duminică, 23 iulie 2017

Prutul nostru cel de toate zilele

Am făcut parte acum vreo câţiva ani dintr-o echipă internaţională care lucra la Strategie de dezvoltare a oraşului Iaşi - Orizont 2020 şi la un moment dat se discută despre perspectivele de dezvoltare pe suprafaţă ale municipiului Iaşi. Am transmis atunci o idee personalã pe care o voi enunţa în final.

Prutul la Ţuţora - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora

Nu ştiu în ce măsură interesează pe cineva o astfel de idee şi ce ne va aduce viitorul, dar am cãutat în timp, date care să confirme sau să infirme o ipoteză ce pare pentru unii o utopie.


În "România pitoreascã" a lui Alexandru Vlahuţă, în capitolul Valea Prutului se găseşte o frază aparent banală - "Prutul e râul pe-ale cărui ţărmuri n-a înflorit nici un oraş...” Este un lucru evident faptul că pe Prut nu s-au dezvoltat, în istoria recentă, oraşe mari cum s-a întâmplat în alte zone ale României şi ale Europei. Dar unii afirmã că nu la fel au stat lucrurile şi în alte perioade ale istoriei noastre sau, cel puţin, nu aceasta a fot viziunea strategică a vremurilor.

Iatã în continuare câteva comentarii şi idei legate de Prut, pe care le-am găsit în ultimii ani şi care fac trimitere la două localităţi cunoscute, aflate în apropierea oraşului Iaşi, aşezate de-a lungul râului ce desparte astăzi România de Republică Moldova. Este vorba de localităţile Ţuţora şi Ungheni.

Prutul la Ţuţora - urmele vechii cetaţi sunt astãzi ascunse - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora - urmele vechii cetaţi sunt astãzi ascunse
Am ilustrat postarea cu fotografii din zona de graniţã de pe Prut, aflată în proximitatea oraşului Iaşi.

Un prim articol care vorbeşte despre marea Cetate a Ţuţorei îl găsim AICI. Lucrul interesant este să aflãm cã cetatea exista pe ambele maluri ale Prutului. Sursa informaţiilor o constituie o lucrare a istoricul basarabean Vasile Iucal, director al Muzeului de Istorie şi Etnografie Ungheni şi anume "Târgul medieval Ţuţora, un oraş dispărut (1448 - 1822)".Transcriu mai jos un fragment din această lucrare.

Prutul la Ţuţora - poveştile râului - blog Foto-Ideea
Prutul la Ţuţora - poveştile râului


“Trăitorii târgurilor moldovene nu au fost doar negustori şi meşteşugari, mai ales în faza incipientă a aşezărilor respective, ci şi agricultori; ei cultivau pământul, aveau prisăci, iazuri, vii, păduri, mori şi creşteau, îndeosebi, animale s.a. Apropierea imediată de târgul Iaşi, cât şi aşezarea la un vechi văd al Prutului,  a făcut ca unul din marile drumuri comerciale ale Moldovei medievale (“drumul moldovenesc”) să treacă pe la Ţuţora, pe malul Prutului, iar statutul de vama să-i fie acordat încă de cei dintâi voievozi fapt care a determinat,  mai târziu, evoluţia locului în unul din cele mai importante centre economice, strategice şi administrative medievale aşezate pe râul Prut. Aflarea în calea Marelui Drum Comercial, statutul de vamă şi văd, de branişte şi reşedinţa domnească, fac locul atrăgător pentru meşteşugarii şi negustorii care au legătură directă cu transportul. Aici vin sătenii din împrejurimi pentru a-şi vinde produsele,  cumpărând în schimb unelte de lucru şi alte mărfuri de care au nevoie. Tutora devine atractivă economic, sporind astfel popularea aşezării. Sunt premise care, la răscrucea veacurilor XV-XVI, au determinat evoluţia vechii vame şi trecătoare la Prut în calitate de târg în Evul Mediu. Astfel, călătorul turc Evlia Celebi spune : « Negustorii şi călătorii veniţi din oraşul Iaşi, cât şi cei ce se îndreaptă într-acolo, poposesc în acest orăşel. Deoarece acest oraş se afla pe malul râului Prut,– după un obicei din vechime, aici se  percep toate plăţile vamale… În timpurile vechi, acest orăşel Ţuţora, a fost oraş portuar”.

