joi, 12 mai 2016

Fotografia de... autobuz

Budapesta vãzutã din autobuz

Am fãcut o scurtã incursiune pe internet pentru a cãuta o definitie aproximativã a Fotografiei de stradã (FdS) si nu am gãsit. Poate cuprinde atât de multe lucruri, informatii si termeni încât putinã lume se încumetã sã o defineascã, de fricã sã nu greseascã prin omisiune.

Prietenul Eric Kim spune cã atunci când nu poti sã definesti ce este un lucru trebuie sã încerci sã descrii ce nu este.

Si totusi Fotografia de stradã (eng.-Steet Photography) are o serie de caractersitici ce o pot defini:
  • fotografia de stradã surprinde întâlniri întâmplãtoare si incidente aleatorii în spatiul public;
  • poate fi realizatã atât în mediul urban cât si în cel rural sau aiurea, în locuri publice;
  • fotografia de stradã poate sã includã sau poate sã nu includã oameni;
  • trãsãturi: Spontaneitate, actiune si reactiune, rãbdare, curiozitate, imprevizibil
  • poate fi realizatã cu orice fel de echipament dotat cu un obiectiv foto (telefon mobil, tabletã, aparat foto compact sau DSRL, etc)
  • fotografia de stradã poate sau nu poate sã surprindã instantanee

Fotografia de stradã este un gen fotografic ce iese de sub incidenta fotografiei comerciale. Nu-ti comandã nimeni sa-i faci o fotografie al carui rezultat este putin previzibil.

În acest domeniu vast si imprevizibil vreau sã delimitez un gen de fotografie specific pe care l-am botezat "fotografia de autobuz" (termenul îmi apartine si revendic paternitatea (!) :-)))
Fotografia de autobuz denumeste din punctul meu de vedere fotografiile realizate in legãturã sau în relatie cu mijloacele de transport în comun locale. Când vrei sã începi un astfel de proiect fotografic nu mai esti locuitor al localitãtii sau regiunii respective ci devii cãlãtor în acea localitate/regiune.
Desigur, nu exclud raportarea si la alte mijloace de transport în comun (tramvai, microbuz, taxi, ricsã, etc)

Poti sã te afli în diverse ipostaze
  • cãlãtor în mijlocul de transport ( o alta lume : aglomeratie sau nu, zgomote sau discutii diverse, parfumuri diverse, caractere asisderea, spatiul s-a restrâns, etc)

Graffiti patriotic

Ai învãtat tu pentru examen !?

Atentie maximã


Ce o fi vrut mama sã zicã !?

Pasager de ocazie


  • astepti în statie (imbulzealã sau nu, atmosfera din statie , nerãbdare, imaginea cãii de rulare si a traficului, nu poti pleca, etc)


Statia pãlãriilor

Greu instrumentul ãsta

Povestile nespuse ale unei statii vieneze


  • te afli în mijlocul de transport si viuzlizezi din mers exteriorul (drumul, zona lateralã, apusul de soare, etc)

Bulevardul Independentei -   Iasi
Concurs

Nenea soferu', te vãd !

Apãi baciu' aista o fost cu oile la munte !?

Urmeazã statia Biblioteca Centralã Universitarã cu peronul pe partea stângã

Toate aceste situatii si altele posibile presupun o adaptare continua la conditii diferite si setãri diverse ale echipamentului foto.



marți, 10 mai 2016

Prietena mea statuia

Stabilește întotdeauna o relație

Acum ceva vreme citesc un articol (mediafax) din care aflu cã reţeaua de socializare Facebook a eliminat din fluxul său de informaţii fotografia unei statui celebre în Danemarca si în întreaga lume si anume Mica Sirenă (The little mermaid. după H.C Andersen). Explicatia destul de seacã este cã nuditatea statuii ar avea conotatii sexuale.

Foto: Avda-berlin

Trec peste amãnuntele erotic-comico-pudibonde ale Facebook-ului si mã refer strict la statuie ca subiect în fotografie si temã pentru un proiect fotografic frumos. Si dacã mai pui la socotealã cã sesiunile fotografice pot avea loc într-o minunatã cãlãtorie într-un oras minunat precum este Iasul, lucrurile devin de-a dreptul fascinante.

Ideea de a fotografia nemiscarea este provocatoare si nu chiar usor de pus în practicã, dacã vrei sã realizezi o fotografie deosebitã. Întotdeauna am sustinut cã lucrurile aflate în stare de repaus si nu numai, trebuie fotografiate în relatie cu un subiect secundar care sã le punã în valoare. Si chiar dacã nu vei reusi sã spui povestea proprie a statuii sau sã redai parfumul perioadei în care a fost realizatã, vei spune privitorului o poveste nouã si poti transmite un mesaj personal.

La sfat

La picioarele Domnului Cuza






















Vremuri grele

























Iatã câteva sugestii pe care cred cã un fotograf le poate avea în vedere, dacã doreste sã realizeze fotografii deosebite cu statui.

1. Încearcã "sã izolezi" statuia de fundal, dacă este necesar. Treaba asta o poti face deschizând mult diafragma (f mic:  1.8<5.6)

Pãstrez adâncimea câmpului vizual (Diafragma f=8)
Izolez statuia de fundal (diafragma mai micã f=4)

2. Alege un unghi potrivit si dacã se poate "neobisnuit"

La microfon, Alexandru Lăpusneanu



























3. Cautã sau asteaptã un moment potrivit al zilei (când lumina cade bine). Introdu, dacã este posibil, elemente de compozitie ajutãtoare (de ex.- nori, etc) . Ai în vedere si silueta statuii.

Stefane, Măria ta / Tu la Putna nu mai sta...
 4. Ai în vedere si nu ignora oamenii

 

5. Si nu uita: cautã întotdeauna o relatie cu alte elemente din cadru.

Acum la final, mi-am amintit si de statuile "vivante", dar acesta este un alt subiect frumos la care voi reveni.