miercuri, 13 aprilie 2016

Textura si fotografiile deosebite (VI)

Când vrea sã atragã atentia la compozitiile sale, fotograful instruit are în vedere printre altele si texturile de tot felul.

 Consider cã existã trei elemente principale care, atent controlate si încadrate în zona cu texturi, duc la realizarea unei fotografii deosebite, care atrag.privirea.

  • liniile care definesc textura
Liniile pot fi drepte sau curbe si au rolul de a capta atentia privitorului într-o anumitã zonã. Fiind repetitive si ordonate sau nu (dupã model) liniile oferã o stare emotionalã de siguranta sau incertitudine, functie de asocierile mentale, de educatia si experienta anterioarã a privitorului. 

Textura poate fi creată de un câmp de flori
 
Textura unui fund de bazin cu apă

Textura - apa într-o fântână arteziană

Textură creată prin asezarea ordonatã a unor scaune

Textură din crengi  de salcâm cu frunze

  • contrastul
Existã douã feluri de contrast : contrast de ton (tonal contrast) si contrast de culoare. Contrastul de ton reprezintã diferenta între zonele întunecate si  cele luminate în fotografie. Cu cât diferenta este mai mare cu atât mai mult este atrasã privirea (vezi mai jos).


 In imaginea de mai sus, privirea se duce cãtre zona din dreapta în care contrastul este mai mare. Chiar dacã privirea se duce spre stânga si încercãm "sã deslusim" detalii, imaginea pierde în impact, care este mai mare în dreapta imaginii.
Contrastul de culoare face referire la culorile complementare care se pun în evidentã una pe alta, vezi exemplul de mai jos.


Desi în centru roșul este același, ele este evidențiat și perceput mult mai pronunțat în pătratul verde (culoare complementară).
Din acest punct de vedere, texturile pot fi puse mult mai bine în evidență în fotografia alb-negru unde culorile complementare si contrastul sunt evidente.



La subiectul - contrast în fotografie - voi mai reveni într-o postare viitoare, pentru că as vrea să fac o serie de remarci dedicate.
  • modelul (pattern - in englezã)
In general textura poate fi ordonată sau dezordonată. Modelul conferă o anumită ordinii texturii ca în exemplul de mai jos


 Uneori textura poate fi pusă în evidentă alternând zone cu diverse modele sau adăugând imaginii o zonă netexturată.





Alteori fotografia poate include un "strat texturat" în mod natural si atunci capãtã un caracter "deosebit"



Dupã cum se vede utilizarea texturilor poate adãuga un caracter dramatic fotografiilor.



marți, 12 aprilie 2016

Treime "sfântã" și nu prea, în fotografie

Un fotograf american - Cole Thompson - emitea acum ceva timp "regula 1/3" sau regula fotografiei "bune" "O fotografie reusita este compusa din 1/3 viziune, 1/3 momentul declansarii si 1/3 prelucrare." spune el.

Însã nu la regula sa  vreau sã mã refer ci la arhi-cunoscuta "Regulã a treimilor" (RT) în fotografie. Regula treimilor (RT) isi are originea intr-un studiu realizat in 1850 de catre un profesor de statistică. Povestea acestei reguli este controversată și o gãsiti AICI 

Regula este simplã. Îti imaginezi cã împarti cadrul fotografiei în 3 zone egale prin linii orizonatale și verticale (vezi fotografia). S-a constatat cã o foto-compozitie este mai echilibratã dacã subiectul principal este plasat pe una dintre liniile imaginate (verticale sau orizontale) sau la punctul de intersectie al acestora. 
 
Subiect central si linia orizontului respectã RT
  
Liniile imaginare se mai numesc si "linii de fortã", iar punctele sunt considerate puncte de maxim interes
.
Subiectul si umbra sa respectã RT

Existã o serie de "variațiuni" în jurul acestei reguli, care trebuie judecate pentru fiecare fotografie în parte :

- subiectul în centru înseamnã monotonie cu referire la peisaje
- douã subiecte "importante" pe aceeasi linie se anuleazã reciproc
- plasezi subiectul - portret în centrul fotografiei dar ochii pe liniile de fortã
- existã si o "regulã a simetriei" care se combinã cu regula treimilor
- în cazul fotografiei pãtrate regula nu e valabilã
- este important sã plasezi subiectul la intersectie si nu pe liniile de fortã
- unii considerã încãlcarea regulii ca fiind o gresealã de începãtor

Portret - ochii pe linia de fortã

Zonare a cadrului, bazatã pe RT

Care este (conform RT) persoana care se contituie ca subiect al fotografiei

Dar asa cum spuneam într-o postare anterioarã regulile trebuie bine cunoscute pentru a putea fi încãlcate.
Desigur, dacã faci o fotografie cu rezolutie mare (dimensiuni mari), poti "sã recompui" la post-procesare fotografia, schimbând poziționarea subiectului.

Subiect central, nu se respectã RT


RT cu subiectul pe linia de forta dreapta

RT cu subiectul pe linia de forta stânga

Pãrerea mea este urmãtoarea: regula e foarte bună pentru a te "orienta" în procesul de compunere a cadrului si este un ajutor important pentru a directiona fotografii începãtori de la imaginile banale cu subiecte centrate cãtre  fotografii reusite. Dar, dacã imaginea ta respectã aceastã regulã nu înseamnã, obligatoriu, cã ai fãcut o fotografie bunã ! Din pãcate !