miercuri, 29 martie 2017

Exerciții de fotografie

Lee Friedlander a jucat un rol esenţial în istoria fotografiei la nivel mondial prin intermediul limbajului vizual pe care l-a creat. Atunci când a fost întrebat ce este pentru el fotografia, americanul a rãspuns:  "... o intersecţie misterioasã între şansa şi atenţie, care merge dincolo de suprarealismul existenţial al "momentului decisiv".

Lee Friedlander-Self Portrait (sursa: dodho.com)
Lee Friedlander-Self Portrait (sursa: dodho.com)

"Profesorul" Friedlander a dezvoltat o filozofie pe care o puteţi găsi prezentată succint AICI. Pornind de la filozofia sa m-am gândit sã fac o listă de idei simple destinate fotografilor începãtori și de aceea te rog sã studiezi cu atenție şi fotografiile lui Lee Friedlander din cadrul articolul de la adresa de mai sus.

Şansa despre care vorbeşte mister Lee ţi-o oferi şi o ai, atunci când cauţi, experimentezi, exersezi şi nu în ultimul rând ai rãbdare. Iar atenţia o dobândeşti atunci când înveţi, lucrezi planificat şi din nou exersezi. Prin urmare exerciţiu şi din nou exerciţiu.

Exercitii de fotografie - Este totdeauna foarte important sã-ți cunosști subiectul/tema - blog FOTO-IDEEA
Este totdeauna foarte important sã-ți fie clar(ă) subiectul/tema

Am spus-o şi o mai spun: părerea mea este că te poţi considera fotograf şi nu "pozar" doar atunci când nu fotografiezi doar pentru cã "îţi place". Fotografiezi pentru că ţi-ai propus o temã anume şi un obiectiv şi desfăşori acţiuni (fotografiezi) pentru a avea rezultate (fotografii) prin care să-ţi atingi obiectivul propus (o expoziţie, o colecţie, un album, etc). Asta înseamnã sã lucrezi planificat, pe bazã de proiecte şi reprezintã pasul care, odatã fãcut, te consacrã ca şi fotograf.

Atunci când începe sã fotografieze, orice persoanã pasionatã de camera foto ar trebui să-şi punã câteva întrebãri simple şi sã parcurgã câţiva paşi:

1.Îmi cunosc propria camerã foto!? Mã pricep sã setez parametrii pentru a obţine fotografii cu calitate (tehnic vorbind) cât mai bune în condiţiile de luminã pe care le am la dispoziţie ?

2. Ce este compoziţia
Compoziţia este arta de a aranja toate elementele din cadrul surprins într-un mod cât mai plăcut şi care atrage atenţia asupra mesajului/subiectului.

Şi urmeazã alte câteva întrebãri referitoare la subiectul fotografiei tale

Exercitii de fotografie _ Alte întrebări referitoare la pasiunea ta !? - blog FOTo-IDEEA
Alte întrebări referitoare la pasiunea ta !?


3. Care? , Cum?, Ce?, Cât ?
Care este subiectul fotografiei mele?
Cum voi atrage atenţia asupra subiectului?
Ce altceva am mai inclus în cadru?
Sunt aceste elemente necesare ? câte sunt necesare?

4. Pentru a răspunde la aceste întrebări trebuie să aprofundezi puţin subiectul "reguli de compoziţie". Câteva recomandări şi link-uri se găsesc în aceastã postare.

Exercitii de fotografie_Învață și exersează - blog FOTO-IDEEA
Învață și exersează


Nu uit sã recomand începãtorilor şi nu numai lor, să studieze realizările unor fotografi cunoscuţi. "Un fotograf renumit pe sãptãmânã" nu mi se pare prea mult.  Încercaţi sã reproduceţi fotografiile pe care le vedeţi. Încercaţi sã analizaţi şi sã motivaţi de ce vă place o anumită imagine a unui fotograf celebru.

Mai jos sunt câteva link-uri interesante pentru cei care vor sã exerseze fotografia:
Un link cu numeroase resurse pentru fotografi începãtori găsiţi AICI - Photography Tips for Beginners (lb. englezã) 

În momentul în care consideri cã ai depăşit stadiul de începãtor începi să-ţi pui alte întrebãri.
Dar despre exerciţiile pentru fotografi puţin... mai avansaţi vorbim altã datã.

Sã auzim numai de bine.




duminică, 26 martie 2017

Asocieri trãsnite si manipulare

Am revãzut acum câteva zile pe net o imagine mai aparte. Este o imagine care m-a marcat, copil fiind, atunci când am vãzut-o proiectată pe un ecran mare de cinematograf. Era vorba de cunoscută Statuie a Libertăţii de la intrarea în portul New York, aflatã într-o poziţie nefireascã. Imaginea face parte dintre ultimele secvenţe ale unei cunoscute ecranizãri SF. (Planet of the Apes, 1968)  

Ultima scenã din filmul Planeta ,aimuțelor (Planet of Apes, 1968)
Ultima scenã din filmul "Planeta maimuțelor (Planet of Apes, 1968)"

Ştiai că în perioada în care se spune cã Dragoş Vodã a descãlecat în Moldova, veneţianul Marco Polo, aflat în închisoare, dicta povesti din călătoriile sale în Orientul Îndepărtat. Şi ne-au rămas astfel descrierile a tot felul de invenţii şi ciudăţenii chinezeşti.

