vineri, 22 aprilie 2016

Culori, simboluri, manipulare

Simbolul este un element specific omului. Noi folosim simboluri pentru a (ne) reprezenta lucruri intangibile, cum ar fi credintele si emotiile proprii, dar si pentru a converti elementele abstracte în lucruri usor de înteles. De asemenea, simbolurile sunt folosite pentru a simplifica un mesaj si a transmite informatii.

a - Drumul spre casã
 
(a) Un om, posibil mai în vârstã - vezi toiagul, se deplaseazã spre casã, pe un drum de tarã, la periferia unui oras (linia feratã sugereaza proximitatea unei localitãti). Ceea ce impresioneazã este frigul si "încremenirea" naturii înghetate, simbolizatã de culoarea de bazã a imaginii

b - Singurãtate
(b) - O pasãre pierdutã pe cer, combinatia albastru - alb, norii rãsfirati, totul sugereazã imensitatea. Jos pe pãmânt, orice obiect sau fiintã în miscare este însotitã de umbrã. Aici sus, umbra si limitãrile devin aproape imposibile.

Simbolismul poate fi un ajutor puternic în fotografie. Fotografia este un limbaj al semnelor video, iar în cunostintele de bazã ale fotografului trebuie incluse exercitii de recunoastere si utilizare a simbolurilor în avantajul capacitãtii sale creative.

c - Cerul si pãmântul
(c) - O imagine bluratã realizatã în miscare. Culorile sunt însã suficiente pentru a oferi informatii privitorului. E un peisaj de varã, în partea de jos se zãreste un lan, iar lumina soarelui este difuzatã de formatiunea noroasã destul de mare. Undeva spre orizontul difuz se zaresc cativa copaci.

Simbolurile au evoluat si sau transformat mereu în istoria umanitãtii iar astazi ele sunt, de cele mai multe ori, specifice diferitelor culturi ale planetei Pãmânt.

Simbolul unei culori;

• Albastru - semnificã cerul, înãltimea, adâncimea, infinitul, nevinovatia, adevãrul,  spiritualitatea.

• Verde - este asociat cu pãmântul, fertilitatea, vegetatia, natura, , naturalul, adaptabilitatea, dezvoltarea, cresterea sau rãceala.

• Orange - semnificã focul, arderea, mândria si ambitia.

• Rosu descrie rãsãritul sau apusul de soare, nasterea, sângele, inima, emotia, pasiunea, furia, excitatia, cãldura, puterea.

• Violet - semnificã nostalgia, amintirile, spiritualitatea

• Galben semnificã soarele, lumina, intuitia, iluminarea, inteligenta, luminozitatea.


d - Toamna în parc

e - Culori de toamnã

f - Idilã de toamnã
 (d), (e), (f) - Greu de asimilat aceste culori cu alt anotimp decât toamna. Asocierea culorii cu subiectul principal este suficientã pentru a transmite mesaje printr-o astfel de fotografie.

g - Obiceiuri de iarnã

h - Tesãturã
 Albul este o culoare specifica iernii (g), (h). Si totusi...

i - flori de primãvarã
(i) - Albul florilor copacilor, care simbolizeaza primãvara, renasterea, puritatea, nu poate fi înlocuit cu altã culoare (rosu, violet, etc) pentru cã simbolistica nu ar mai fi aceeasi





Existã si cazuri în care poti fotografia muguri care nu sunt albi, cum s-ar spune "exceptia care confirmã regula". Tot muguri sunt si tot despre primãvarã vorbim.
Si am ajuns la o altã idee. Simbolul este o necesitate, dar nu este o regulã. Cu alte cuvinte culoarea poate fi un instrument de manipulare. Si existã numerosi colegi fotografi care cunosc bine tainele Photoshop-ului  si realizeazã, în post-procesare, modificãri spectaculoase ale unor fotografii banale. Si asta prin adãugare de culoare si ajustari specifice de saturatie, contrast si luminã.

Desi fotografia se bazeazã, în primul rând, pe surprinderea momentului (timing - momentul potrivit la locul potrivit) existã diverse procedee de a transforma artificial (citeste manipula digital) simbolul culorilor în produsele fotografice.

Mai jos sunt douã tutoriale care prezintã  modalitãti de transformare a unui peisaj de varã intr-unul de iarnã, prin post-procesare în Photoshop


miercuri, 20 aprilie 2016

Turism, fotografii și blogging pe "Ulița Mare" a Iașului

O perioadă destul de lungă de timp din ultimii 3 ani am avut ocazia să circul zilnic pe Pietonalul Ștefan cel Mare și Sfânt - fost, cu puțin înainte, Bulevard și cu mult mai înainte, fosta Uliță Mare a Iașului. Am finalizat în această perioadă proiectul meu foto de 52 de săptămâni (52XPalatul Culturii), pe care aș vrea să-l reiau dintr-o cu totul altă perspectivă. Vom vedea!


 

A fost perioada evenimentelor cu și fără tei și a șantierelor de refacere a zonei centrale aparținând „dulcelui târg”. O perioadă care nu s-a sfârșit, pe care unii nu o vor uita prea ușor și pe care alții n-au înțeles-o încă! Dar ea face deja parte din istoria noastră molcomă și a orașului nostru drag.

