentul declanșării
Bergamo - motociclisti - impresionism-miscare cameră-blog FOTO-IDEEA
Bergamo - motociclisti - impresionism-miscare cameră

  • zooming-ul - un zoom la momentul declanșării, despre care am mai povestit într-o postare AICI (zoom blur)
Păpădia - mpresionism (zooming) - blog FOTO-IDEEA
Păpădia - mpresionism (zooming)

  • focusul selectiv - focalizez doar pe o zonă a fotografiei (utilizez o deschidere mare a diafragmei - asemanator bokeh-ului), restul imaginii rămâne neclară
Flori hârtie - impresionism (focus_selectiv) - blog FOTO-IDEEA
Flori hârtie - impresionism (focus_selectiv)

  • expunerea lungã - generează o imagine neclară a mișcării subiectului 

Scala - balerina - impresionism (expunerea lungã) - blog FOTO-IDEEA
Scala - balerina - impresionism (expunerea lungã)

  • focusul "printre" - focalizez undeva în depărtare, având în prim plan alte obiecte ce apar neclare (blurate).


Iasi-Palatul_Culturii- Impresionism (Focusul printre) - blog FOTO-IDEEA
Iasi-Palatul_Culturii- Impresionism (Focusul printre)


O prezentare cu titlul "Impresionismul şi fotografia" realizatã de Gabriela Doboş în anul 2015 puteţi vedea mai jos.(sau AICI).




Pe scurt, prezentarea stabileşte relaţia impresionismului din pictură cu pictorialismul, primul curent artistic în fotografie:
"... Fotograful pictorialist nu se limita la înregistra mecanic imaginea, ci crea în stil manufacturier o imagine interpretată a realităţii, încărcând-o cu valenţe artistice. Asemeni unei picturi, o fotografie trebuia să aducă emoţii privitorului. Atmosfera impresionistă, scenele poetice, tehnicile fotografice creative cu efecte picturale (gradaţii tonale bogate, folosirea artificială a umbrelor, folosirea lentilelor “moi” pentru atenuarea contururilor şi a hârtiilor foto cu texturi asemănătoare pânzelor de pictură). Predilecte erau scenele idilice agrare, scene mitologice în spiritul picturilor renascentiste, interioare cu ecleraje controlate, natura idealizată, peisaje urbane cu atmosferă ceţoasă... "

Sper că am reușit, cât de cât, să prezint o imagine de ansamblu, aşa cum o vãd eu, a relației care există între cele două arte (pictură și fotografie) având în vedere acest curent faimos al "lucrării neterminate", care a fost denumit impresionism.

Să auzim numai de bine.