Văzând astăzi localitatea, dar şi Prutul la Ţuţora afirmaţiile par de necrezut, dar noi oamenii dărâmam şi distrugem atât de uşor încât doar o cercetare atentă ar putea să dezvăluie adevărul istoric. Astăzi urmele zac, eventual, pe fundul apei.

Primãria din Ungheni (Rep. Moldova) - blog Foto-Ideea
Primãria din Ungheni (Rep. Moldova)
A doua localitate de la Prut este oraşul Ungheni. Acesta  a rezistat ca oraş doar pe malul stâng al râului, în Basarabia. Ceea ce atrage atenţia este investiţia majoră realizată în secolul 19 şi mă refer la podul peste raul Prut. Construcţia sa este considerată una din cauzele dispariţiei localităţii comerciale Ţuţora. Pentru cã s-a dezvoltat o altã variantã de transport. Dar aceasta din urmã nu exclude în niciun caz varianta pe apã.


Podul de la Ungheni proiectat de Gustave Eiffel
Podul proiectat de Gustave Eiffel la Ungheni peste râul Prut
 
Podul de la Ungheni este unul din proiectele realizate în zona Iaşului de către echipa de proiectanţi a cunoscutului inginer francez Gustave Eiffel (vezi şi AICI).

Podul a jucat întotdeauna un rol strategic, mai ales în perioada războaielor şi nu a fost distrus niciodatã.

Ambele localităţi Ungheni (România şi Rep. Moldova) reprezintă puncte feroviare importante. Numele de "Ungheni" provine de la "unghi", referire la faptul că localitatea este situată în dreptul unei cotituri a râului Prut. Cele mai vechi însemnări despre această zonă datează din vremea lui Alexandru cel Bun (anul 1429).
De-a lungul istoriei ecartamentele s-au schimbat în funcţie de cei acre administrau localitatea: ruşii sau românii. Astfel ca astăzi pe acest teritoriu există ambele tipuri de ecartamente.

Gara Ungheni (Rep. Moldova)


Nici Ungheniul nu este departe de oraşul Iaşi. Şi ca să nu o lungesc iată şi ideea de care vorbeam la început şi pe care am enunţat-o de mai multe ori în proiectele pe care le-am făcut cu diverse instituţii (administraţie, ONG-uri, etc) din oraşul Ungheni, Republica Moldova. Într-o dezvoltare firească, oraşul Iaşi ar trebui să se întindă încet-încet către Prut şi, unindu-se cu oraşul Ungheni din Basarabia, aflat la 17 km depărtare, să se transforme într-o mare metropolă pe Prut. Cam asta a fost.

În rest!? Vizitaţi valea  Prutului şi pe partea stânga şi pe cea dreapta, locurile sunt frumoase.

Lumină bună, spor la fotografiat şi să auzim numai de bine.




  

miercuri, 19 iulie 2017

Fotografia ca artã

Se spune că fotografii au luptat întotdeauna pentru ca ocupaţia lor să fie recunoscută ca artă. Şi în 1859 cu ocazia Expoziţiei Universale de la Paris, fotografia este alăturată, pentru prima dată, grupului de arte, aşa-zis clasice (pictură, gravură, sculptură).

Încă de la început a existat o dilemă. Cum putea arta, ca produs al imaginaţiei, să cuprindă în ea un intrus precum fotografia, realizată cu un aparat? Cum putea o operaţiune care prin definiţie surprinde realitatea pură să fie asemănată cu artele clasice care manipulau realitatea şi se bazau pe imaginaţie !?

În timp, au apărut grupuri de fotografi independenţi sau asociaţii oficiale care au încercat să-şi omogenizeze principiile şi să susţină ideea fotografiei ca artă. Fotografi cunoscuţi, precum Alfred Stieglitz (vezi şi AICI) promovează stilul "artă fotografică".  De altfel A. Stieglitz este considerat, prin stilul său "pictorialist", părintele artei fotografice. 


