marți, 29 martie 2016

Fotografia, vârsta si... simbolurile !

Fotografia este de multe ori asemenea unui simbol; o imagine ilustreaza un singur moment în timp, sau surprinde un obiect/un fenomen pe termen nelimitat, sau transmite un mesaj. La fel ca simbolurile, fotografiile pot evoca amintiri vii si pot înseamna o gamã largã de lucruri pentru oameni diferiti.

De obicei, un simbol este o imagine simplificatã care, din cauza unor asociatii din mintea privitorului, reprezinta o idee sau un sistem mai complex. In general, asocierile din mintea celui care priveste o fotografie sunt strâns legate de gradul de informare si culturã generalã a acestuia.

Voi exemplifica aceste afirmatii cu o serie de fotografii cu si despre persoane aflate în perioada a doua a vietii.

"Fiecare om doreste o viatã îndelungatã, dar nici unul nu vrea sa fie bãtrân."  Afirmatia îi apartine lui Jonathan Swift si ne place sau nu ne place, nu cred cã o poate contesta cineva.
 

O idee pe care o consider importantã si pe care încerc sã o aplic în mãsura posibilitãtilor, atunci când fotografiez oameni sau chipuri este de a creea o relatie cu alte elemente din cadru. Si iatã un exemplu :

Contraste - o relatie între femeile din prim plan si magazinul de bijuterii
 Alteori fotografia poate face referire la preocupãrile zilnice ale persoanei. În fotografia de mai jos, gândul te duce automat la viata în mediul rural.


iar la cea de mai jos, la o plimbare linistitã, de dupã-amiazã, prin Copou.


La fotografia urmãtoare, simbolul este relativ simplu : trãinicia în relatia cuplului.


iar aici singurãtatea / nedumerirea / atentia spectatorului


si disponibiltatea la joc si glume


In urmãtoarele 2 fotografii , relatia este stabilitã de postura subiectului/subiectilor si afisajul vizibil în cadru



"Pentru mine, fotografia este surprinderea acelui moment trecator, dar adevarat." spune Jacques-Henri Lartigue.

Simbolurile fac parte din alfabetul fotografului. Ele sunt instrumente care permit sortarea informatiilor si efectuarea unor deductii, ce faciliteazã comunicarea de idei complicate, de multe ori abstracte, cu doar câteva elemente (linii, texturi sau forme).

luni, 28 martie 2016

Fotografia de stradã si proiectele fotografice

     Fãceam, în urmã cu câteva sãptãmâni, o documentare la fotografia de stradã si în una din cãutãrile pe Google am avut surpriza sã constat cã primele 2 pagini erau populate cu numele lui Eric Kim, fotograf de stradã. Am devenit curios si am continuat cercetãrile mele, mi-a plãcut ceea ce am citit si am vãzut. I-am scris lui Eric si iatã cã am intrat în contact cu el si cu pasiunea lui pentru fotografia de stradã.

     Eric este prezent peste tot : pe pagina sa de fotografie, pe facebook, pe blog, pe Youtube, pe Instagram, pe Twitter, la cursuri, în interviuri, prin reviste si la radio, din San Francisco (USA) la Melbourne (Australia), trecând prin Dubai si Tokyo. Si bineînteles, mai tot timpul îl gãsim pe Eric în stradã, fotografiind cu arhi-cunoscuta sa camerã foto Leica.


Eric Kim este fotograf, dar si profesor de fotografie de stradã, din seria "open source photography", cum îi place lui sã se numeascã. Locuieste în Berkley, California.


Eric tine cursuri, fotografiazã si scrie cãrti si ne face cadou, din când în când, câte un manual în format electronic, cum sunt :
      "De ce sã faci fotografie de stradã" se întreabã Eric!? Si tot el rãspunde : "fotografia de stradã  este un medicament pentru suflet" . A folosit fotografia de stradã ca auto-terapie când era foarte stresat. "Când iesi în stradã la fotografiat, circuli mult, vezi si apreciezi frumusetea locurilor si a oamenilor. In acest mod poti interactiona cu persoane cu care nu ai vorbi si pe care în alt mod nu le-ai putea cunoaste."

Atât despre Eric Kim deocamdatã, dar voi mai reveni la el, la cãrtile, cursurile si fotografiile lui.