duminică, 13 martie 2016

Din nou despre reguli. Simplitatea.

     Una din regulile importante de compozitie în fotografie este regula simplitãtii.
     Regula spune cã o fotografie nu trebuie sã fie complicatã, trebuie sã aibã un subiect cât mai simplu si clar, usor de perceput de cãtre privitor.
    Nu trebuie sã existe elemente care sã distragã privirea de la subiect si asta se referã atât la background cât si la eventuale linii directoare sau subiecte "secundare".

     Se spune cã cele mai bune fotografii sunt fotografiile simple. Când compune un cadru, un fotograf creator trebuie sã se întrebe "ce pot elimina din imagine" si nu "ce as putea sã adaug"!?

     "Nu sunt interesat sã fotografiez lucruri noi! Sunt interesat sã vãd lucruri noi !" spune Ernst Haas în una din maximele sale.

     E una din provocãrile pe care, acum câtiva ani, le-am acceptat si prima expozitie personalã de fotografie a fost constituitã din astfel de fotografii cu subiecte simple, care au pus în valoare detaliile unor lucruri (linii, texturi, forme) si mai putin lucrurile în sine.

     Voi prezenta, din respectiva expozitie, o serie de fotografii, explicitând-o pe fiecare în parte.

Umbrele unor jaluzele pe covorul cu model circular

Rânduri de scaune înaintea unui spectacol
Crengi de salcâm si umbra lor pe peretele unei clãdiri

Tãblia unei mese de sticlã în lumina unei vitrine exterioare

Pãpãdie - detalii inflorescentã
Reflexii în oglindã, pe înserat, ale picioarelor unei doamne

O stivã de borduri stradale

Perete într-un restaurant

O scarã interioarã în Pasaj Sf. Vineri - Hala Iasi

Vitrinã în preajma zilei de 8 Martie

Vitrinã cu flori artificiale, în focus mic

Tavanul unui magazin, peste noapte, în lumina de veghe

Geam transparent cu model, luminat din spate

     Intr-o postare ulterioarã vom analiza elemente de compozitie si modalitati de realizare a fotografiei minimaliste.


vineri, 11 martie 2016

Invatã sã vezi (partea I)

      Sã privesti si sã vezi reprezintã esenta oricãrei fotografii. Acum 2 ani, într-o invitatie la o expozitie personala de fotografie spuneam : "poti gãsi fericirea si linistea în viata de zi cu zi, poti face o fotografie reusita, trecând pe lângã un sir de scaune, pe lângã o stivã de cãrãmizi sau un copac uscat !? Totul este sã stii sã privesti, sã doresti sã fii fericit si sã înveti sã vezi..."

    “Dacã schimbi modul de  a privi lucrurile, lucrurile respective se schimbã !”- spunea cineva.


     Face parte din abilitãtile fiecãruia din noi capacitatea de a absorbi tot ceea ce apare în raza noastrã vizualã. Este un proces care începe cu captarea imaginii de cãtre ochi si continuã cu o activitate mentalã de întelegere si prelucrare a informatiei. Este nevoie de atentie si atentia este o stare de spirit.
     Sunt multe lucruri în fata ta, dar nu e neapãrat necesar sa fii atent la toate. De exemplu, citesti un text intr-un anunt pe un afis, e normal cãci e vorba de o taxã nouã ! :-)))  Dar nu e neapãrat necesar sã fii atent la mãrimea afisului sau la distanta la care stai fatã de acesta.

     Când te uiti prin vizorul camerei foto vezi unele lucruri, dar le vezi pe toate cele care apar în cadru !?
Când mergi cu prietenii fotografi la o foto-turã, toata lumea priveste aceleasi lucruri în acelasi mediu si totusi la final sunt putine fotografiile care sunt cât de cât asemanatoare. Fiecare vede alfel sau altceva !

