miercuri, 19 octombrie 2016

Și caii se fotografiază, nu-i așa?

Iași - Festivalul Calului - 2014
Iași - Festivalul Calului - 2014

Nu sunt sunt un tip fricos, dar în apropierea cailor am simţit mereu nesiguranţă. Frumuseţea şi eleganta lor alãturate faptului cã nu am avut un sfãtuitor pe acest subiect, care sã le cunoascã obiceiurile mã fac sã amestec încântarea cu atenţia sporitã când mã aflu în proximitatea lor. În plus, când eram copil am avut un mic accident într-o căruţă, din cauza calului nărăvaş care a plecat brusc de pe loc. Şi momentul acesta mi-l amintesc încă bine !

Caii liberi
Caii liberi

Iasi - Lectia de călărie
Lectia de călărie
 
Prin urmare am fotografiat cai liberi doar de la distantã. Fãrã un îndrumãtor şi necunoscând personalitatea si obiceiurile calului e greu sã te apropii de acesta din urmã. De aproape am fãcut fotografii la o serie de evenimente organizate (festivaluri, concursuri, etc) sau în manej.

Câteva recomandãri pentru fotografii începãtori

  • "umple cadrul" atunci când fotografiezi cai. Dacã e nevoie faci zoom pe subiect sau foloseşti un obiectiv wide; informeazã-te înainte de a folosi blitzul;

Portret de cal
Portret de cal

Trăsura cu cai - Viena
Trăsura cu cai - Viena
  • e importantã poziţia atunci când fotografiezi cuplul cal-cãlãret în mişcare. Desigur vrei sã-i prinzi pe cei doi din fatã sau din lateral

Iasi - Sărituri peste obstacole
Iasi - Sărituri peste obstacole


  • poţi "îngheţa" mişcarea sau poţi face panning pentru scenele rapide. Uneori te poţi ajuta de un trepied dacã vrei sã prinzi sãrituri şi simplifici lucrurile, dacã focalizezi la partea superioarã a obstacolului;

Iași - Festivalul Calului
Iași - Festivalul Calului

Iași - Festivalul Calului
Iași - Festivalul Calului ( a se observa publicul din fundal)

  • uneori sunt interesante fetele "afectate" de admiraţie sau uimire ale celor care urmãresc evoluţia calului. Ai în vedere sã incluzi în cadru şi capul calului său corpul (capul, în totalitate sau cel puţin partea din fatã a calului)

Iași - Festivalul Calului
Iași - Festivalul Calului

Iași - Festivalul Calului - finish strâns
Iași - Cursa cu finish strâns


Dacã aveţi experientã în fotografierea cailor, aştept comentarii, fotografii şi de ce nu... o poveste cu imagini !?





luni, 17 octombrie 2016

Omul, ciuperca atomică și fotografia

Una din maximele celebre ale lui Ansel Adams este cea în care "distribuie vina" cu privire la înţelegerea unei fotografii între cele mai importante douã persoane "prezente" permanent într-o imagine: fotograful şi privitorul.

În multe fotografii, informațiile despre oameni, evenimente şi locuri sunt explicit prezentate de către fotograf. Existã indicii şi mã refer în primul rând la fotografia documentarã - indicii vizuale clare care ne spun cine sunt oamenii, ce fac ei, unde și când a fost fãcutã fotografia.


Iasi - Drumul spre casă
Drumul spre casă

În alte cazuri mesajul nu rezultă în mod clar şi el trebuie dedus de către privitor. Aici intervine educaţia şi imaginaţia privitorului, care face o analizã rapidã pe baza experienţei şi valorilor proprii. Identitatea persoanelor din fotografie poate fi neclară, scopul lor poate fi necunoscut; timpul și locul pot fi dificil sau imposibil de determinat.

Chiar dacă nu ştie nimic despre regulă treimilor, despre liniile directoare sau spaţiul negativ privitorul încearcã sã identifice mesajul fotografiei. Între autorul fotografiei şi privitorul acesteia se stabileşte o legătură nedefinitã bazatã pe un "limbaj vizual". Conteazã foarte mult ca privitorul să cunoască elementele ce îi vor permite sã evalueze şi să înţeleagă mesajul imaginii. 

Linia directoare - Spatiul negativ - exemplu
Linia directoare (ghidează privirea) și spațiul negativ (oferă loc de desfășurare subiectului)

Din acest punct de vedere consider cã este important "ajutorul" pe care fotograful îl dã privitorului prin titlul fotografiei sale. Acesta este un element care poate indica sau sugera ideea de la care a plecat autorul imaginii.

De multe ori privitorul se uitã la o imagine şi exclamã: "ce fotografie frumoasã!" fãrã sã analizeze prea mult compoziţia, subiectul sau mesajul. Acestea sunt evaluate mai apoi. Limitat de timp, de experientã sau propriile valori admiratorul se rezumã, uneori, la o apreciere superficialã şi trece mai departe.

Aş vrea sã dau ca exemplu o fotografie renumitã a fotografului american Robert Frank (n. 1924) cunoscutã sub numele "Hoover Dăm" realizatã în 1956 (artblart_com). La prima vedere fotografia pare destul de banalã. Mai apoi, afli titlul imaginii şi cunoscând anul când a fost realizatã analizezi compoziţia. Nu ştiu dacă cele trei imagini din standul de presã prezente în fotografie au fost "aranjate" sau nu de către autor, dar având o serie de cunoştinţe şi informaţii mesajul începe sã fie din ce în ce mai clar pentru privitor.


Robert Frank - Hoover Dam
Robert Frank - Hoover Dam (foto: artblart_com - The Americans)

Prima fotografie prezintã o zonã sãlbaticã neafectatã de prezenţa omului din Grand Canyon, Colorado, Arizona-SUA.  Cea de-a doua reprezintã o imagine a barajului din Nevada - Hoover Dam, peste care trec maşini şi unde sunt  evidente "realizãrile"  omului. Ultima imagine are ca subiect "ciuperca atomicã", care la acea vreme (1956) era încã un simbol îngrozitor de puternic a ceea ce "era în stare" sã producă omul în lume.

Grand Canyon
Grand Canyon

Hoover Dam
Hoover Dam

Ciuperca atomica
Ciuperca atomicã


Într-o succesiune temporalã corectã cele trei imagini se constituie într-un mesaj clar cu privire la modul în care prezența şi activităţile omului pot "afecta" Planeta Pãmânt. Datoritã acestui mesaj fotografia lui Robert Frank este renumitã printre specialiştii în arta fotograficã. Cum am fi judecat fotografia dacã "ciuperca" s-ar fi aflat la partea de sus a standului ?"

Iar la final vine întrebarea: câţi din cei care privesc o fotografie o evalueazã în acest mod etichetâd-o mai apoi ca frumoasã, reuşită, extraordinarã, etc, etc. !? Ce spun și fac fotografii pentru a relaționa cu privitorul? Mai vorbim despre asta. Foto-Idei sunt destule...

S-auzim numai de bine!