Terminal - Alfred Stieglitz
Terminal - Alfred Stieglitz

În anii ce au precedat al II-lea Război Mondial tehnica şi tehnologia cunosc o puternică dezvoltare şi evoluţia fotografiei este asociată în primul rând cu acestea. Aparatul de fotografiat devine un instrument puternic de documentare şi reţinere pe peliculă a evenimentelor de-a lungul anilor.
Aspectele artistice sunt trecute în planul al II-lea. Urmează perioada de după război când fotografia devine cea mai rapidă, cea mai modernă şi mai relevantă formă de reprezentare vizuală a realităţii.
În aceastã perioadã se dezvoltã o serie de aşa zise mişcãri de protest ale inadaptabililor vremii. De exemplu, în cadrul mişcării Pop-Art apare aşa numitul "The Realist Capitalist" reprezentat printre alţii de fotograful, sculptorul şi pictorul german Sigmar Polke.

Sigmar Polke - Bunnies - picturã realizatã prin procesarea unei fotografii
Sigmar Polke - Bunnies - picturã realizatã prin procesarea unei fotografii

Spre sfârşitul anilor 1980, fotografiile încep să devină o prezenţã normală într-o galerie de artă. Totuşi, se pare că dezbaterea privind apartenenţa fotografiei la familia artelor a încetat în momentul în care  fotograful german Andreas Gursky a vândut (2011) lucrarea să "RhineII" cu imensă suma de 4,3 milioane USD.

Andreas Gursky - Rheine II

Există şi o mică istorioara cu privire la caracterul artistic al acestei fotografii minimaliste. Fotografia despre al cărui cumpărător nu se cunoaşte nimic, reprezintă un peisaj dezolant în Germania, pe malul râului Rin. Fotografia despre care A. Gursky spune că este imaginea sa preferată a fost post procesatã (a se citi "curăţată") cu mare atenţie. Au fost îndepărtate toate elementele umane sau care amintesc de oameni (pietoni, biciclişti, zidurile unei fabrici, etc.) până când atmosfera sumbră l-a mulţumit pe autor.

Casa de licitaţie a descris imaginea ca "o reflexie dramaticã şi profundã asupra existenţei umane, dar şi a relaţiei noastre cu natura în perioada de început a secolului XXI". Am găsit şi am tradus un comentariu din presa vremii. "Simplitatea acestei imagini aratã o mare încredere a autorului în eficacitatea şi potenţialul sãu de a crea scenarii hiper realiste. Acestea, la rândul lor ne învaţă sã vedem - şi sã citim - lumea din jurul nostru într-o altă abordare. Scara, atenţia la culoarea şi forma fotografiei sale poate fi interpretatã ca o provocare deliberatã a statutului de picturã ca o formã de artã superioarã. În plus, imaginile lui Gursky sunt realizãri tehnice extraordinare, care au nevoie de timp pentru a fi realizate şi mai apoi masterizate  digital pentru a obţine exact efectul necesar dorit." (vezi AICI). 

Mai multe informaţii despre Andreas Gursky şi arta sa fotografică puteţi găsi AICI, iar AICI se aflã un scurt film (7,5 min) care descrie modul în care îşi realizează lucrările.  


Să auzim numai de bine.





luni, 17 iulie 2017

A fi, a avea sau a fotografia silueta

O siluetă este imaginea unei persoane, a unui animal, a unui obiect sau a unei scene reprezentate ca o formă solidă, de o singură culoare, de obicei negru, la care marginile corespund conturului subiectului.

Silueta este o formã solidã de culoare neagrã fãrã detalii - blog Foto-Ideea
Silueta este o formã solidã de culoare neagrã fãrã detalii


Interiorul unei siluete este lipsit de caracteristici şi întregul este prezentat, de obicei, pe un fundal neutru, de obicei alb sau deloc. Silueta diferă de contur, care descrie marginea unui obiect într-o formă liniara, în timp ce o siluetă apare ca o formă solidă. Desenele siluetã apar pentru prima dată pe ceramica grecească (~ 600 î.e.n.).


