marți, 25 aprilie 2017

Fotografie de natură, cărți și libelule

Căutam informaţii despre o serie de fotografii şi am dat din întâmplare peste tot felul de e-locatii care oferă resurse pentru fotografi. Şi pentru că sunt foarte multe, pentru diverse genuri de imagine am zis să le iau pe rând. Astăzi despre Fotografia de naturã.

Nature Photography - Landscape - blog FOTO-IDEEA
Nature Photography - Landscape


Când spun natură mă gândesc la definiţia completă pe care o oferă site-urile de tip Wiki.
Fotografia de natură (Nature Photography) se referă la o gamă largă de fotografii luate în aer liber și dedicate prezentãrii elementelor naturale, cum ar fi peisaje (landscape), fauna sălbaticã (wildlife), plantele (plants), scenele de aproape (close-up sau macro) și texturile naturale. Fotografia de naturã tinde să pună un accent mai puternic pe valoarea estetică a fotografiei decât alte genuri de fotografie, cum sunt fotojurnalismul și fotografia documentară. 

Nature Photography - Wildlife - blog FOTO-IDEEA
Nature Photography - Wildlife


Desigur este renumit pentru acest gen brandul National Geographic şi nu vreau să însist asupra lui. Amintesc AICI de secţiunea lor de resurse gratuite destinată profesorilor şi mă voi referi la câteva website-uri mai puţin pretenţioase şi accesibile.

Nature Photography - Wildlife - FOTO- IDEEA
Nature Photography - Wildlife


Am găsit interesant site-ul NatureScapes. Puteţi citi noutăţi şi articole pe diverse domenii legate de fotografia de natură. Sunt incluse propuneri de ture fotografice cu instructori, workshopuri şi alte evenimente în domeniul Nature Photography. Există un Forum şi un Magazin cu tot felul de produse, de la genţi şi trepiede până la softuri, cărţi şi reviste.

Nature Photography - Wildlife - blog FOTO-IDEEA
Nature Photography - Wildlife

Un loc interesant pentru învăţat, văzut şi experimentat fotografia de natura este şi portalul german Nature Photo Portal. Este un website cu resurse diverse şi interesante, cu informaţii la zi, concursuri, fotografii şi un blog dedicat. Am găsit câteva cărţi gratuite interesante şi este bine să vă abonaţi la newsletter-ul loc.

Nature Photography - Flori


Exista şi o variantă mai completă pe bani a cărţii pe care o găsiţi AICI şi care costă doar 12 USD


Am găsit şi o carte foarte "tare" pentru fotografii-vânători de libelule

Nature Photography - Dragoflies - blog FOTO-IDEEA
Nature Photography - Dragoflies
Sunt numeroase ebook-urile gratuite, dar de obicei trebuie să-ţi oferi adresa de email pentru a avea acces la ele. Iar dacă nu vreţi să vă încărcaţi căsuţa poştală curentă puteţi să vă creaţi o adresă "de sacrificiu".

Puteţi descărca astfel şi cărţi de genul "FREE Bird Photography eBook" de AICI 

Şi pentru că suntem la capitolul resurse gratuite vă recomand "The Image Space"
unde veţi găsi două cărţi (vol.1 şi 2)) cu "tips-uri" şi "tricks-uri" legate de LIghtroom - softul  arhicunoscut.


Nature Photography - Landscape - blog FOTO-IDEEA
Nature Photography - Landscape

Să auzim numai de bine.




duminică, 23 aprilie 2017

Începător în fotografia de stradă

Când sunt în pană de idei mă duc repejor la prietenul Eric şi îl mai consult în ceea ce priveşte fotografia de stradă. Îmi place modul în care acest american cu sânge asiatic combină experienţa sa, agitată, în marile metropole din State, cu filozofia orientală a Mekong-ului.

ce este fotografia de strada !? - blog FOTO-IDEEA
"...Documentează viaţa de zi cu zi în societatea în care trăieşti"


Ce este fotografia de stradă!? Eric o numeşte "un instrument pentru documentarea vieţii de zi cu zi în societatea în care trăieşti." Într-o postare mai veche spuneam că fotografia de stradă nu trebuie să includă neapărat strada. Poți fotografia oriunde: la aeroport, la Mall, în parc, în autobuz sau tramvai, în biroul medicului, în magazinul alimentar sau în orice alt loc public.

Mai în glumă, mai în serios vorbeam într-o postare mai veche despre <fotografia de... autobuz>.  Despre modul cum fotografiezi Eric spune: 
"Fotografierea pe stradă este, în general, făcută instantaneu (fără permisiune și fără ca subiectul sã fie în cunoștință de cauzã). Personal - spune Eric, nu cred că fotografia de stradă trebuie să fie un instantaneu. Puteți cere permisiunea când faceți fotografie unui strãin. Nu cred că o fotografie instantaneu este mai bună decât o fotografie în care ceri permisiunea. Cel mai important lucru este să surprinzi emoţia şi sufletul subiectului tãu."

