Când vrea sã atragã atentia la compozitiile sale, fotograful instruit are în vedere printre altele si texturile de tot felul.
Consider cã existã trei elemente principale care, atent controlate si încadrate în zona cu texturi, duc la realizarea unei fotografii deosebite, care atrag.privirea.
- liniile care definesc textura
Liniile pot fi drepte sau curbe si au rolul de a capta atentia privitorului într-o anumitã zonã. Fiind repetitive si ordonate sau nu (dupã model) liniile oferã o stare emotionalã de siguranta sau incertitudine, functie de asocierile mentale, de educatia si experienta anterioarã a privitorului.
Textura poate fi creată de un câmp de flori |
Textura unui fund de bazin cu apă |
Textura - apa într-o fântână arteziană |
Textură creată prin asezarea ordonatã a unor scaune |
Textură din crengi de salcâm cu frunze |
- contrastul
Existã douã feluri de contrast : contrast de ton (tonal contrast) si contrast de culoare. Contrastul de ton reprezintã diferenta între zonele întunecate si cele luminate în fotografie. Cu cât diferenta este mai mare cu atât mai mult este atrasã privirea (vezi mai jos).
Contrastul de culoare face referire la culorile complementare care se pun în evidentã una pe alta, vezi exemplul de mai jos.
Desi în centru roșul este același, ele este evidențiat și perceput mult mai pronunțat în pătratul verde (culoare complementară).
Din acest punct de vedere, texturile pot fi puse mult mai bine în evidență în fotografia alb-negru unde culorile complementare si contrastul sunt evidente.
La subiectul - contrast în fotografie - voi mai reveni într-o postare viitoare, pentru că as vrea să fac o serie de remarci dedicate.
- modelul (pattern - in englezã)
.
Uneori textura poate fi pusă în evidentă alternând zone cu diverse modele sau adăugând imaginii o zonă netexturată.
Alteori fotografia poate include un "strat texturat" în mod natural si atunci capãtã un caracter "deosebit"
Dupã cum se vede utilizarea texturilor poate adãuga un caracter dramatic fotografiilor.