Siluete - Ceramicã greceascã anticã
Ceramicã greceascã anticã


Cuvântul siluetã derivã de la numele lui Étienne de Silhouette, fost ministru francez de finanţe, care, în 1759, a fost forţat de criza creditelor Franei în timpul Războiului de şapte ani să impună solicitări economice grave asupra poporului francez, în special a celor bogaţi. Din cauza deciziilor lor de austeritate ale lui Silhouette, numele sau a devenit sinonim cu orice lucru făcut ieftin şi astfel au ajuns celebre aceste portrete-siluetã. Înainte de apariţia fotografiei, erau cunoscute portretele-siluetă tăiate în hârtie neagră, acesta fiind cel mai ieftin mod de a înregistra aspectul persoanei. Mai multe detalii AICI.


Portret-siluetã - sec.18
Portret-siluetã - sec.18

Alte informaţii puteţi citi  AICI şi AICI. Am analizat câteva articole de pe net, am studiat, am făcut fotografii şi am notat câteva idei pe care le puteţi vedea mai jos.

Trebuie reţinut că pentru a avea o siluetă în imagine expunerea trebuie făcută astfel ca să nu existe nici un detaliu  al subiectului. Se face o subexpunere a acestuia iar pentru fundal avem o supraexpunere. S-aconstatatcă,pentru a avea silueta ideală, raportul de iluminare trebuie să fie de 16: 1 sau maimare.(gradul de iluminare al fundalului raportat la iluminarea subiectului-siluetă). Dacă gradul de iluminare este 8:1 saumaimare avem de a face cu fotografii în cheie joasă (low key). În acest caz apar detalii ale subiectului.
Există mai multe moduri de a realiza fotografii cu siluete şi voi exemplifica cu unele din fotografiile realizate.

  • Subiectul are sursa de lumină în fundal. Sursa o reprezintă soarele (la răsărit sau la apus).

Siluetã cu soarele la apus  în fundal - blog Foto-Ideea
Siluetã cu soarele la apus  în fundal

  • Subiectul-siluetă are sursa de lumină din fundal o reprezintă lumina artificială.


Silueta - Sursã de luminã artificialã în fundal - blog Foto-Ideea
Sursã de luminã artificialã în fundal

  • Subiectul-siluetă se află în umbră. Sursa de lumină din fundal este naturală.


Silueta în umbrã - blog Foto Ideea
Silueta în umbrã


  • Silueta încadrează subiectul - fotografia de tip framing (ramã).



Silueta cadru - framing - blog Foto-Ideea
Silueta cadru - framing

Recomandarea pentru imaginile cu siluete este fotografierea pe Manual şi iată câteva setări uzuale:
  • diafragma la f8 sau mai mare (f mai mic);
  • viteza de declanşare 1/125 pentru subiect static şi din ce în ce mai mare, chiar şi peste 1/250 pentru subiect în mişcare;
  • valoarea ISO cât mai scăzută (creşterea valorii poate duce la mărirea zgomotului de fond, pe subiectul negru apar puncte divers colorate).
În general evaluarea se face în modul central-spot [o] în zona mai luminoasă, iar apoi se recompune imaginea în funcţie de subiect cu declanşatorul apăsat până la jumătate.

Mult succes la fotografiat şi să auzim numai de bine.





duminică, 16 iulie 2017

Confuzie și neclaritate în fotografie

Bokeh - florile din prim-plan sunt clare, fundalul este blur-at - blog Foto-Ideea
Bokeh - florile din prim-plan sunt clare, fundalul este blur-at
Termenul "bokeh (pronunţat bo-ke")" este de origine japoneză şi înseamnă „neclar” sau „confuz”. Noţiunea defineşte modul în care sunt redate în fotografia ta planurile (mai apropiate sau mai îndepărtate) în raport cu planul asupra căruia se face focalizarea/unde se afla subiectul. În majoritatea cazurilor, bokeh-ul apare în fundalul fotografiei, dar aceasta nu este o regulă generală. Câteva cuvinte despre acest efect puteţi să revedeţi în postarea aceasta.