"Surprinde emoţia şi sufletul subiectului tãu." - blog FOTO-IDEEA
"Surprinde emoţia şi sufletul subiectului tãu."


Părerea generalã este că nu ai nevoie de o cameră specialã pentru a fotografia pe stradã. Puteți folosi orice tip de cameră. O camerã mai micã poate fi mai eficientã şi sunt mulți fotografi de stradă, care folosesc telefoane mobile. Eric Kim recomanda aparatele foto compacte şi dacă, începător fiind, foloseşti aparatul pe A(utomat), mai târziu utilizarea opţiunii "P" este mai bună spune el. Şi asta pentru că nu pierzi timpul cu setările, faci mai multe cadre şi eşti.

În ceea ce priveşte obiectivul pe care îl foloseşte pe stradă, în cazul în care fotografiazã cu un aparat mai performant Eric are o opinie: "...în general folosesc un obiectiv cu lungime focală de 35 mm (echivalent full frame) De ce? O lentilă de 35 mm este, în general, destul de largă pentru a capta majoritatea subiectelor ce apar într-o scenă, dar și destul de aproape pentru a putea face portrete."

Fotografi celebri cum a fost Henri Cartier-Bresson a fotografiat aproape toată viaţa cu un obiectiv fix de 50 mm (a folosit un fix de 35 mm, doar o singurã datã în India, unde străzile erau mult mai aglomerate).
Eric nu recomandã utilizarea teleobiectivelor pentru fotografia de stradă pentru că poţi pierde din profunzime. Şi asta chiar dacă ştim că există fotografi  care nu "îndrăznesc" să se apropie de subiect.
Există totuşi şi fotografi de stradă cunoscuţi care au folosit teleobiective. Două exemple sunt Saul Leiter şi Martin Parr care au realizat imagini deosebite.

Una peste alta, dincolo de păreri şi recomandări, e important ca fiecare din noi să găsească aparatul şi obiectivul care îl avantajează în fotografia de stradă. Iată, mai jos, câteva recomandări pe care le face Eric Kim pentru fotografii începători în fotografia de stradă:

Lucrează scena - parkour - blog FOTO-IDEEA
Lucrează scena (parkour - am făcut 10-12 fotografii până am avut ceva reprezentativ)

1. Lucrează scena - trebuie să realizezi mai multe fotografii pentru o scenă şi o idee. Eric spune că el face 15-20 de cadre. (Unele persoane fac 2-3 fotografii şi renunţă)

2. Intră în contact vizual. Se spune că "ochii sunt oglinda sufletului". Dacă intri în contact vizual ("eye contact") intri în sufletul subiectului tău, care priveşte direct în obiectiv.

Intră în contact vizual - blog FOTO-IDEEA
Intră în contact vizual (m-a văzut, dar nu știu dacă i-a văzut)


3. Fotografiazã de jos. Mulți fotografi declanşează de la nivelul ochilor. Problema este că perspectiva asta a devenit plictisitoare pentru că este poziţia normalã de la care privim lucrurile întreaga viaţă. Încearcă să cobori punctul de staţie şi poţi să obții o perspectivă unică.

Fotografiazã de jos - blog FOTO-IDEEA
Fotografiazã de jos (îndoaie genunchii)


4. Capturează când "garda este jos" - Încearcã sã găseşti "momentul decisiv". Este momentul când subiectul uitã de tine, uitã cã este fotografiat sau nu vede camera foto.

Capturează când "garda este jos" - blog FOTO-IDEEA
Capturează când "garda este jos" (nimeni nu știe, nimeni nu vede)


5. Foloseşte "tehnica pescarului" - Aceasta este una din tehnicile cele mai utilizate În fotografia de stradă - identifici Un fundal interesant și aştepţi subiectul/obiectul sã intre în cadru.

"Tehnica pescarului" - am ales un fundal și am așteptat subiectul. Și nu doar unul... Am făcut o sumedenie de fotografii
"Tehnica pescarului" - am ales un fundal și am așteptat subiectul. Și nu doar unul... Am făcut o sumedenie de fotografii

6. Compune ceva mai interesant - introdu mai multe layer-e. Despre acest subiect am vorbit în postarea de AICI.

7. Căutã linii / modele / texturi - este unul din punctele de care trebuie să ţină seama mai ales fotografii care se feresc sau nu agreează să fotografieze oameni. Dar despre acestea şi alte elemente compoziţionale în fotografia de stadă povestim într-o altă postare.

Până atunci să auzim numai de bine.