Iași - începutul secolului 21 - blog FOTO-IDEEA
Iași - începutul secolului 21


Însă perioada "descãlecatului în Moldova" nu este certã şi variazã de la sursã la sursã. Letopisețul de la Bistrița menționează anul 1359. Grigore Ureche scrie 1299. Miron Costin amintește în poema polonă de anul 1304, iar cronica putneană face referire la anul 1342.  (vezi AICI).  Dar şi călătoriile lui Marco Polo sunt puse la îndoială. Există contestatari care spun că veneţianul nu a fost în China pentru că nu aminteşte nimic de Zidul Chinezesc şi nici de tipar, care era foarte cunoscut în acea vreme. Alţii sugerează că Marco cel călător şi însoţitorii săi au trăit şi au călătorit douăzeci de ani în jurul Mãrii Negre. Iar cârcotași și neîncrezători există încă.

Iași - începutul secolului 21 - ora de dans medieval - blog FOTO-IDEEA
Iași - începutul secolului 21 - ora de dans medieval
Și nu mă opresc...!
Știai că Leonardo da Vinci a trăit în perioada domniei lui Ştefan cel Mare !? Şi în timp ce genialul Leonardo cugeta la helicoptere şi îşi pregătea şevaletul pentru a picta "La Gioconda", mãritul Ştefan Voda cugeta cum să-şi regleze relaţiile cu Imperiul Otoman şi sã dea ultima sa bătălie cu polonii, la Codrii Cosminului !?

Iași - începutul secolului 21 - blog FOTO-IDEEA
Iași - începutul secolului 21

În perioada medievală lucrurile sunt oarecum lămurite. Pe măsură ce ne apropiem de zilele noastre, informaţiile se înmulţesc şi succesiunea evenimentelor "pare" din ce în ce mai clară. Şi totuşi speculez puţin și eu şi întreb: dacă într-unul din tablourile votive ale lui Ştefan cel Mare ar apare un helicopter <Leonardo> alături de domnitor, ai avea ceva de comentat !?

Stefan cel Mare cu o schita de helicopter a lui Leonardo da Vinci - blog FOTO-IDEEA
O idee trãsnitã !? Nu chiar. ( fotografie manipulatã - C©nstantin)


Astăzi filmul și fotografia sunt printre cele mai utilizate instrumente de informare. Fotografia este la discreţia tuturor şi se fac milioane de fotografii în fiecare orã. Multe milioane sunt publice şi capteazã atenţia în mass-media, social-media şi... aiurea-media! Ce facem!? Ce privim, ce "vedem", ce înţelegem !?

Iași - începutul secolului 21
Iași - începutul secolului 21 (cine în cine mai trage cu arcul!?)

Și pentru a rămâne în perioada medievalã am exemplificat aceastã postare, prin câteva fotografii personale pe aceeași temă. 
Dar atunci când priveşti fotografiile, te rog iubite privitorule să te gândeşti şi să faci un exerciţiu de imaginaţie. Să îţi imaginezi cum ai reacţiona dacă ai adormi şi te-ai trezi peste un număr de ani, fără a avea informaţii suplimentare, în faţa unor astfel de fotografii făcute (ţi se va spune totuși) la începutul secolului 21 !? ☺

Iași - începutul secolului 21 - o luptã adevãratã - blog FOTO-IDEEA
Iași - începutul secolului 21  - o luptã adevãratã. Evident nu. Dar... !?


Cred în ideea că fotografia trebuie să transmită ceva, un semnal sau un mesaj. Să ne facă să gândim, să ne stârnească imaginaţia, să simţimm subiectul... Dar pentru asta sunt necesare câteva lucruri, relativ simple: educaţie, experienţă și o rezonanțã (cât de micã) fotograf/privitor (asta deoarece gândesc totul în termeni de energie și vibrație, cum spuneam nu de mult!) 

Iași - începutul secolului 21 - blog FOTO-IDEEA
Iași - începutul secolului 21. Pentru cine au pregãtit cavalerii funia !?


Sã auzim numai de bine. 


    

vineri, 24 martie 2017

Din nou framing

Spuneam într-o postare de anul trecut ca o metodă aparte utilizatã în procesul de compunere a unui cadru deosebit este înrãmarea (eng. framing). 


Mănăstirea Bărboi (framing prin elemente arhitectonice) - blog FOTO-IDEEA
Mănăstirea Bărboi (framing prin elemente arhitectonice)


Consideram cã se oferã astfel context imaginii şi cã privirea observatorului este "dirijatã" cãtre o parte de interes a cadrului. Bine, ar putea spune cineva, dar asta nu contravine ideii pe care o anunţam cu câteva postări în urmă !? Mă refer la ideea cã fotografia trebuie sã stârneascã imaginaţia celui care o priveşte şi sã-l punã pe gânduri !?


Mănăstirea Dragomirna (framing prin elemente arhitectonice) - blog FOTO-IDEEA
Mănăstirea Dragomirna (framing prin elemente arhitectonice)

Probabil cã da, dar sunt convins cã existã şi în acest caz o soluţie elegantã. Poate o înrãmare (framing) care izoleazã un singur subiect sau elemente puţine!? O înrãmare difuzã cu blur/bokeh în fundal !? În prim plan !? Sau poate rama bluratã !? Voi încerca sã exemplific mai jos câteva din ideile mele.