Bokeh - subiectul apare clar, fundalul este blur-at- blog Foto-Ideea
Bokeh - subiectul apare clar, fundalul este blur-at

El Bokeh Wall - blog Foto-Ideea
El Bokeh Wall (vezi tutorial)

Am aflat de curând că primul din cele două trucuri cu background-ul "strãlucitor" se numeşte El Bokeh Wall. Mai multe detalii şi un tutorial puteţi găsi AICI. De altfel trebuie să menţionez că am găsit (nu exagerez) peste o sută de articole despre realizarea acestui tip de background fain.


foto (a) - Efectul Bokeh poate apare în prim plan sau în fundal - blog Foto-Ideea
foto (a) - Efectul Bokeh poate apare în prim plan sau în fundal - vezi fotografiile (a) si (b)

foto (b) - Bokeh-ul nu apare doar în fundal - blog Foto-Ideea
foto (b) - Bokeh-ul nu apare doar în fundal


Atunci când subiectul este înconjurat de bokeh, punctele strălucitoare din fundal (acolo unde ochiul nu focalizează), sunt percepute ca nişte pete luminoase neclare. Cu ajutorul acestui efect poţi să ghidezi atenţia
privitorului către subiectul tău.


Un efect interesant - focalizezi pe aparat (fundalul este blurat - punctele luminoase apar ca pete luminoase neclare) - blog Foto-Ideea
Un efect interesant - focalizezi pe aparat (fundalul este blurat - punctele luminoase apar ca pete luminoase neclare)

Pentru a introduce bokeh-ul în imaginea ta trebuie să măreşti distanța dintre subiect și fundal şi cel mai simplu mod de a face acest lucru este scăderea distanței dintre cameră și subiect. Adică te apropii cât mai mult de ceea ce vrei să fotografiezi.

Bokeh - Te apropii de subiect - fundalul apare blurat - blog Foto-Ideea
Bokeh - Te apropii de subiect - fundalul apare blurat

Fotografii începători au la dispoziţie un simulator de bokeh, care permite în acelaşi timp calculul profunzimii de câmp. (Bokeh simulator & depth of field calculator)

Bokeh simulator & depth of field calculator - e foarte usor sã înţelegi ce înseamnã "profunzime de câmp(DoF) şi bokeh

Simulatorul este disponibil atât pentru varianta Desktop cât şi pentru dispozitive mobile (tabletã, smartphone).

Şi  apropó de fotografia pe dispozitive mobile trebuie amintitã performanţa ultimului iPhone 7 Plus. Această variantă aduce în peisajul fotografic o nouă tehnologie numită "computational photography" - fotografie computerizată. Tehnologie utilizează informaţii preluate de la mai multe camere care lucrează împreună.
Se suprapun şi se mediază imagini diferite pentru a construi fotografii mai complexe și mai clare pe dispozitive mici de genul smartphone. Există deja cursuri pe acest subiect la diverse universităţi. Câteva lucruri interesante cu explicaţii şi filme puteţi găsi AICI.

Despre "computational photography"
Despre "computational photography" în articolul de AICI


În cazul iPhone 7, fotografia computerizatã oferă camerelor de dimensiuni mici posibilitatea de a fotografia cu "bokeh", primul şi singurul efect fotografi vizibil deocamdată pe telefoanele mobile în cadrul acestei tehnologii de viitor.


Sã auzim numai de bine.

joi, 13 iulie 2017

Despre Pãltinoasa cu dragoste

La vreo 30 de kilometri de Suceava şi cu vreo doi kilometri înainte de Gura Humorului drumul intră în comuna Păltinoasa  Şi nu mult după aceea, din şoseaua principală se desprinde un drum care porneşte sprinten spre dreapta către Cacica, lãsând în spate Valea Moldovei. Comuna este formată din două sate: Păltinoasa şi Capul Codrului.


Tabãra de creaţie de la Pãltinoasa- blog Foto-Ideea
Tabãra de creaţie de la Pãltinoasa


Cunoscute încă de pe vremea lui Ştefan cel Mare, aceste locuri au adăpostit colonişti veniţi din Odorhei, care se ocupau cu construcţia de catarge pentru ambarcaţiuni navale veneţiene. Istoria satului Păltinoasa este ceva mai recentă, acesta fiind consemnat documentar la începutul veacului al XVIII-lea. În acea perioadă populaţii întregi de români şi nemţi nemulţumiţi de politica habsburgică, se stabilesc aici, venind din Maramureş şi Năsăud. Ei pun bazele satului Păltinoasa, nume inspirat de pădurile de paltini care acopereau versanţii văii Bucovăţului.

