marți, 25 iulie 2017

Din nou despre reguli

Când eşti fotograf începător există câteva lucruri pe care eşti tentat să le faci, fără să stai să te gândeşti prea mult. De exemplu, vezi o scenă care ţi se pare faină şi crezi că merită fotografiată. Tentaţia este de a prinde cât mai multe în cadrul tău. Şi culmea aceea din stânga şi copacul din dreapta şi răul şi norii şi păsările, etc, etc, etc. De asemenea, nu prea vrei să fotografiezi oameni şi ai dori să-i scoţi pe toţi din cadru pentru a se vedea mai bine clădirea sau cetatea. Nu prea îndoi genunchii şi crezi că vei prinde mai bine subiectul dacă îl plasezi în centrul imaginii. Şi multe altele. Lucrurile însă stau puţin diferit şi pe măsură ce înveţi câteva reguli începi să-ţi dai seama de importanţa lor. Iar atunci când ai exersat destul şi le cunoşti bine, regulile pot fi încălcate.

Am notat câteva idei legate de reguli despre care am mai vorbit sau nu în alte postări. Am ataşat fotografii personale în care am experimentat şi prin care încerc să ilustrez aceste reguli.

Regula treimii - plaseazã elementele de interes la 1/3 sau 2/3 din lungimea sau lãţimea imaginii - blog Foto-Ideea
Regula treimii - plaseazã elementele de interes la 1/3 sau 2/3 din lungimea sau lãţimea imaginii

Nu este indicat ca linia orizontului sã fie plasatã la mijlocul cadrului blog Foto-Ideea
Nu este indicat ca linia orizontului sã fie plasatã la mijlocul cadrului.

1. Regula treimii (vezi imaginile de mai sus)
Am mai vorbit de această regulă în postarea de AICI. O reiau pe o altă fotografie pentru a mai adăuga o idee. Deci, în care treime plasez linia orizontului !? (vezi mai jos)


Dacã cerul este interesant, plasez linia orizontului in partea de jos (nu era cazul aici)

Dacã marea este mai intersantã (vezi aici), plasez linia sus şi las mai mult din mare în cadru


2. Încearcă să echilibrezi fotografia pe diagonală.

Exemplificând pe aceeaşi fotografie respect regula treimii, plasez pescãruşul intr-un "nod" şi vaporul pe diagonalã în alt nod. 

Vaporul echilibrezã pescãruşul în acest cadru

Afişul din dreapta echilibreazã cadrul din stânga - blog Foto-Ideea
Afişul din dreapta echilibreazã cadrul din stânga.


3. Fotografiază din poziţii joase



Grand Hotel Traian - Iaşi - Fotografiazã de jos - hotelul vãzut de la nivelul florilor - blog Foto-Ideea
Fotografiazã de jos - hotelul vãzut de la nivelul florilor (Grand Hotel Traian - Iaşi)
Fotografiazã de jos - Palatul Culturii Iaşi

4. Umple cadrul

De ce sã nu umpli cadrul realizând si o încadrare (framing) a Palatului Culturii din Iaşi - blog Foto-Ideea
De ce sã nu umpli cadrul realizând si o încadrare (framing) a Palatului Culturii din Iaşi

Umple cadrul cu flori - blog Foto-Ideea
Umple cadrul cu flori


Sã auzim numai de bine.

duminică, 23 iulie 2017

Prutul nostru cel de toate zilele

Am făcut parte acum vreo câţiva ani dintr-o echipă internaţională care lucra la Strategie de dezvoltare a oraşului Iaşi - Orizont 2020 şi la un moment dat se discută despre perspectivele de dezvoltare pe suprafaţă ale municipiului Iaşi. Am transmis atunci o idee personalã pe care o voi enunţa în final.

Prutul la Ţuţora - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora

Nu ştiu în ce măsură interesează pe cineva o astfel de idee şi ce ne va aduce viitorul, dar am cãutat în timp, date care să confirme sau să infirme o ipoteză ce pare pentru unii o utopie.


În "România pitoreascã" a lui Alexandru Vlahuţă, în capitolul Valea Prutului se găseşte o frază aparent banală - "Prutul e râul pe-ale cărui ţărmuri n-a înflorit nici un oraş...” Este un lucru evident faptul că pe Prut nu s-au dezvoltat, în istoria recentă, oraşe mari cum s-a întâmplat în alte zone ale României şi ale Europei. Dar unii afirmã că nu la fel au stat lucrurile şi în alte perioade ale istoriei noastre sau, cel puţin, nu aceasta a fot viziunea strategică a vremurilor.

Iatã în continuare câteva comentarii şi idei legate de Prut, pe care le-am găsit în ultimii ani şi care fac trimitere la două localităţi cunoscute, aflate în apropierea oraşului Iaşi, aşezate de-a lungul râului ce desparte astăzi România de Republică Moldova. Este vorba de localităţile Ţuţora şi Ungheni.

Prutul la Ţuţora - urmele vechii cetaţi sunt astãzi ascunse - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora - urmele vechii cetaţi sunt astãzi ascunse
Am ilustrat postarea cu fotografii din zona de graniţã de pe Prut, aflată în proximitatea oraşului Iaşi.