Cert este cã se evidenţiază câteva tipuri de "rame"  şi anume:
  • elemente arhitectonice ( a se vedea cele douã fotografii de mai sus)
  • elemente naturale

Constanța (framing prin elemente naturale) - blog FOTO-IDEEA
Constanța (framing prin elemente naturale)


Iași - Teatrul Național V.Alecsandri (framing prin elemente naturale) - blog FOTO-IDEEA
Iași - Teatrul Național V.Alecsandri (framing prin elemente naturale)


Iași - str. Ștefan cel Mare  (framing prin elemente naturale) - blog FOTO-IDEEA
Iași - str. Ștefan cel Mare  (framing prin elemente naturale)


  • forme şi elemente care "includ" subiectul
Palas Iași - frame în frame - blog FOTO-IDEEA
Palas Iași - frame în frame 


Iași, str. Ștefan cel mare - frame în frame - blog FOTO-IDEEA
Iași, str. Ștefan cel mare - frame în frame


Iași - Biblioteca Centrală Universitară - frame în frame - blog FOTO-IDEEA
Iași - Biblioteca Centrală Universitară - frame în frame


  • "rame" create de jocul  luminã/întuneric

Iași - Catedrala Mitropolitană ("ramă" creată prin jocul lumină-întuneric) - blog FOTO-IDEEA
Iași - Catedrala Mitropolitană ("ramă" creată prin jocul lumină-întuneric)


Cadru  cu "ramă"(frame) creată prin jocul lumină-întuneric - blog FOTO-IDEEA
Cadru  cu "ramă"(frame) creată prin jocul lumină-întuneric

Aceste tipuri de "înrãmãri" existã şi sunt puse în evidentã de cãtre fotograf sau sunt create de cãtre acesta. Totul depinde de măiestria şi rapiditatea cu care identifici cele douã posibilităţi. Iar acestea vin, o spun încã odatã, din exerciţiu. Fotografiazã, încearcã/experimenteazã, fotografiazã, cerceteazã, citeşte, copiazã,  învaţa sã priveşti, sã vezi şi continuã sã fotografiezi.


Sã auzim numai de bine.






miercuri, 22 martie 2017

Fotografii cu Hopa-Miticã

afiș al expoziției Hopa-Mitică
Unul din cele două afișe ale expoziției "Hopa-Mitică"
În aceeaşi zi de marţi când am vernisat expoziţia colectivă "AN 2016", eveniment despre care am povestit în postarea anterioarã, am vernisat și o "personală". Este vorba de expoziţia colegului meu de la Clubul Fotografilor Iaşi, originalul şi mereu imprevizibilul Claudiu Bîrliba. Pânã acum, în expoziţiile la care a participat, Claudiu ne-a obişnuit cu minunate fotografii de peisaj. Pentru că este un fotograf-călător și un iubitor al muntelui. 

afiș al expoziției Hopa-Mitică
Al doilea afiș al expoziției "Hopa-Mitică"

De data aceasta, simpaticul nostru coleg are în vizorul obiectivului lumea anapoda în care trãim, o lume cu fundul în sus, într-o viață în care noi oamenii devinim uneori, doar umbre. Sunt gândurile autorului, gânduri ce însoţesc prezentarea expoziţiei personale de fotografie "Hopa Miticã".


Aspecte de la vernisaj - foto Raluca Damian
Aspecte de la vernisajele de marți - Sala Diotima a Casei de Cultură (foto:Raluca Damian)

Dar aşa cum am promis vreau sã includ în aceastã postare a doua parte din excelentul articol al publicistei Raluca Sofian-Olteanu, articol pe care mã bucur cã am putut sã-l citesc şi sã-l public la "prima mânã". (Prima parte o puteţi citi în postarea anterioarã).

"... Deloc în altă ordine de idei, ci doar în continuarea lor, personala lui Claudiu Bîrliba aruncă nada unei invitaţii la joacă. O joacă înţeleaptă, pentru că cele 17 lucrări expuse  sunt o iniţiativă bazată pe o găselniţă spectaculoasă, dar al cărei axis mundi profund reflexiv, e doar în aparenţă, o ghiduşie de copil. 

Claudiu Bîrliba - expoziție Hopa-Mitică
Claudiu Bîrliba - expoziție "Hopa-Mitică"

De ce Hopa Mitică? O poţi descifra ad literam privind pe jumătate încurcat, pe jumătate amuzat, către imaginile într-adins răsucite "La Gard". Până şi datele intervalului expoziţional, 13 - 31 martie, par conspira şi-şi joacă pasienţa, perfect natural. (La vernisaj, obiectul în sine, sucitorul, a fost cel care-a reformulat parametrii seriozităţii imediat).
Aşadar, cu pământul devenit cer şi umbră mai realist(ic)ă, ca personaj, decât cel/ cei cărora le aparţine în fapt, porţile autocreativităţii sunt larg deschise şi magnetismul jocului asigurat.

Claudiu Bîrliba - expoziție Hopa-Mitică
Claudiu Bîrliba - expoziție "Hopa-Mitică"


"Hopa Mitică este matrioșca pusă fix în cap. E lumea noastră. Lumea în care trăim. O lume anapoda, o lume întoarsă pe dos, o viață în care uneori valorile se modifică, în care oamenii devin umbre pe asfalt. Suciturile pe care le privești sunt jocuri de pe străzile ființei tale. Oprește-te și sucește-le în mintea ta! Eu nu inventez roata, eu doar o învârt. Nici nu mi-am propus să scrijelesc inima, ci îmi doresc doar să o întorc și pe partea cealaltă, pe acea parte prea puțin știută și simțită. Mitică sunt eu, ești tu. ”Hopa” e tăvălugul zilei, al clipelor de acum.

Claudiu Bîrliba - expoziție Hopa-Mitică
Claudiu Bîrliba - expoziție "Hopa-Mitică"


O alegorie aşadar a lumii ireale, pe care o trăim pârând să fi uitat că putem respira fără taste, butoane sau superficiale fasoane. 
În perfect (r)acord sufletesc cu cel mai recent expozant, membrii Clubului Fotografilor cam de asta cred că s-au "complicat". Îşi doresc să țină lumea în clipe. Ei ştiind deja că, măsurată aşa, are un farmec tributar, transfigurată estetic, alegoric sau analitic după indicii parafate pe paşi. Pe paşi şi pe lentila unui obiectiv menit a te scoate sau ancora în ea, după bunul plac şi eternitatea efemeridelor ce fac marele spectacol, într-un final." (Raluca Sofian-Olteanu).