Pãltinoasa - pe malul Bucovãţului - blog Foto-Ideea
Pãltinoasa - pe malul Bucovãţului

La ieşirea din Păltinoasa, spre Vadu Codrului, dăm peste o poartă impunătoare din lemn. Nu departe de poartã trece Bucovãţul. Iar deasupra punţii ce trece peste pârâu apare scris, începând de anul trecut, numele Poiana Dacilor. Este numele pe care proprietarii locului Familia Ignãtescu l-au dat poienii unde au amenajat tabăra. 


Pentru că de 14 ani în aceste locuri între pădure şi şoseaua spre Cacica, scăldate de apă Bucovăţului se organizează an de an tabere de creaţie inclusiv internaţionale.

Tabãra de creaţie de la Pãltinoasa - "lighioanele" meșterului Toader Ignãtescu - blog Foto-Ideea
Tabãra de creaţie de la Pãltinoasa - "lighioanele" meșterului Toader Ignãtescu


La tabără participă artizani și meșteri populari din România și din Republica Moldova care practică diverse meșteșuguri tradiționale La iniţiativa şi în organizarea proprietarilor. Totul cu finanţare privată. De la an la an evenimentul capăta tot mai multă notorietate şi este promovat pe diverse canale media. Despre tabăra de anul acesta puteţi citi AICI

Sculptorul basarabean Ştefan Ciumaşu şi Constantin Brâncoveanu -blog Foto-Ideea
Sculptorul basarabean Ştefan Ciumaşu şi Constantin Brâncoveanu

Tabãra de la Pãltinoasa - festivitatea de premiere - blog Foto-Ideea
Tabãra de la Pãltinoasa - festivitatea de premiere

Pãltinoasa - Capul lui Burebista - blog Foto-Ideea
Pãltinoasa - Capul lui Burebista


Pare un loc de poveste în care se întrevede o viitoare amenajare muzeală. 

Meşterul Toader Ignãtescu - initiatorul si organizatorul Taberei de la Pãltinoasa - blog Foto-Ideea
Meşterul Toader Ignãtescu - initiatorul si organizatorul Taberei de la Pãltinoasa


Peisajul este frumos  şi tentant din punct de vedere fotografic. Desigur sunt de fotografiat obiectele de artă tradiţională realizate în poiana de-a lungul anilor. Dar si locurile sunt fotogenice.

Pãltinoasa - vedere spre valea Humorului si Obcina Mare - blog Foto-Ideea
Pãltinoasa - vedere spre valea Humorului si Obcina Mare

Undeva în stânga drumului spre Cacica de pe culme se deschide o panoramă spectaculoasă spre valea Humorului şi pădurile de pe Obcina Mare.

Pãltinoasa - vede spre Obcina Mare - tãrâmul vulturilor - blog Foto-Ideea
Pãltinoasa - vede spre Obcina Mare - tãrâmul vulturilor

Undeva spre est Păltinoasa se învecinează cu comuna Ciprian Porumbescu. dar despre asta voi povesti într-o postare viitoare.
Pânã atunci, sã auzim numai de bine.



luni, 10 iulie 2017

Fotografii cu sarea din bucate

Aţi auzit de Salina Praid!? Se spune cã este unul dintre cele mai frumoase şi mai vizitate obiective turistice ale României.

Salina Praid - când intri te surprinde numãrul mare de amenajãri - blog Foto-Ideea
Salina Praid - când intri te surprinde numãrul mare de amenajãri


Localitatea Praid se întinde în jurul „Dealului Sării“ care, se spune, adăposteşte cel mai mare zăcământ de sare din ţară. Filonul de sare pãtrunde în pământ până la trei kilometri adâncime. Exploatarea subterană a sării a început în anul 1762, când sub conducerea inginerului austriac Johann Frendl, în partea sud-vestică a Dealului Sării, s-a deschis Mina Iosif, în formă de clopot. Sarea extrasă era împachetată în piei de bivol şi trasă la suprafaţă cu crivacul cu cai.