Un prim articol care vorbeşte despre marea Cetate a Ţuţorei îl găsim AICI. Lucrul interesant este să aflãm cã cetatea exista pe ambele maluri ale Prutului. Sursa informaţiilor o constituie o lucrare a istoricul basarabean Vasile Iucal, director al Muzeului de Istorie şi Etnografie Ungheni şi anume "Târgul medieval Ţuţora, un oraş dispărut (1448 - 1822)".Transcriu mai jos un fragment din această lucrare.

Prutul la Ţuţora - poveştile râului - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora - poveştile râului


“Trăitorii târgurilor moldovene nu au fost doar negustori şi meşteşugari, mai ales în faza incipientă a aşezărilor respective, ci şi agricultori; ei cultivau pământul, aveau prisăci, iazuri, vii, păduri, mori şi creşteau, îndeosebi, animale s.a. Apropierea imediată de târgul Iaşi, cât şi aşezarea la un vechi văd al Prutului,  a făcut ca unul din marile drumuri comerciale ale Moldovei medievale (“drumul moldovenesc”) să treacă pe la Ţuţora, pe malul Prutului, iar statutul de vama să-i fie acordat încă de cei dintâi voievozi fapt care a determinat,  mai târziu, evoluţia locului în unul din cele mai importante centre economice, strategice şi administrative medievale aşezate pe râul Prut. Aflarea în calea Marelui Drum Comercial, statutul de vamă şi văd, de branişte şi reşedinţa domnească, fac locul atrăgător pentru meşteşugarii şi negustorii care au legătură directă cu transportul. Aici vin sătenii din împrejurimi pentru a-şi vinde produsele,  cumpărând în schimb unelte de lucru şi alte mărfuri de care au nevoie. Tutora devine atractivă economic, sporind astfel popularea aşezării. Sunt premise care, la răscrucea veacurilor XV-XVI, au determinat evoluţia vechii vame şi trecătoare la Prut în calitate de târg în Evul Mediu. Astfel, călătorul turc Evlia Celebi spune : « Negustorii şi călătorii veniţi din oraşul Iaşi, cât şi cei ce se îndreaptă într-acolo, poposesc în acest orăşel. Deoarece acest oraş se afla pe malul râului Prut,– după un obicei din vechime, aici se  percep toate plăţile vamale… În timpurile vechi, acest orăşel Ţuţora, a fost oraş portuar”.

Văzând astăzi localitatea, dar şi Prutul la Ţuţora afirmaţiile par de necrezut, dar noi oamenii dărâmam şi distrugem atât de uşor încât doar o cercetare atentă ar putea să dezvăluie adevărul istoric. Astăzi urmele zac, eventual, pe fundul apei.

Primãria din Ungheni (Rep. Moldova) - blog Foto-Ideea
Primãria din Ungheni (Rep. Moldova)
A doua localitate de la Prut este oraşul Ungheni. Acesta  a rezistat ca oraş doar pe malul stâng al râului, în Basarabia. Ceea ce atrage atenţia este investiţia majoră realizată în secolul 19 şi mă refer la podul peste raul Prut. Construcţia sa este considerată una din cauzele dispariţiei localităţii comerciale Ţuţora. Pentru cã s-a dezvoltat o altã variantã de transport. Dar aceasta din urmã nu exclude în niciun caz varianta pe apã.


Podul de la Ungheni proiectat de Gustave Eiffel
Podul proiectat de Gustave Eiffel la Ungheni peste râul Prut
 
Podul de la Ungheni este unul din proiectele realizate în zona Iaşului de către echipa de proiectanţi a cunoscutului inginer francez Gustave Eiffel (vezi şi AICI).

Podul a jucat întotdeauna un rol strategic, mai ales în perioada războaielor şi nu a fost distrus niciodatã.

Ambele localităţi Ungheni (România şi Rep. Moldova) reprezintă puncte feroviare importante. Numele de "Ungheni" provine de la "unghi", referire la faptul că localitatea este situată în dreptul unei cotituri a râului Prut. Cele mai vechi însemnări despre această zonă datează din vremea lui Alexandru cel Bun (anul 1429).
De-a lungul istoriei ecartamentele s-au schimbat în funcţie de cei acre administrau localitatea: ruşii sau românii. Astfel ca astăzi pe acest teritoriu există ambele tipuri de ecartamente.

Gara Ungheni (Rep. Moldova)


Nici Ungheniul nu este departe de oraşul Iaşi. Şi ca să nu o lungesc iată şi ideea de care vorbeam la început şi pe care am enunţat-o de mai multe ori în proiectele pe care le-am făcut cu diverse instituţii (administraţie, ONG-uri, etc) din oraşul Ungheni, Republica Moldova. Într-o dezvoltare firească, oraşul Iaşi ar trebui să se întindă încet-încet către Prut şi, unindu-se cu oraşul Ungheni din Basarabia, aflat la 17 km depărtare, să se transforme într-o mare metropolă pe Prut. Cam asta a fost.

În rest!? Vizitaţi valea  Prutului şi pe partea stânga şi pe cea dreapta, locurile sunt frumoase.

Lumină bună, spor la fotografiat şi să auzim numai de bine.