Claudiu Bîrliba alături de fiul său Matei (care ne-a încântat și cu o interpretare proprie reușită - Stairway to Heaven - Led Zeppelin)

Şi pentru cã cele douã expoziţii: "AN 2016" - expoziţia colectivă a membrilor Clubului Fotografilor Iaşi şi "Hopa-Miticã" - prima expoziţie personalã Claudiu Bîrliba, pot fi admirate pânã la sfârşitul lunii martie 2017 în Parcul Copou, vã invit cu toatã cãldura (în ton cu primăvara) sã mergeţi sã le vedeţi. Pentru cã, aşa cum am mai spus-o, meritã: nu costã nimic şi satisfacţia este garantatã.


Sã auzim numai de bine !


luni, 20 martie 2017

Un AN in alb si negru

Postarea de astãzi vine firesc în continuarea unui eveniment la care am participat sãptãmâna trecutã. Este vorba despre vernisajul unei expoziţii de fotografie intitulata "AN 2016" organizatã de cãtre Clubul Fotografilor Iaşi în galeria "Labirint" de la casa de Culturã "Mihai Ursachi" din Parcul Copou.

Afișul expoziției AN 2016 - Clubul Fotografilor Iași
Afișul expoziției AN 2016 - Clubul Fotografilor Iași


Evenimentele fotografice de de tip "AN"=alb-negru (având drept sufix anul anterior, ex: AN 2014, AN 2015, etc) s-au permanentizat în cadrul activităţilor anuale ale CFI. Textul de mai jos nu-mi aparţine. L-am preluat, cu voia autoarei, dintr-un text mai lung ce ar urma sã aparã într-o nouã revistã ieşeană în perioada urmãtoare. Textul aparţine Ralucãi Sofian-Olteanu, redactor la revista Cronica Veche.

  Raluca Sofian-Olteanu este un publicist de excepţie, un om deosebit, care îmi place prin modul cum scrie, cum gândeşte și mai ales cum "vede" lucrurile. Îmi permit sã împart în douã pãrti materialul primit: prima parte o puteți citi în continuare iar a doua o voi insera în viitoarea postare pe blogul FOTO-IDEEA. Prin urmare....


" În sferele artistice, după cum veţi fi observat, bilanţurile se fac în primul trimestru al noului an. Plouă cu nominalizări şi te laşi inspirat, visând la rându-ţi, cu ochii deschişi, topuri de uz personal. Într-una dintre aceste naive retrospective, în care mă înfăşor ocazional, exista şi-un foarte plauzibil trofeu pentru... cel mai trecut prag. Mă refer exclusiv la cele pe care le calci benevol, nu anevoios ci, nevoie mare de voios, clar nu mânat de perpetue îndatoriri, bifate conştiincios. Pe şleau, dacă ceremonia în sine s-ar oficializa, probabil că pe cartonaşul din plicul câştigător ar sta, scris negru pe alb, Diotima, sala mare, a Casei de Cultură "M. Ursachi" Iaşi..."

Sala Diotima a Casei de Cultură "Mihai Ursachi" - vernisaj expoziție AN 2016
Sala Diotima a Casei de Cultură "Mihai Ursachi" - vernisaj expoziție AN 2016


"...Cel care m-a inspirat a aşterne însa rânduri spontan e celălalt, Clubul Fotografilor, mai exact. Spre deosebire de primul, nu l-am curtat, nici insistent, nici inspirat. Nu l-am pentru că mi-l închipuiam foarte tehnic iniţial, un soi de inginerie a peliculei, predata complicat, prin discursuri jonglând cu termeni ca: expunere automată, comutator al focalizării manuale, prioritate de diafragmă, amploarea aberaţiilor, cromatica axială şi alţi (mulţi) câţiva, preluaţi din eter, la un seminar de gen, bucureştean. Că vor fi existând între cursurile coordonate de Dan Mititelu fragmente aidoma, nu mă îndoiesc şi le consider fireşte, un dat necesar, dacă ţi-e a schimba macazul, dinspre statutul de amator (a)pasionat către cel de profesionist titrat.


AN 2013 (foto Constantin Ciobanu)
AN 2013 (foto Constantin Ciobanu)


 În ceea ce mă priveşte altele sunt detaliile şi întâmplările care m-au făcut să admit, la un moment dat, că am de-a face cu un grup de colecţie, personalizat. Le-am urmărit expoziţiile "La Gard" zâmbind şăgalnic vreunui titlu care refuza să fie similar, în trend sau banal. Cu dus întors, cu schepsis, cu un joc de cuvinte sau o schimbare de plan, care te fericit intriga. Le-am urmărit camuflat ieşirea, relativ rapidă, din anonimat, am invidiat excursiile de liberă sau tematica practică prin care au evadat şi le-am finalmente audiat ocazional întrevederile publice, puse în scena lunar. Şi punere în scena nu e o sintagmă hazardată, pentru că asta sunt de fapt, un spectacol interactiv, în care vizionările se
întrepătrund cu delicioase disertaţii, abordate adesea atipic şi nu para-protocolar. În cadrul lor, membrii grupului au sfârşit prin a-şi devoala setea de aventură şi poveste care-i aduce împreuna de fapt. Iar mărturii rămân expunerile a căror diversitate n-o poţi nega: de la portrete sau tipologii fotografice, la certe mistere ascunse în spatele unor instantanee celebre, de la fotografia arhitecturala la imaginea alegorică, de la "vânarea" subiectului, la starea de graţie, atinsă când, dimpotrivă, subiectul e cel care se "grăbeşte", îţi iese în întâmpinare, te găseşte.