Multe lucruri s-au schmbat la Iași, inclusiv pe Ulița Mare
Sâmbãta trecutã am participat la o acțiune organizatã de cãtre Școala de Ghizi Iași și de Asociația Turistică Ghizii României special pentru blogosfera ieșeană din Kooperativa 2.0. Peste 30 de bloggeri locali ne-am adunat de dimineață în fața Teatrului Național, fiecare din noi având la gât un papion sau o cravată, după gust, chef și posibilități. I-am întâlnit aici pe Matei Marian, Victoria Bejan și Alexandru David, cei trei ghizi care ne-au însoțit în incursiunea noastră pe "Ulița Mare" a Iașului.

La începutul vizitei noastre, cineva spunea cã nu vom avea fotografii în Iași Blogging Tour și eram puțin mirat. Lipsea Paul Pădurariu, foto-varășul bloggosferei ieșene. Aveam îndoieli și în ceea ce privește posibilitatea de a face fotografii la interior. A fost posibil și a fost alături de mine, în acțiunea "fotografiem și nu ne scapă nimic și nimeni", colegul meu Victor Cojocaru, căruia îi mulțumesc pentru fotografiile faine de interior.



Primul obiectiv vizitat a fost Teatrul Național „Vasile Alecsandri”. După cum se știe, clădirea teatrului a fost inclusă în topurile celor mai frumoase teatre din lume. Nu e prima dată când intru în clădirea plină de istorie și amintiri în zile cu repetiții pentru spectacolele ce au loc aici, dar e prima vizită după proiectul de refacere a teatrului. Clădirea e frumos refăcută, cu multă atenție la detalii, dar se pare că administratorii (Operă+Teatru) mai au de lucru la „desprăfuirea” atmosferei și a relației între ei.

Cortina pictatã și ultimile pregătiri înainte de repetiții
Următoarea oprire am făcut-o la Primăria Iași, acolo unde am aflat câte ceva, de la colegii noștri ghizii, despre istoricul acestei clădiri faimoase în oraș pentru legendele ei știute și neștiute, pe care le povestea atât de frumos Ion Mitican. 

În fața clădirii Primăriei

Al treilea obiectiv turistic vizitat a fost Catedrala Romano-Catolică. Am avut parte de un însoțitor deosebit în persoana domnului Emil Bejan, ghidul Catedralei. Am vizitat atât Catedrala, cât și Memorialul Anton Durcovici.

Memorialul Anton Durcovici

A urmat vizita la Palatul Culturii, reședința celor 4 muzee ale Complexului Național Muzeal Moldova. După aproape 10 ani de șantier, clădirea Palatului arată excelent. S-au făcut o serie de modernizări și abia aștept să văd deschise muzeele. Construită într-o perioadă de circa 20 de ani (1905-1925), clãdirea Palatului Culturii din Iași este ultima clădire din lume construită în stil neogotic.

Holul mare al Palatului Culturii (Foto: Victor Cojocaru)
Sala Voievozilor (Foto: Victor Cojocaru)
Mi-au plăcut două noi „inovații” pe care le-am remarcat în cursul vizitei. Mai întâi liftul exterior, care asigură legătura între etajele clădirii, și mai apoi podeaua transparentă din sticlă ce oferă vizibilitate asupra ruinelor vechi ale fostului Palat Administrativ ce a ars și pe locul căruia a fost construită actuala clădire.


Am fost apoi sus, în turn, unde se află faimosul ceas carillon, care cântă Hora Unirii la fiecare oră. M-am reîntâlnit cu Ion Cristea, omul care are grijă de mulți ani ca orologiul să nu sune fals și să funcționeze bine. I-am ascultat poveștile pe care le spune ca un adevãrat pedagog pentru elevii de ciclu primar. Am depãnat amintiri despre regretatul Vasile Munteanu, „sufletul” Muzeului de Etnografie și al Palatului Culturii în urmă cu aproape 20 de ani.

Pe 27 aprilie 2016, Palatul Culturii își va deschide porțile pentru publicul larg și se va putea intra gratuit în clădire în cadrul unui eveniment inaugural intitulat Ziua Porților Deschise la Palatul Culturii. Mai apoi. intrarea se va face pe bază de bilet, programul fiind de marți până duminică, între orele 10-17. Prețurile pentru bilete și alte detalii pot fi găsite AICI

Ultima vizită a turului nostru prin centrul Iașului am facut-o la Biserica „Sfântul Gheorghe”, numită și Catedrala Veche sau Biserica fără turle. Am fost întâmpinați de Părintele Dosoftei Șcheul, care ne-a vorbit despre rolul acestui așezământ bisericesc în istoria Moldovei.

Catedrala Veche

Ne-am încheiat turul prin centrul Iașului destul de obosiți, dar într-o atmosferă relaxată, la o „Cârciumă veche”, deschisã acum... o lună pe „Ulița Mare” a „târgului Ieșilor”.
Mulțumiri lui Matei Marian, organizatorul Iași Blogging Tour. De asemenea, mulțumiri colegilor mei, bloggerii de Iași, pentru companie și voia bună generală. Una peste alta - o zi deosebitã !

FOTO-IDEEA:
Un proiect fotografic interesant și care poate fi o provocare pentru un pasionat este recreerea într-o expoziție foto a atmosferei Uliței Mari a Iașului la sfârșitul secolului XIX și/sau, de ce nu, chiar înainte de al II-lea Război Mondial. Cu modele, recuzită și toate cele necesare.
Pentru cea de-a doua perioadă, un exemplu interesant îl poate constitui filmul românesc Călătoria lui Gruber - Gruber’s Journey - (regia Radu Gabrea) din anul 2009 (Cinemagia). Filmul a fost realizat la Iași și București.