Salina Praid - este important sã arãţi imensitatea incintei subterane - blog Foto-Ideea
Salina Praid - este important sã arãţi imensitatea incintei subterane


În anul 1787, sarea de la Praid devine proprietatea trezoreriei din Viena.
În anul 1864, lângă Mina Iosif s-a deschis Mina Paralelă, iar în anul 1898, au început lucrările de deschidere la galeria de cercetare Elisabeta.

Salina Praid - ai ocazia unor abordãri aparte si a unor subiecte interesante (forme, texturi, umbre, etc) - blog Foto-Ideea
Salina Praid - ai ocazia unor abordãri aparte şi a unor subiecte deosebite (forme, texturi, umbre, etc)


Informaţii despre istoricul salinei puteţi găsi în mai multe locuri pe net, iar una din surse se afla AICI.

Salina Praid - sunt amenajate spaţii de joacã pentru copii şi un parc de aventurã - blog Foto-Ideea
Salina Praid - sunt amenajate spaţii de joacã pentru copii şi un parc de aventurã

Salina Praid - existã spaţii pentru organizarea de evenimente - blog Foto-Ideea
Salina Praid - existã spaţii pentru organizarea de evenimente


În salinã este amenajatã o bază de agrement, magazine cu suveniruri, dulciuri şi alte produse. Existã un restaurant cu 300 de locuri, un bar şi o sală mică, unde se organizează petreceri pentru firme. Lângă restaurant este amenajată o cramă tradiţională. Salina este utilizatã şi în scop medical, iar la suprafaţã se poate cumpãra sare extrasã de aici.

Salina Praid - Intrarea în zona destinatã manifestãrilor religioase - blog Foto-Ideea
Salina Praid - Intrarea în zona destinatã manifestãrilor religioase


A fost amenajatã o frumoasã biserică în care se ţin slujbe pentru toate confesiunile. Temperatura este constantă şi are valoarea de 15,6 grade permanent. Umiditatea este de 42%. Accesul la galeriile subterane se face cu autobuzul.


Salina Praid - zona destinatã altarului şi anvonul


Recomandările privitoare la fotografierea în saline, în mine sau peşteri sunt diferite, cum e şi normal, funcţie de natura luminii. În cele toate, amenajate sau neamenajate, principalele sfaturi se referă la:

  • folosirea modului M(anual) pentru fotografiere;
  • utilizarea blitz-ului şi/sau asigurarea unei iluminări suplimentare;
  • utilizarea unui obiectiv wide;
  • setarea unei valori ISO cât mai scăzute;
  • utilizarea trepiedului;
  • fotografierea în format RAW



Salina Praid - se observã modul cum a fost şlefuitã podeaua blog Foto-Ideea
Salina Praid - se observã modul cum a fost şlefuitã podeaua


Salina Praid - pot fi admirate basoreliefuri sculptate în sare - blog Foto-Ideea
Salina Praid - pot fi admirate basoreliefuri sculptate în sare


În cazul în care obiectivul (salina, mina, peşteră, etc) este amenajat şi iluminat corespunzător, fotografierea în subteran devine mai puţin complicată.


La recomandările de mai sus se adaugă alte câteva cum sunt:

  • surprinde persoane în cadrele tale;
  • încearcă să descifrezi formaţiunile ciudate din incintă (pe tavan sau pe pereţi)
  • schimba punctul de staţie şi încadrează în poziţii mai puţin utilizate
  • este interesant să arăţi scala reală (omul mic în sălile imense)
  • fotografiază cadre dramatice cu contraste pronunţate
  • caută lucruri unice, mai puţin cunoscute/văzute

Salina Praid - pe pereţi au fost realizate şi picturi - blog Foto-Ideea
Salina Praid - pe pereţi au fost realizate şi picturi


Una peste alta dorim să surprindem măreţia naturii şi în aceste locuri.
Mult succes la fotografiat.

Salina Praid - galerie între minele de sare - blog Foto-Ideea
Salina Praid - galerie între minele de sare


Să auzim numai de bine.


P.S. Cu jumãtate de orã înainte de a publica aceastaã postare aflu dintr-o ştire PRO TV cã cea mai mare salinã din Europa este salina de la Slãnic-Prahova, însã aceasta nu este încã amenajatã la standarde corespunzãtoare.




vineri, 7 iulie 2017

Fotografia prin/printre

Fotografia printr-o sticlã vopsitã - blog Foto-Ideea
Fotografia printr-o sticlã vopsitã


Când compui fotografiile, încerci întotdeauna să obții o fotografie clară a subiectului, fără să-l ascunzi în vreun fel. Dar dacă ai încerca să faci exact invers. Adicã sã interpui ceva între obiectiv şi subiectul tãu. Fotografia prin/printre alte obiecte astfel încât sã distorsionezi/să transformi subiectul poate aduce o notã aparte în fotografia ta.

Iatã câteva exemple ilustrate cu fotografii personale. Există mai multe cazuri şi diverse medii (transparente sau nu) prin/printre care se poate face compunerea imaginii tale.

Un filtru simplu - o sticlã introdusã în apã si scuturatã
Un filtru simplu - o sticlã introdusã în apã si scuturatã

  • prin sticlã. Sticla este mediul transparent cel mai uzual. De exemplu poţi avea o sticlă vopsită

Iasi -Teatrul naţional "V. Alecsandri" - blog Foto-Ideea
Iasi -Teatrul naţional "V. Alecsandri" - vãzut printr-o sticlã udã


  • Un mod simplu de a realiza imagini de efect utilizând acest mod de a fotografia este utilizarea unui ciob din sticlă curata. Uzi sticla şi o scuturi uşor lăsând picături de apă pe suprafaţa acesteia. Aşezată în fata obiectivului "invenţia" ta se constituie ca un filtru care distorsionează cadrul cu subiectul tău
Cu puţin exerciţiu poţi realiza fotografii deosebite cu efecte deosebite. Poţi lucra asupra suprafeţei udate sau poţi înlocui apa cu ulei.

Iasi - Parcul Expoziţiei - blog Foto-Ideea
Iasi - Parcul Expoziţiei - Nu mai plouã, dar rezolvãm cu o sticlã udã

  • iarna poţi utiliza o sticlă aburită sau poţi fotografia printr-o fereastră cu promoroacã (sau îngheţată);


Patinoar Palas Iaşi - fotografie printr-o sticlã îngheţatã

Ideea de bază este să experimentezi folosind diverse medii mai mult sau mai puţin transparente. Vei focaliza pe subiect şi mediul prin/printre care fotografiezi va apare neclar ca o vinietă dirijând privirea către ceea ce doreşti să evidenţiezi. Poţi găsi diverse medii în jurul tău prin care să fotografiezi sau poţi crea singur un filtru pe diverse medii (de exemplu o carcasă transparenţă de CD). Iată mai jos şi alte idei pe acelaşi subiect. Cele mai multe sunt fotografii realizate în Iaşi

Statuia lui Stefan cel Mare - Fotografia printr-un vitraliu - blog Foto-Ideea
Statuia lui Stefan cel Mare - Fotografia printr-un vitraliu

  • o mică fanta într-un desen realizat pe sticla poate constitui un obstacol "creativ";

Fotografia printr-un banner pe fereastra unui tramvai - blog Foto-Ideea
Fotografia printr-un banner pe fereastra unui tramvai

  • o idee fainã este fotografia realizată printre flori sau printre ramurile de plante;
Fotografia printre flori - blog Foto-Ideea
Fotografia printre flori

Fotografia printre ramuri de plante - blog Foto-Ideea
Fotografia printre ramuri de plante

  • cel mai simplu este sã gaseşti o simplã fantã, dacã se poate, cu margini neregulate;


Fotografia printr-o fantã simplã - blog Foto-Ideea
Fotografia printr-o fantã simplã

Masca - fotografia prin fanta - blog Foto-Ideea
Masca prin gura cãreia am realizat fotografia de mai sus

  • interesant este şi cadrul realizat aşezând în faţa obiectivului o ţeavă lucioasă care va reflecta anumite părţi ale imaginii.

Grãdina Copou iarnã (vãzutã printr-o ţeavă lucioasă) - blog Foto-Ideea
Grãdina Copou iarna (imagine realizatã printr-o ţeavă lucioasă)

Există desigur şi alte idei dar acestea sunt, deocamdată, cele pe care le-am încercat eu..

Mult succes la experimente
Să auzim numai de bine