AN 2014 (foto Constantin Ciobanu)
AN 2014 (foto Constantin Ciobanu)


În miez de martie, Clubul Fotografilor a dat lumii de ştire despre un dublu vernisaj şi implicit, după cum bine intuiaţi deja, un bilanţ. O personală şi un album lansat, intitulat curat AN 2016. Atât, simplu, nimic sofisticat. Nu până să i te strecori printre pagini şi să-i afli unghiul de abordare, premeditat. Realizat în alb-negru, albumul îmbina nota de clasic rafinament, definitoriu fotografiei de artă în special, cu un gest în fond de curaj dat fiindcă nu orice fotograf se simte, în aceste circumstanţe, valorizat. În plus spre deosebire de ceilalţi ani, s-a recurs la autoevaluare, iar amănuntul deşi a încurcat iţele selecţiei suplimentar, a reuşit să conducă spre un produs final, de două ori mai...cald.
 În termenii celui ce semnează prefaţa, profesorul Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi, Ioan Răducea, avem de-a face cu "o dominantă rezultată din preocuparea de a asocia funciarul realism fotografic cu simbolica gestului cotidian. O investigaţie obiectivă care nu exclude poezia şi crestele învelite în ceaţă, senzualitatea liniilor feminine, purul spirit geometric sau pictorialismul american". Mă gândeam însa în timp ce fotografiile rulau, proiectate pe acordurile executate de tânărul Matei Bîrliba la pian, şi pe ecranul sălii de vernisaj, ca intimitatea acestor instantanee, departe de a te, ştiu şi eu, găsi stingher cumva, îţi induce o experienţă proprie, de care te bucuri şi o conştientizezi treptat. Păşeşti pe amintirile altora ca pe pietrele unui râu, transfunzându-le topica şi toposul, agale, între-ale tale.

AN 2015 (foto Constantin Ciobanu)
AN 2015 (foto Constantin Ciobanu)


O dată văzute, instantaneele fac parte deja, dintr-o memorie proprie, doar a ta. Şi chiar dacă poate n-a fost aşa AN-ul tău 2016 se anunţa brusc spectacular. C-ai planat cu privirea peste oraş (Larisa Maxim) sau peste cascadele de gheaţă ale un vârf montan ireal (Sorin Untu), că te-ai bucurat de ţărână unui drum fără orizontul practic al unei destinaţii (Romică Horhotă), ai plutit împăcat (Ioan Apetrei) sau dimpotrivă, ai pus sub lupa one moment în time (Dorian Butnaru), a meritat. Ai privit circumspect starea de spirit a altora (Adrian Purice), ai dus poveri artizanale (Daniel Olariu) şi-ai evadat din tine însuti la un moment dat ( Bogdan Cernea). Pe-o scară pisicească de umbre solare, sufletul s-a ghemuit spre închinare (Constantin Ciobanu) chiar în secunda în care totul s-a disipat şi n-a mai plecat de la cap (Ioan Răducea). Ai ieşit din mulţime (Khaled Matar) şi-a fost ce sperai să fie, pentru că ai simţit pentru întâiaşi dat' ochii lum(in)ii cum te-au fixat (Alexandru Pohoaţa). Ai trăit mistice revelaţii (Constantin Ciofu). Ai stagnat sau schimbat direcţia bulversat (Codrin Popescu). Ai fost strâns îmbrăţişat (Bogdan Burlacu), atras (Bianca Adiaconiței), înlocuit (Oana Zobu), sustras (Petronela Şerbănescu) şi reintegrat celui mai complex ansamblu arhitectural, viaţa (Vasile Iacob). Ai privit clipa în ochi, aşa cum e ea ( Ionuţ Rebegea).
 Dacă fiecare imagine pe care cineva o ia sau o păstrează constituie, un mai expresiv sau doar voalat, autoportret, un fel de oglinda a amintirilor reflectând momente şi chipuri, speciale suficient spre a fi reţinute, atunci, luate ca grup, transpuse-n colaj, aceste poze transparentizează poveştile vieţii în cotidian. Nu-i lucru puţin poate că România ar merita şi ea un departament de fotografie (e printre ultimele tari care încă nu-l are) în muzeele de artă consacrate..."

Despre expoziția noastră numai lucruri bune. Merită să o vedeți !

Alte cuvinte sunt de prisos.

Mulţumesc Raluca Sofian-Olteanu !

Raluca Sofian-Olteanu - redactor la revista Cronica veche
Raluca Sofian-Olteanu - redactor la revista Cronica veche


(va urma)



duminică, 19 martie 2017

Foto-evenimente de primãvarã

Circulã prin oraşul nostru Iaşi ideea de a organiza unui festival de fotografie. Ar fi o ştire de dat şi un eveniment de tratat cu toată atenţia, dar zvonurile nu fac referire doar la o iniţiativă localã ci şi la iniţiative care vin din alte zone ale României. Cã este posibil nu mă îndoiesc. Numai că de la "a dori" până la "a face" e o cale atât de lungã.

Cu cât evenimentele fotografice vor fi mai numeroase şi cu cât numărul celor implicaţi va fi mai mare, cu atât "piaţa fotografiei ieşene" se va dezvolta mai repede, mai frumos şi mai eficient. Ştiaţi că în momentul de fata România este printre puţinele țări din Europa în care muzeele locale nu au secţiuni dedicate fotografiei !? Probabil cã nu ştiaţi! Dar dacă ştiţi deja spuneţi vă rog şi altora. să se audă până în... munţi şi vãi. Poate vor auzi şi cei care pot şi vor să facă ceva. .

Până atunci haideţi să vedem ce se mai foto-întâmplă prin Europa în această primăvară. Iar dacă aveţi câteva zile libere la sfârşit de săptămână, nu ezitaţi să căutaţi un zbor rapid spre una din locaţiile de mai jos. Iată câteva evenimente fotografice, în zone în care vă puteţi deplasa relativ uşor.

  • The Budapest Photo Festival
Pânã la sfârşitul lunii aprilie 2017 se desfăşoară în mai multe locaţii din capitala Ungariei prima ediţie  "The Budapest Photo Festival". Evenimentul doreşte sã transforme Budapesta, în aceastã primãvarã a anului 2017, în "oraşul fotografiei"

Budapesta - Műcsarnok Kunsthalle (Hall of Art)

În cadrul Festivalului trebuie remarcate două expoziții importante. Chiar de la început s-a evidenţiat expoziţia celebrului fotograf Magnum, Alex Webb. Expoziţia este intitulatã "Suferința din lumină" şi poate fi vãzutã la Műcsarnok Kunsthalle (Hall of Art). Cea de-a doua expoziţie de fotografie poarta titlu  "SUBJECTUM" şi este expusã la Castle Garden Bazaar. Expoziţia reuneşte o serie de portrete realizate de cei mai importanţi fotografi unguri actuali. Sunt organizate mai multe expoziţii de fotografie ce includ nume cunoscute ale artei fotografice internaţionale.

Festivalul implică multe evenimente publice: prelegeri, ateliere de lucru, photomarathon, evenimente educaționale în muzee, analize de portofoliu şi spectacole photobook. Manifestãrile vor avea loc la Festivalcenter Gallery. Pentru cei pasionaţi de călătorie şi fotografie, o excursie la Budapesta la un sfârşit de sãptãmânã, poate fi destul de interesantã.


  • Acting For The Camera - Viena
În perioada 10 martie - 5 iunie 2017, Muzeul Albertina (Albertinaplatz 1) din Viena găzduieşte o expoziţie colectivă de fotografie intitulata "Acting For The Camera". Este realizatã o selecţie de lucrări ale unor fotografi cunoscuţi care surprind aspecte ale relaţiei fotograf - actor.


Viena - Muzeul Albertina - blog FOTO-IDEEA
Viena - Muzeul Albertina

Momentul în care fotograful și actorul-model rezonează unul cu altul este un moment intim, tensionat și fascinant. Munca lor unul cu celălalt este caracterizat printr-un dialog creativ și alternează între așteptare și auto-prezentare. Sunt prezentate circa 100 de capodopere care analizează relațiile dintre cele douã personaje, aflate de o parte şi de alta a obiectivului. Sunt interesante temele abordate care se ocupã de atitudinea actorului în faţa aparatului de fotografiat, de lucrul cu modele anonime, ca parte a proiectelor științifice, de fotografie ca model pentru pictură, dar şi de auto-portrete ale fotografilor.

  • LCE Southampton Photo PRO Show
Cei aflaţi în zonã sau care au drum în sudul Marii Britanii la sfârşitul lunii aprilie pot participa la un foto-eveniment de o zi. Este vorba de LCE Southampton Photo PRO Show. Manifestarea va avea loc la Hotel Novotel din Southampton, marți, 25 aprilie 2017. Intrarea este liberã.

Hotel Novotel din Southampton
Hotel Novotel din Southampton

Vizitatorii vor avea posibilitatea sã încerce sau să cumpere cele mai recente camere foto. Vor putea fi admirate şi testate lentile, accesorii, trepiede, genţi, carduri de memorie, echipamente de iluminat de studio și fundaluri plus reflectoare, drone și echipamente de filmare. Experţi din partea producătorilor vor oferi consultaţii tehnice şi demonstraţii detaliate.
Canon, Nikon, Sony, Olympus, Fujifilm, Panasonic, Sigma, Samyang, Tamron, Tokina sunt doar câteva din firmele ce vor fi prezente la Photo PRO Show.

  • The Photography Show - Birmingham
Sebastião Salgado, unul dintre cei mai influenți fotografi în viaţă, va fi prezent cu o prezentare la "The Photography Show", ce se va desfăşura la Super Stage din Birmingham, Marea Britanie, marți, 21 martie 2017, ora 11,00.
Dacã vã intereseazã sau aveţi drum în zona sunteţi invitaţi să-l audiaţi. De asemenea, Salgado va fi prezent pentru o sesiune de Întrebãri şi rãspunsuri în direct cu participanţii la eveniment, în aceeaşi zi la ora 14,00.

Sebastião Salgado - Birmingham - 21 martie 2017
Sebastião Salgado

Sebastião Salgado este unul din fotografii renumiţi care lucrează pe foto-proiecte de lungã duratã.

"Îmi place foarte mult să lucreze la proiecte pe termen lung ... Fotograful are suficient timp pentru a cunoaşte oamenii din fața camerei. Pot sã se înțeleagă reciproc, au timp sã vizioneze împreunã "scenă" unde va avea loc şedinţa foto. Când petreci mai mult timp pe un proiect, poţi să-ţi înțelegi subiecții. Existã un moment când îţi dai seama cã nu tu, fotograful, faci fotografiile ci subiecţii, oamenii din faţa camerei, îţi oferã momentele lor. Camera foto este în acel moment un instrument banal", spune fotograful brazilian.


Sã auzim numai de bine.




vineri, 17 martie 2017

Editor pentru Android


Am fost întrebat la sfârşitul anului trecut ce aplicaţii folosesc pentru editarea fotografiilor pe dispozitivele mobile (tableta, telefon, etc). Sincer!? Mi se întâmplă foarte rar să fac fotografii cu telefonul şi cu atât mai puţin cu tableta sau alte dispozitive. Şi asta pentru că sunt un tip grijuliu şi am mai tot timpul o cameră foto la mine (de obicei un compact).

Acest lucru are avantaje, dar şi dezavantaje.Iar unul dintre dezavantaje este acela că nu sunt foarte prezent pe Instagram.




Am cercetat totuşi ofertele de editoare grafice şi pentru că am avut surpriza să găsesc pe piaţa "mobile" unul din numele respectabile ale domeniului fotografie am trecut la teste. Vorbesc de editorul Snapspeed de la Nik, aflat acum în proprietatea Google. Şi încă un lucru foarte important! Editorul pentru Android este FREE. Adică "pi dijiaba".

Şi cum despre Snapseed (variantele Desktop şi Online) am povestit numai lucruri frumoase, în două postări de anul trecut, să cercetăm acum varianta pentru mobile.

Snapseed este foarte simplu de folosit şi sunt convins că nu e nevoie de prea multă "dădăceala". Fiecare va putea să-şi dea seama rapid de capabilităţile aplicaţiei. Totul stă doar în a cunoaşte foarte bine editorul, în fotografii de bază bune, îndemânare şi multă inspiraţie.
Având în vedere performanţele la care au ajuns anumiţi producători aş spune că, de multe ori, nici nu trebuie să faci o fotografie foarte bună ci doar una bună. Şi asta pentru că foarte bună... o face editorul ! Glumesc desigur! Şi totuşi !

Când deschizi aplicaţia ţi se cere să alegi o imagine. Ai ales-o şi ai la dispoziţie mai multe instrumente de editare.



Alegem o categorie şi pentru a aplica efectele va trebui alegem operaţiunea (tragem cu degetul sus-jos sau invers) dar şi să modificăm efectul pe care vrem să-l (mişcăm degetul de la stânga la dreapta pentru a mări intensitatea sau invers pentru a o micşora. După cum am înţeles mişcarea cu degetul este botezată "swipe". Swipe-up, swipe-down, swipe left, swipe-right! O ameţeală ce mai! (În engleză swipe=1.beţivan, 2.a lovi cu putere)!



Putem modifica contrastele şi luminozitatea, mari sau micşora saturaţia, putem pronunţa umbrele sau putem evidenţia zonele luminoase. Putem tăia fotografia, o putem blura, putem selecta o parte din imagine, putem “repara” mici defecte şi multe altele, toate acestea sunt disponibile în categoriile din meniul principal. Putem să adăugăm şi diferite filtre, care să ne facă imaginea să pară veche, retro, alb-negru şi multe altele.
Sunt multe posibilităţi şi cu puţin exerciţiu poţi obţine o grămadă de variante modificate... în bine, ale fotografiei tale de bază.

Larga Jijia - varianta originalã - blog FOTO-IDEEA
Larga Jijia - varianta originalã

Larga Jijia - varianta 01- blog FOTO-IDEEA
Larga Jijia - varianta 01

Larga Jijia - varianta 02 - blog FOTO-IDEEA
Larga Jijia - varianta 02


Am ales două din fotografiile mele şi le-am prelucrat cu Snapseed pentru Android. Mai jos sunt câte două variante pentru fiecare. Am exagerat poate, tocmai pentru a fi mai vizibile prelucrãrile şi pe Desktop. Minunaţi-vă ce a ieşit!

Parcul Copou - varianta originalã - blog FOTO-IDEEA
Parcul Copou - varianta originalã

Parcul Copou - varianta 01 - blog FOTo-IDEEA
Parcul Copou - varianta 01

Parcul Copou - varianta 02 - blog FOTO-IDEEA
Parcul Copou - varianta 02


Aplicaţia Snapseed pentru Android poate fi descărcată de AICI

Mult succes şi inspiraţie cât cuprinde.



miercuri, 15 martie 2017

Fotograf în Gãgãuzia

Nu sunt specialist şi nici nu vreau sã descos o problemã care stã, în primul rând, în puterea filologilor şi a istoricilor. Dar curiozitatea m-a îndemnat sã "scormonesc" puţin Internetul pentru a mã informa cu privire la utilizarea termenilor găgăuţ - găgăuz.

Am auzit pentru prima datã termenul de "găgăuţă" pe când eram în şcoala generalã/ Îl foloseam şi eu şi colegii mei în glumele noastre şcolăreşti, aşa cum l-am înţeles la acea vreme.
"Nu fi găgăuţa !" sau "Eşti cam găgăuţă" erau expresii pe care le foloseam cu sensul de "Nu fi fraier"sau" Eşti cam nerod colegu' !". Conform dicţionarului (dexonline) accepţiunea cuvântului este:
*** găgăúță s.m. f. (reg.) - om prostănac, redus, tont, nerod, neghiob. 2. om gângav, peltic.

L-au folosit în operele lor Ion Luca Caragiale, Barbu Ştefănescu Delavrancea, Ion Heliade Rãdulescu şi alţii.


Parcul din centrul orașului Comrat - capitala Găgăuziei-blog FOTO-IDEEA
Parcul din centrul orașului Comrat - capitala Găgăuziei


De cealaltã parte cuvântul gãgãuz (cu aceeași pronunţie româneascã - găgăuț) defineşte un grup etnic, cu origine cumanĭcã, care locuieşte împrăştiat prin Basarabia, Dobrogea și Bulgaria. Cea mai mare concentrare de urmaşi ai acestei populaţii se aflã în Republica Găgăuză, o structurã autonomã localizatã în sud-vestul Republicii Moldova.

Cei interesaţi pot afla mai multe amãnunte consultând articole pe net cum sunt
Avdarma - Gagauzia - vedere spre centrul satului - blog FOTO-IDEEA
Avdarma - vedere spre centrul satului

Nu ştiu ce legătură au cele două accepțiuni, dar presupun cã termenul a fost folosit în primã fazã cu înţelesul "care nu pricepe/nu înţelege". Cãci un găgăuz, nu a înţeles prea uşor, cândva, limba maternã-româneascã a vecinului sãu. Iar acesta a lansat și a folosit mai apoi termenul de găgăuţă într-o disputã cu alt amic român (care nu pricepea). Și tot așa... :-)))


Grup de găgăuzi în costume tradiționale la un festival local - blog FOTO-IDEEA
Grup de găgăuzi în costume tradiționale la un festival local


Am avut ocazia acum 3 ani sã particip la un Forum Economic Internațional în Gãgãuzia o zonã stranie, plină de contradicții, în care se amestecã trecutul-sovietic, cu prezentul basarabean, dar și cu urmele stăvechi cumane şi prezumtivele afinităţi turceşti.

Statuia lui Lenin - Comrat - Gagauzia - blog FOTO-IDEEA
Statuia lui Lenin este prezentă în centrul capitalei Comrat


Gãgãuzii îşi cautã identitatea şi orice dovadã în legãturã cu originea lor strãveche este pusã la loc de cinste într-un muzeu. Nu existã urme scrise, nu existã tablouri, gravuri sau fotografii şi atunci oamenii locului îşi cioplesc istoria şi obiceiurile în lemn. Capitala este oraşul Comrat. Locuitorii se consideră turci creștinați. Pentru o perioadă Găgăuzia a fost și parte a Regatului României.

gagauzia - Partidul Comunist se afla în plină campanie eșectorală - blog FOTO-IDEEA
Era perioada alegerilor și Partidul Comunist se afla în plină campanie eșectorală


Una peste alta urmele perioadei sovietice rezistã, încã, pe acest teritoriu.  Gãgãuzii sunt atraşi de legătura lor cu turcii şi  o exploatează la maxim. Turcii au înfiinţat organizaţii neguvernamentale şi mici filiale ale unor societăţi. Drept urmare au primit contracte de prestări servicii în zonã. O hartã a regiunii poate fi vãzutã AICI.

Și chiar în a doua zi a vizitei am avut parte de o surprizã ! Satul Avdarma din apropierea Comratului are un aspect deosebit și pare importat din altă țară. Seamănă mai degrabă cu un sat italienesc din zona Veronei. Localitatea are doi îngeri păzitori în persoana a doi fraţi. Sunt doi din cei mai bogaţi locuitori ai Găgăuziei. Frații au conectat localitatea la rețeaua de canalizare, apă, telefonie (gratuit pe strada părinților lor!), au renovat Primăria, liceul, au construit memoriale, un bussiness-center, casă de cultură, centru de sănătate, muzeu, grădiniță și chiar și un …centru media. Locuitorii din Avdarma au ziarul local, post de radio și un website actualizat la zi cu reportaje video, dar și emisiuni (moldova[.]org). Alte detalii AICI

Republica Moldova - Gagauzia - satul Avdarma - muzeul din localitate - blog FOTO-IDEEA
Avdarma - muzeul din localitate


Am fost cazati la circa 60-70 de km sud de Comrat într-un Hotel din orașul Vulcănești. Adică stăteam seara în capitală până târziu iar apoi mergeam cu mașina circa două ore să facem nani în zona de sud a regiunii. Iar dimineața înapoi la capitală, la forumul economic. Și asta 2 zile la rînd.

Republica Moldova - Gagauzia - orașul Vulcănești - blog FOTO-IDEEA
Republica Moldova - Gagauzia - orașul Vulcănești, clădiri în apropierea hotelului unde am fost cazați 


Muzeul din Avdarma - buletin Regatul Romaniei - blog FOTO-IDEEA
Muzeul din Avdarma - buletin al unei localnice în perioada în care Gagauzia a făcut parte din Regatul României

Muzeul din Avdarma - bilet de călătorie și monede cu chipul Regelui Mihai-Regatul Romaniei - blog FOTO-IDEEA
Muzeul din Avdarma - bilet de călătorie și monede cu chipul Regelui Mihai din perioada Regatului României


Pe drumul spre cazare din nou surpriză ! Constructorul şoselei care străbate republica de la nord la sud era o cunoscutã firmã româneascã. Şi asta chiar dacă atitudinea de respingere a apropierii de Basarabia şi România este din ce în ce mai puternică.

Avdarma - Cimitirul eroilor
Avdarma - Cimitirul eroilor

Avdarma -  Cimitirul eroilor - Placă comemorativă (apare un erou ce a murit la Port Arthur, în timpul războiului ruso-japonez)
Cimitirul eroilor - Placă comemorativă (apare un erou ce a murit la Port Arthur, în timpul războiului ruso-japonez)


Însă deschiderea găgăuzilor faţă de oaspeţij la Forum a fost la înălţime, chiar dacă posibilităţile şi resursele sunt relativ scăzute.

Republica Moldova - Gagauzia - Comrat - Cuplu de găgăuzi în costume tradiționale la un târg local
Cuplu de găgăuzi în costume tradiționale la un târg local

Și când te gândești  că toate acestea se află la câțiva kilometri de granița de est a României. Dar mai bine nu te gândești.


Să auzim numai de bine.