     A privi si a vedea sunt douã lucruri diferite. Sã înveti sã vezi este o activitate educativã pentru ochi si creier. Pânã la urmã a vedea tine de experienta personalã si de ce nu , de cultura ta generalã.
Si reiau ce spunea Ansel Adams : "O fotografie nu o faci doar cu ajutorul camerei foto. Aduci în sprijinul tãu, în actiunea de a fotografia, toate imaginile pe care le-ai vãzut, toate cãrtile pe care le-ai citit, muzica pe care ai ascultat-o, oamenii pe care i-ai iubit sau îi iubesti."

     Actiunea de a vedea se poate exersa. Iata un exemplu (petapixel.com) :
Du-te într-o încãpere izolatã (garaj, magazie, subsol sau dacã nu, în dormitor). Ai la dispozitie 15 minute ca sã faci 30 de fotografii în spatiul respectiv, care trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele cerinte
  • este obligatoriu sã-ti stabilesti un spatiu în care te vei misca si doar în acea zonã faci fotografii;
  • nu faci nicio editare majorã la cele 30 de fotografii; singurul lucru pe care îl faci este un crop (vei extrage din fiecare  fotografie un pãtrat cu latura cãt înãltimea setatã a fotografiei pe landscape);
  • încearcã sã te concentrezi pe lucruri care în mod normal scapã atentiei;
  • cautã texturi, linii, forme si mai putin lucruri pe care sã le fotografiezi;
  • gândeste-te mereu cã va trebui sã cropezi imaginile.
Dupa ce ai terminat treci la cropat fotografiile, care  nu vor fi chiar în formatul cu care esti obisnuit.
Uita-te la ele si decide care sunt fotografiile pe care vrei sa le arati prietenilor / cunostintelor / pe FB.
Care sunt lucrurile care pot sensibiliza privitorul ?
La fotografiile care consideri cã nu sunt de arãtat care este lucrul care nu-ti place ?

Sunt desigur si alte exercitii pe care le poti face pentru a invata sa vezi.

Unul din exercitiile interesante, care te vor ajuta sa inveti sa vezi este urmatorul:
- Gândeste-te la ceea ce vrei sã fotografiezi înainte de a pune vizorul aparatului la ochi. Pe vremea aparatelor pe film lucrul acesta era destul de normal. Filmul era scump, procesarea scumpã si gandeai din vreme ce vrei sa surprinzi. Cu camera digitalã, fotografiile nu costã si de cele mai multe ori uiti degetul apãsat pe declansator farã sã cugeti prea mult la teme, subiecte si reguli ! Ai camerã digitalã, dar gândeste-te ca fotografiezi cu una cu film cu doar 36 de pozitii. 
Fii zgârcit cu declansatorul si generos cu creativitatea ta !

 Exista numeroase optiuni pentru a testa spiritul de observatie, incusiv teste cu imagini, ca de exemplu

  • Gãseste-l pe N în sirurile de mai jos
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMNMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMM
> > MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMNM

sau

  • Câte animale vezi in fotografia de mai jos ?

sau
  • Spune numarul de persoane a cãror fațã nu o vezi în aceastã fotografie ?


sau
  • Câti câini vezi în fotografia de mai jos ?


Dar sa trecem si la lucruri un pic mai complexe.
Mai jos aveti un film realizat de Inge Druckrey, intitulat chiar asa "Sã inveti sã vezi" si care meritã urmarit. Doamna Inge Druckrey, profesor emerit, este un cunoscut designer elvetian, de origine germanã care a activat multã vreme în SUA.
O serie din ideile si elementele grafice prezentate pot fi aplicate si utilizate în fotografie.








Una din cãrtile care orienteazã fotograful în lumea compozitiei si pe care o recomand este
"Forta centrului vizual. Un studiu al compozitiei în artele vizuale" a lui Rudolf ARNHEIM de la Editura Polirom, Colectia de Artã










Alte materiale interesante pot fi gãsite mai jos: